رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 95 تا 99درصد معتادان خیابانی پس از ترک دوباره به اعتیاد بر می گردند، زیرا حمایتهای اجتماعی برای بازگشت آنها به زندگی ضعیف است.

بازگشت 95 درصد معتادان خیابانی به اعتیاد/معتادان نیازمند حمایت های اجتماعی

سلامت نیوز:  رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: 95 تا 99درصد معتادان خیابانی پس از ترک دوباره به اعتیاد بر می گردند، زیرا حمایتهای اجتماعی برای بازگشت آنها به زندگی ضعیف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،علیرضا نوروزی ،افزود: تعداد زیادی معتاد کارتن خواب و بی خانمان در کشور و در شهر تهران وجود دارد، آمارهای مختلفی نیز از تعداد آنها بیان شده که از 10 هزار نفر تا 30 هزار نفر متغیر است.


وی گفت: تعداد معتادان متجاهر یا بی خانمان هر چقدر که باشند، راه حل از بین بردن این پدیده این نیست که فقط به درمان اعتیاد آنها اکتفا کنیم، ممکن است، این معتادان را به مراکز درمانی ببریم و بعد از دو ماه یا شش ماه یا حتی بیشتر ترک دهیم اما برای پس از ترک اعتیاد آنها چه برنامه ای داریم.
رئیس اداره مبارزه با اعتیاد وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت و مراکز ترک اعتیاد وابسته به این وزارتخانه یا دستگاههای دیگر ممکن است، برای درمان معتادان اقدامات زیادی هم انجام دهند اما تا زمانی که حمایت های اجتماعی و مصونیت های لازم برای بازگشت این معتادان به جامعه نباشد، تمام این اقدامات بی نتیجه می ماند.


وی گفت: بخش مهمی از مشکلات معتادان بی خانمان، مسئله بی خانمانی آنهاست که باید ریشه یابی و حل شود، اما متاسفانه در برنامه ریزی ها به مسئله بی خانمانی و حمایتهای اجتماعی از این معتادان توجهی نداریم و تصور می کنیم با درمان اعتیاد آنها مسئله رفع می شود.


نوروزی افزود: در چند سال گذشته که با تورم بالا و گاه تا 40درصد در کشور مواجه بودیم، بسیاری از افراد در کشور ورشکست و بیکار شدند و بسیاری از معتادان نیز بی خانمان شدند، هزینه های کمرشکن اقتصادی باعث شد به هر حال افرادی بی خانمان شوند اما برنامه ای برای حمایت اجتماعی و اقتصادی از این افراد نداشتیم.


وی گفت: اعتیاد و سوء مصرف موادمخدر برای برخی از معتادان به صورت یک عادت و سبک زندگی غلط در آمده است که حتی با ترک اعتیاد نیز دوباره به اعتیاد بر می گردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha