باز هم یک حادثه دیگر اتفاق افتاد و تعدادی از هموطنانمان را به کام مرگ فرستاد. این بار نیز مانند هفته های گذشته یک اتوبوس مسافربری دچار سانحه شد و باز هم بر آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای کشور افزوده شد. آماری که می گویند از آمار تعداد کشته شدگان جنگ تحمیلی 8 ساله بیشتر شده است. روزی نیست که خورشید غروب کند و اتوبوسی دچار تصادف نشود و یا به ته دره سقوط نکند. از اتوبوس سربازان گرفته تا اتوبوس های مسافربری بین استانی. تنها یک شماره پیامک در داخل اتوبوس ها نوشته شده است که مردم به واسطه آن می توانند عملکرد راننده را گزارش کنند البته اگر از این سفر به مقصد برسند!

جاده های مرگ

سلامت نیوز: باز هم یک حادثه دیگر اتفاق افتاد و تعدادی از هموطنانمان را به کام مرگ فرستاد. این بار نیز مانند هفته های گذشته یک اتوبوس مسافربری دچار سانحه شد و باز هم بر آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای کشور افزوده شد. آماری که می گویند از آمار تعداد کشته شدگان جنگ تحمیلی 8 ساله بیشتر شده است. روزی نیست که خورشید غروب کند و اتوبوسی دچار تصادف نشود و یا به ته دره سقوط نکند. از اتوبوس سربازان گرفته تا اتوبوس های مسافربری بین استانی. تنها یک شماره پیامک در داخل اتوبوس ها نوشته شده است که مردم به واسطه آن می توانند عملکرد راننده را گزارش کنند البته اگر از این سفر به مقصد برسند!


چرا آمار تصادفات در ایران بالا است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، تعداد کشته شدگان تصادفات در ایران روی مرز 18 هزار نفر نوسان می کند. رقمی تاسف انگیز که سوالات زیادی را در ذهن ایجاد می کند. اینکه عامل اصلی این تصادفات چیست؟ خودرو، انسان و یا قوانین؟ آنگونه که آمارها می گویند خودرو پراید و پژو و البته موتورسیکلت ها در درجه اول بیشترین تلفات جانی را به جای می گذارند. اتوبوس ها نیز در این بین بی تاثیر نیستند چرا که با حجم بالای مسافر روزانه تعداد زیادی را به کام مرگ می کشانند.
از خواب آلودگی راننده گرفته تا مشکلات جاده ای همه و همه باعث می شود تا اتفاقات ناگواری در جاده ها رخ دهد.


مرگ سالانه حدود 20 هزار ایرانی در جاده ها
سفرها به دو دسته کلی گردشگری و کاری تقسیم بندی می شوند. سفرهایی که با اقتضای مسافت و زمان ممکن است با هواپیما، قطار، اتوبوس و خودرو شخصی صورت گیرد. سالانه بین 17 تا 20 هزار نفر در جاده ها کشته می شوند و به مقصد نمی رسند. از زمانی که اتوبوس های بنز قدیمی از دور خارج شد و اتوبوس های ولوو جایگزین آن شد و بعد از آن اسکانیا جزء غول های مسافربری جاده ای شد.
با گذشت چند سال از عمر این خودرو ها روزانه خبرهایی مبنی بر تصادف جاده ای این ماشین های سنگین به گوش می رسد که به دلیل حجم مسافرانی که جابه جا می شوند، خسارات جانی آن بسیار زیاد است. این در حالی است که سال گذشته خبرهایی از توقف تولید اتوبوس ها به گوش
رسید.


تولید اسکانیا متوقف نشده است
در 4 ماه اول سال 94 بیش از 100 خودرو اسکانیا در کشور تولید شد. شرکت عقاب افشان اعلام کرده بود: ازابتدای سالجاری تاکنون ١٢۴ دستگاه اتوبوس اسکانیادرکشورتولید شده است.این شرکت درفروردین ماه سالجاری ٣۴ دستگاه اتوبوس درون شهری وبین شهری تولید کرد که این میزان دراردیبهشت ماه به ۵۵ دستگاه رسید.
همچنین درخردادماه نیز ٣۵ دستگاه اتوبوس درونشهری وبین شهری اسکانیا توسط شرکت عقاب افشان تولید شده است.شرکت عقاب افشان با تاکید براینکه تولید اتوبوسهای اسکانیا براساس مجوزهای دریافت شده ادامه دارد تاکید کرد که تولید اتوبوسهای اسکانیا به هیچ وجه متوقف نشده وهرگونه اخباردراین زمینه کذب است.


هیچ آمار مشخصی از تصادفات اتوبوس ها در دست نیست
آنگونه که مدیرکل دفترآمار،ایمنی وترافیک سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای به مهر گفته است: «آمارمشخصی ازسهم هرکدام ازاتوبوسها درتصادفات جاده ای نداریم»
جواد هدایتی با بیان اینکه آمارمشخصی ازسهم هرکدام ازشرکتهای سازنده خودرودرتصادفات جاده ای نداریم، گفت: «باید در ارایه آمارتصادفات جاده ای،میزان تردد وپیمایش اتوبوسها وسهم آنها درحمل ونقل راهم محاسبه کرد.»
در ایران بیش از 20 هزار اتوبوس تردد می کنند که همه آنها دارای کارت هوشمند ناوگان هستند. گفتنی است رییس پلیس راهور ناجا در اظهاراتی از سهم 70 درصدی اتوبوس ها در کشته های تصادفات خبر داده بود. هدایتی با اشاره به این موضوع که سهم اتوبوس های ولوو و اسکانیا بیشتر است، گفته بود: «آمارمشخصی ازسهم هر کدام ازاتوبوسها درتصادفات جادهای نداریم بنا براین نمی توان بطور مشخص اعلام کرد که این آمار درست است یا نه.»
هدایتی در آن تاریخ در دفاع از اظهار نظر رییس پلیس راهور ناجا گفت : «بایدسهم هرشرکت دراتوبوسهای جاده ای ومیزان جابجایی آنها راهم درنظرگرفت.اتوبوسهای اسکانیا عمدتا درمحورهای برون شهری تردد دارند درحالی که سایراتوبوسها درداخل شهرها هم تردد می کنند.»


عواملی که در تصادفات تاثیر گذار است
 ایران با آنکه یک درصد جمعیت جهان را دارد، اما سهم جهانی آن از سوانح رانندگی ۲ درصد است.
رئیس پلیس راهنمایی ورانندگی در ارتباط با تصادفات سال 94 گفته بود: «برنامه‌ریزی‌هایی که درسال‌های گذشته به ویژه از سال 1384 تا پایان سال 93 داشته‌ایم باعث شده تعداد بیش از 10 هزارنفردرتصادفات کمترکشته شوند.»
به گفته مهری درسال 84 تعداد افرادی که درتصادفات سالانه کشته شدند بیش از 27 هزارو 700 نفربود که در پایان سال 93 به 16 هزارو 872 نفرکاهش یافت، بنابراین حدود 40 درصد تعداد تلفات کاهش یافته است.
گفتنی است ده روز ابتدایی نوروز تعداد کشته های حوادث رانندگی نوروزی 95 به بیش از 300 تن رسید.
براساس آمار ارائه شده در تصادفات جاده ای سه عامل، سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ وخستگی وخواب‌آلودگی بیشترین تاثیر را در افزایش تلفات جاده ای داشته اند.
آنگونه که آمارها می گوید و بررسی علت سوانح رانندگی نشان می‌دهد 30.8 درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25.2 درصد انحراف به چپ، 22.6 درصد سرعت غیر مجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 5.6 درصد عدم رعایت حق تقدم و 6.8 درصد سایر موارد است. ارقامی که نشان می دهد سهم انسانی در بروز تصادفات بیش از سایر عوامل است.این موضوع وقتی در کنار اتوبوس های حادثه ساز، و شرکت های متخلف قرار می گیرد آمار تصادفات را بالاتر می برد. موضوعی که نیازمند برنامه ریزی از سوی نهادهای مسوول در این زمینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha