دبیر انجمن روانپزشكان ایران با بیان اینكه هم‌زمان با آغاز فصل امتحانات در دانشگاه‌ها و مدارس مراجعه هرچند اندك دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به روانپزشكان برای دریافت نسخ دارویی ریتالین آغاز می‌شود، افزود: این دارو تحت كنترل و دریافت آن نیازمند ارایه نسخه روانپزشك است؛ اما برخی از داروخانه‌ها بدون نسخه نسبت به ارایه این دارو مبادرت می‌ورزند.

دكتر مظاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه ریتالین جزو دسته داروهای آمفتامین‌ و محرك به شمار می‌آید، اظهار كرد: دانش آموزان و دانشجویان غالبا برای كاهش ساعت خواب در شب‌های امتحان از این دارو استفاده می‌كنند.

وی با بیان اینكه این افراد در امتحان بعدی به علت احساس خستگی شدید دچار مشكل می‌شوند، گفت: بنابراین این دسته از افراد ناگزیرند در شب بعد هم از این دارو استفاده كنند و بدین ترتیب با مصرف مستمر ریتالین به مدت 10تا15 شب به این دارو وابسته می‌شوند.

دبیر انجمن روانپزشكان ایران عصبی شدن، تحریك پذیری، پرخاشگری ناشی از كم خوابی را از عوارض عمده ریتالین برشمرد و افزود: بدن به طور طبیعی در 24 ساعت شبانه روز به 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارد تا فعل و انفعالات شیمیایی لازم در بدن انجام گیرد.

دكتر مظاهری با بیان اینكه مصرف ریتالین حتی برای كوتاه مدت هم توصیه نمی‌شود، گفت: خواب یك عادت است كه می‌توان با انجام فعالیت‌هایی چون شست‌وشوی صورت با آب سرد، چند لحظه قدم زدن در فضای باز، خوردن میوه و گوش كردن به موسیقی آن‌را به تعویق انداخت.

وی استفاده از ریتالین را خاص دانش آموزان و دانشجویانی دانست كه در طول ترم از فرصت‌های موجود برای مطالعه استفاده نكرده‌اند، گفت: البته نوشیدن یك تا دو فنجان قهوه به علت وجود كافئین می‌تواند در به تاخیر انداختن خواب سودمند باشد، اما نوشیدن آن به مقادیر فراوان (2 تا 3 لیوان) در دراز مدت فرد را عصبی می‌كند.

وی با توصیه به دانش آموزان و دانشجویان مبنی بر استفاده بهینه از فرصت‌های مناسب در طول ترم در ادامه از آنان خواست در شب‌های امتحان از ساعت 6 بعد از ظهر فعالیت فكری و مطالعه نداشته باشند تا خواب شبانه راحتی را تجربه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha