«واقعا موقعی که ما آمدیم، مردم کف زمین زایمان می‌کردند و شرایط بهداشتی و درمانی در برخی از بیمارستان‌ها بسیار بد بود و ما از دولت تشکر می‌کنیم با بودجه و هزینه‌هایی که در این حوزه انجام داد، امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم».

شرایط درمان برخی مناطق پیشرفتی نکرده بود

سلامت نیوز: «واقعا موقعی که ما آمدیم، مردم کف زمین زایمان می‌کردند و شرایط بهداشتی و درمانی در برخی از بیمارستان‌ها بسیار بد بود و ما از دولت تشکر می‌کنیم با بودجه و هزینه‌هایی که در این حوزه انجام داد، امروز می‌توانیم سرمان را بلند کنیم».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، این جملات بخشی از سخنان روز شنبه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگویی رادیویی در حاشیه افتتاح پروژه‌های درمانی استان البرز است. سخنانی که سوژه جدیدی دست منتقدان دولت تدبیروامید داد تا به واسطه آن، این‌بار به وزیری بتازند که به گفته خودشان از بهترین مدیران دولتی است.


دکتر ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی ایران، با تأیید سخنان وزیر بهداشت، تصریح کرد: «باید بپذیریم شرایط واقعا بد بوده. از این منظر که حین زایمان، مراقبت نَفَر به نَفَر نداشتیم و یا در اتاق عمل مادر به صورت الکتیو سزارین می‌شد و البته متأسفانه این ماجرا هنوز هم ادامه دارد؛ یعنی مادر باردار در زایشگاه خدمات استاندارد دریافت نمی‌کند. گرچه درحال‌حاضر با رویکردی که معاونت بهداشت در پیش گرفته، مادران باردار در دوران بارداری و در پایگاه‌های سلامت در کف زمین و به‌جای ماما از فردی به نام مراقب سلامت خدمات دریافت می‌کنند».

وی افزود: «به‌طورکلی از آنجایی که نظام سلامت درمان‌محور است و نمی‌تواند بپذیرد عامل مراقبت‌های دوران بارداری و زایمان طبیعی فردی است به نام ماما نه متخصص زنان؛ متخصص برای بیماری‌ها، جراحی و زایمان‌های سخت تربیت می‌شود، به‌همین‌دلیل همواره بارداری و زایمان با چالش مدیریتی همراه است.


درحال‌حاضر هم باوجود اینکه در طرح تحول درمان بسیاری از کاستی‌های حین زایمان به‌خوبی جبران شده اما با حذف ماما در مراکز جامع سلامت، بیم آن می‌رود تا چالشی دیگر برای سلامت مادران باردار ایجاد شود که البته این چالش‌ها ربطی به وزیر یا دولت ندارد بلکه مدیریت میانی و کارشناسانی که ١٢ سال است در دل وزارت بهداشت و وزارت رفاه در حال نوشتن نظام ارجاع هستند، هر وزیری را دچار چالش می‌کنند و چون رسم نیست که در شورای سیاست‌گذاری، یا ستاد اجرائی پزشک خانواده از انجمن‌های علمی کمک بخواهند این سیکل معیوب ادامه دارد و منابع اقتصاد سلامت در حوزه بهداشت دائم در حال هزینه‌شدن برای آزمون و خطای همان گروهی است که متأسفانه برخی در کسوت معاونت بهداشتی دانشگاه‌های ما در مقام تئوریسین نظام ارجاع، چوب لای چرخ دولت یازدهم و شیوه ارائه خدمت به مادران می‌گذارند».

سخنان هاشمی، باعث شد که عده‌ای به او بتازند و منظور او را وارونه جلوه دهند. در شرایطی که طبق گفته مسئولان استان البرز مراکز درمانی این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تغییر چندانی نکرده بود.


 دکتر حمید درفشی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «به دلیل تعداد زیاد مراجعاتی که به مراکز درمانی‌مان وجود داشت و ازآنجایی‌که فضای مناسبی در اختیار نداشتیم، بیمارستان‌ها مجبور بودند برخی بیماران را روی زمین بخوابانند.


به‌گونه‌ای‌که چنین اقدامی در کرج غیرمعمول نبود؛ چراکه تخت‌ها پر می‌شدند اما بیمار در بیمارستان حضور داشت و بیمارستان‌ها مجبور بودند که این کار را انجام دهند؛ البته اکنون این موضوع جبران شده است. با حضور وزیر بهداشت ٧٢٠ تخت جدید افتتاح شد که ٢٢٠ تخت در بیمارستان کمالی بود. درعین‌حال ٦٠٠ تخت بیمارستانی جدید نیز در پنج ماه آینده افتتاح می‌شود».


اما این ماجرا باعث شد که صحبت‌های وزیر بهداشت وارونه تعبیر شود؛ مسئله‌ای که باعث توضیح روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.
در توضیحات روابط عمومی وزارت بهداشت آمده است: «مرکز استان البرز پنجمین شهر کشور از نظر جمعیت و دومین شهر از نظر مهاجر ‌پذیری و جوان‌ترین شهر از نظر سرعت گسترش است که به دلیل فقدان زیرساخت‌های مراقبت بالینی کافی، وضعیت غیرقابل‌قبولی را پیش‌روی مردم آن سامان نهاده است. در سخنان روز گذشته وزیر بهداشت در سفر به استان البرز به تأثیر کاستی‌های موجود در این استان که ریشه در تمامی ادوار گذشته که حتی بخش عمده‌ای از آن میراث دوره ستم‌شاهی بوده است به‌طور عموم اشاره شده است بدون اینکه به دوره خاصی اشاره و یا این مشکل به دولت دیگری منتسب شود».


در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «اشاره هاشمی که در مصاحبه با رادیو ایران انجام شد مستقیما مربوط به بازدید اول وی در اولین سفر به استان البرز از وضعیت نامناسب و کمبود فضای فیزیکی یکی از بیمارستان‌های کرج بوده است و در بیان هاشمی چنین جمله‌ای که اشاره به دوره خاصی یا وضعیت کل کشور شده باشد، نبود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha