شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 18907

متخصصان علوم پزشكی در آمریكا تاكید كردند كه حتی كاهش مقدار بسیار اندكی از نمك در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای خطر بروز حملات قلبی، سكته مغزی و مرگ و میر را كاهش دهد.

یك تحقیق جدید نشان داده است؛ كاهش نمك در رژیم غذایی به اندازه نصف قاشق چای خوری یا سه گرم در روز می‌تواند از بروز نزدیك به 100 هزار مورد حمله قلبی و 92 هزار مورد مرگ و میر ناشی از این حملات در سال جلوگیری كند.

محققان اضافه كردند كه این مزایا به همراه مزایای كاهش استعمال سیگار می‌تواند هزینه‌های بهداشتی و درمانی را به میزان قابل توجهی كاهش دهد.

گروهی از محققان دانشگاه كالیفرنیا در سانفرانسیسكو با همكاری محققان مركز پزشكی دانشگاه استانفورد و دانشگاه كلمبیا این پژوهش را انجام داده‌اند.

یافته‌های این گروه تحقیقاتی حاصل مطالعات مدل خط مشی بیماری‌های قلبی كرونری است كه یك شبیه‌سازی رایانه‌ای از بیماری قلبی در بین بزرگسالان امریكایی است و از سوی این محققان با هدف پیش بینی مزایای میانجی‌های بهداشت عمومی مورد استفاده قرار گرفته است.

دكتر كرستن بیبینز- دومینگو محقق اصلی این پژوهش و استادیار طب و همه‌گیرشناسی در دانشگاه كالیفرنیا در این باره تصریح كرد: كاهش مقدار بسیار اندك نمك كه مسلما تاثیر قابل تشخیصی در مزه غذا نخواهد گذاشت، می‌تواند مزایای شگفت‌انگیز و قابل ملاحظه‌ای روی حفظ سلامت قلب افراد داشته باشد.

اطلاعات آماری نشان می‌دهد كه در كشورهای توسعه یافته مانند انگلیس و آمریكا میانگین مصرف نمك در میان بزرگسالان تقریبا 10 گرم در روز است. بخش اعظم این مقدار نمك در غذاهایی كه مردم خریداری می‌كنند از جمله نان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، آنچه سبب بروز بیماری قلبی می‌شود، تشكیل تدریجی رسوب‌های چربی یا پلاك‌ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ‌ها می‌باشد. این رسوب‌ها سبب محدود كردن عبور جریان خون می‌شوند كه این پدیده را تصلب شرایین یا سخت شدن رگ‌ها (آترواسكلروز) می‌نامند.

دراین بیماری هیچ علامت واضحی وجود ندارد، اما زمانی كه آسیب به سرخرگ‌ها جدی شده و جریان خون به قلب محدود شود، سبب بروز درد خواهد شد. مسدود شدن كامل یك سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبی ناگهانی و كشنده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha