دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 189133

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به نزدیک شدن زمان رقابت‌های المپیک به تشریح تمهیدات بهداشتی برای مقابله با زیکا پرداخت.

تمهیدات و توصیه های المپیکی وزارت بهداشت

سلامت نیوز:رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به نزدیک شدن زمان رقابت‌های المپیک به تشریح تمهیدات بهداشتی برای مقابله با زیکا پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا  بااشاره به شروع مراقبت‌های مربوط به ویروس زیکا از شش ماه پیش و قبل از اعزام ورزشکاران به المپیک ریو در برزیل، گفت: به زودی تیم‌های ورزشی برای بازی‌های المپیک ریو و پاراالمپیک عازم برزیل می‌شوند و این نگرانی وجود دارد که کسی که مبتلا می‌شود در برگشت به کشور بیماری را انتقال دهد. بر این اساس از حدود شش ماه پیش تدارک لازم را دیده‌ایم و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار داده‌ایم و خوشبختانه پشه عامل انتقال دهنده زیکا شناسایی نشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری زیکا یک بیماری ویروسی خفیف است که با گزش پشه به انسان انتقال می‌یابد. پشه‌ای که عامل انتقال این عفونت است در ایران تاکنون فقط در یک نقطه کوچک در سال‌های قبل شناسایی شده که بلافاصله هم با اقدامات کنترل ناقلین تحت کنترل درآمده و بعد از آن در جای دیگری مشاهده نشده است. این بیماری به خودی خود یک بیماری خفیف با تب، درد عضلات، درد استخوان و قرمزی چشم است که این علائم ظرف دو تا هفت روز فروکش می‌کند.

گویا افزود: مشکل دیگر انتقال این بیماری که به تازگی اثبات شده این است که فرد مبتلا زمانی که علائم بیماری در او ظاهر شده است، می‌تواند عفونت خودش را از طریق جنسی به همسرش منتقل کند. مشکل دیگر انتقال از خانم‌های باردار به جنین است که این مورد از سال گذشته تاکنون در دنیا تضمین داده شده و ارتباط بین ابتلای این بیماری در زنان باردار و عارضه مغزی میکروسفالی به اثبات رسیده است. علاوه بر این یکی دیگر از عوارض جدی مرتبط با این بیماری یک عارضه عصبی نسبتا نادر بنام سندرم "گیلن باره" است که منجر به فلج اندام‌ها بصورت پیش‌رونده می‌شود و بسیار جدی بوده و بیمار نیاز به مراقبت ویژه در بیمارستان دارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: این بیماری از سال 2007 تا حالا در 65 کشور دیده شده و مواردش در حال گسترش است. به نظر می رسد که در مناطق گسترده ای از دنیا احتمال انتقال وجود داشته باشد.  آنچه برای ما اهمیت دارد موضوع مسافرینی است که به کشورهای آلوده می‌روند که عمده این کشورها در آمریکای جنوبی و مرکزی و به خصوص در برزیل قرار دارد.

گویا گفت: به زودی تیم‌های ورزشی برای بازی‌های المپیک ریو و پاراالمپیک عازم برزیل می‌شوند. که  از حدود شش ماه پیش تدارک لازم را دیدیم و مجددا مناطق وسیعی در کشور را از نظر وجود پشه مورد بررسی قرار دادیم و خوشبختانه پشه عامل انتقال دهنده زیکا شناسایی نشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان داشت: دومین اقدام این بود که کمیته ملی کشوری برای همین منظور تشکیل شد که در طی این مدت جلساتی داشته و آخرین دستاوردهای علمی زیکا را مورد بررسی قرار داده ایم.

وی سومین اقدام را ایجاد تسهیلات تشخیص بیماری در کشور نام برد و گفت: با وجود این تسهیلات در حال حاضر قادریم اگر موردی در کشور رخ داد بلافاصله آن را تشخیص دهیم.

گویا با اشاره به هماهنگی با وزارت ورزش و فدراسیون ها در این خصوص گفت: اول از همه با فدراسیون والیبال هماهنگ کردیم چون تیم ملی والیبال ماه گذشته در تورنمنت لیگ جهانی والیبال شرکت کرد.

وی افزود: آموزش های لازم به این ورزشکاران که چگونه در معرض پشه قرار نگیرند، جایی که پشه زیاد است نروند و بتوانند از خود مراقبت کنند ارائه شد.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: یک پزشک از خود فدراسیون والیبال که همراه تیم بود تحت تعلیم ویژه قرار گرفت و  بعد از برگشت والیبالیست ها نیز تا دو هفته دیگر کماکان مراقبت ها انجام می شد. اما اصل موضوع از این به بعد شروع می شود چون کاروان بزرگ ورزشی در این ماه به ریو اعزام می شوند.

وی افزود: تمام ورزشکاران آموزش چهره به چهره می بینند، وسایل حفاظت فردی از جمله اقلام دور کننده حشرات در اختیارشان قرار می گیرد. تمام مراقبت هایی که برای والیبالیست ها انجام شد در مورد تک تک ورزشکاران انجام می شود.

گویا به حضور تماشاگران در ریو اشاره کرد و گفت: به تماشاگرانی که به ریو می روند نیز آموزش های لازم در اشکال مختلف ارائه می شود و توصیه های لازم قبل از رفتن به ریو و در حین اقامت در ریو و برگشت به آنها اعلام شده و تحت مراقبت خواهند بود.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در پایان گفت: با سفارت برزیل هم جلسه داشتیم. دولت برزیل هم در دهکده المپیک و سایر شهرهایش که تحت پوشش المپیک هستند کارهای بسیار دقیقی انجام داده است. بخشی از اقدامات ما نیز در فرودگاه هنگام رفت و برگشت ورزشکاران و هیات های همراه انجام می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha