استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بایدها و نبایدهای انجام حجامت گفت: عمل حجامت به صورت خودسرانه، نه تنها فوایدی ندارد بلکه عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد.

آنچه باید در مورد حجامت بدانید

سلامت نیوز:استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به بایدها و نبایدهای انجام حجامت گفت: عمل حجامت به صورت خودسرانه، نه تنها فوایدی ندارد بلکه عوارض جبران‌ناپذیری برای فرد به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد مهدی اصفهانی در ارتباط با موضوع حجامت اظهارداشت: استفاده از حجامت برای کمک به حفظ و استمرار سلامت یا بازگرداندن تندرستی از دست رفته، سابقه‌ای چند هزار ساله‌ دارد و در دنیای امروز نیز به عنوان یک روش، در خدمات پزشکی به شیوه کهن یا نوین کاربرد دارد

وی افزود: در آموزه‌های اسلامی نیز استفاده از حجامت در مواردی مورد تأکید و در حد مشخصی متداول است؛ البته در مورد اقسام حجامت، زمان، مکان، نحوه انجام آن و شرایط لازم برای انجام یک حجامت سودمند و فاقد خطرات نکته‌های مهم و فراوانی وجود دارد که نداشتن آنها و افتادن به دام افراط و تفریط، بدون تردید می‌تواند آثار گمراه‌کننده و زیان‌بخشی داشته باشد.

 استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در حجامت‌تر (که توأم با تیغ زدن و خون‌گیری است) مسائل مهم بهداشتی وجود دارد که باید با دقت کامل و با پرهیز از هر گونه سهل‌انگاری مورد توجه باشد، لذا هم حجامت‌کنندگان و هم حجامت‌شوندگان باید به این مسئله، با حساسیت خاصی دقت کنند.

 وی گفت: با رعایت مجموعه بایدها و نبایدها، از حجامت می‌توان به عنوان یک روش پرفایده و کم‌زحمت در کنار دیگر روش‌های مطرح شده برای تأمین و بازیابی سلامت نام برد و البته نباید از نظر دور داشت که در منابع دینی و اصیل طبی ما، سهمی که به اصلاح سبک زندگی و تدابیر مطرح شده از جمله در باب تغذیه، فعالیت‌های بدنی و چگونگی خواب و بیداری داده شده، بسیار افزون‌تر از سهمی است که به حجامت به عنوان یکی از تدابیر چندگانه در دفع مواد زائد از بدن داده شده است.

اصفهانی عنوان کرد: برای کسانی که برای دستیابی به سلامت و ارتقاء آن می‌کوشند، حجامت تنها گزینه نیست. خوشبختانه در سراسر جهان و از جمله کشور ما و به ویژه 30 سال اخیر، تحقیقات علمی شایسته‌ای در خصوص حجامت (اعم از حجامت خشک یا بادکش انداختن و حجامت‌ تر یا حجامت توأم با خون‌گیرِ) صورت گرفته و اثربخشی آن در بسیاری از موارد به اثبات رسیده است.

  سرپرست مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب با بیان اینکه حجامت، روشی کارآمد، ارزشمند و غیر قابل انکار در درمانگری به روش طب ایرانی است، گفت: اما از سوی دیگر، نگاه دقیق، پژوهشگرانه و عمیق به متون تخصصی طب ایرانی که از حکمای خردورز این دانش به جا مانده است، به روشنی تأیید می‌کند که این مکتب و بیشتر مکاتب طبی ریشه‌دار  بر پایه نگه‌داشت تندرستی از راه توجه به اصول درست زیستن بنا شده‌اند.

 به گفته وی در میان شش اصل ضروری برای نگه‌داشت تندرستی، بیشترین توجه به اصول درست خوردن و درست آشامیدن، درست و به جا ورزش کردن و درست و به جا خوابیدن شده است و این توجه به ویژه به خوبی در کلام بوعلی سینا هویدا است.

 اصفهانی تأکید کرد: رژیم غذایی و دارویی که پزشکتان بر پایه تشخیص مزاج شما و سوء مزاج‌ها یا بیماری‌های احتمالی‌تان در اختیار شما قرار داده، بسیار مهم است و چنان که گفته شد، ممکن است مقدمه بسیار مهمی برای آماده شدن بدن برای حجامت باشد؛ پس آنها را رعایت کنید تا نتیجه دلخواه از فرآیند درمانی حاصل شود.

وی اضافه کرد: حجامت و دیگر روش‌های خون‌گیری نیز،‌روش‌هایی مؤثر در پاکسازی بدن و نگه‌داشت تندرستی هستند اما باید توجه داشت که این روش‌ها ابزارهای مفیدی در اختیار پزشک متخصص آگاه و زبردست هستند و به هیچ وجه نباید خودسرانه و بدون آگاهی از شرایط ویژه و نکات ریز مستتر در آن، از این روش‌ها بهره گرفت.

 سرپرست مرکز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب اظهارداشت: در حالی که متأسفانه امروزه شاهدیم در کنار تبلیغات آن چنانی در حجم انبوه که همه مردم را  بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی، روحی و مزاجی آنها و بیماری‌ها و ضعف و قوت‌های احتمالی، شرایط سنی و جنسی و اقلیمی و شغلی و ...  به حجامت در روزهایی از سال می‌خوانند، برخی از مردم نیز خودسرانه به اماکن متفرقه مراجعه می‌کنند و درخواست حجامت بدون ویزیت پزشک دارند که در مواردی نیز به راحتی پذیرفته می‌شود.

 اصفهانی ادامه داد: بر اساس آموزه‌های حکیمانه طب ایرانی، مشخص است که عمل حجامت به صورت خودسرانه، نه تنها فوایدی ندارد بلکه گاهی عوارض جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha