یكصد وسی و دومین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی دیروز با مصوبات تاریخی و تكراری به كار خود پایان داد كه این ستاد نتوانسته سیاست اعتدال در نگاه و تسریع در عمل را پیاده كند و پس از 37سال فقط از یك ساختمان در شمال شهر به ساختمان گرانقیمت دیگری اسباب‌كشی كرده است.

چرت معتادان در سایه ستاد مبارژه با موادمخدر!

سلامت نیوز:یكصد وسی و دومین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی دیروز با مصوبات تاریخی و تكراری به كار خود پایان داد كه این ستاد نتوانسته سیاست اعتدال در نگاه و تسریع در عمل را پیاده كند و پس از 37سال فقط از یك ساختمان در شمال شهر به ساختمان گرانقیمت دیگری اسباب‌كشی كرده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، روز گذشته در حالی یكصد و سی و دومین جلسه ستاد مبارزه با مواد‌ مخدر با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت تشكیل شد كه كمی آن‌سوتر در گوشه و كنار شهر، ‌در حاشیه بزرگراه‌هایی مانند چمران یا پارك‌های محلات جنوبی و میانی شهر، ‌زنان و مردان بسیاری سر در گریبان فرو برده و خماری‌شان را با سرخوشی نشئگی از بین می‌بردند و آنهایی كه چیزی برای مصرف نداشتند با تمام ضعف ناشی از درد خماری‌شان در كوچه و پس كوچه‌ها می‌گشتند تا شاید در میان زباله‌ها چیز دندان‌گیری پیدا كنند و برای خرید مواد بفروشند یا حتی صندوق صدقاتی كه بتوانند از لابه‌لای شكاف كوچكش اسكناسی برای پایان دادن به خماری شان صید كنند.


 وضعیت آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد به عنوان یكی از اصلی‌ترین پیش زمینه‌های بروز و ظهور دیگر آسیب‌ها وارد مرحله هشدار‌آمیز شده است؛ بحرانی كه در كنار برگزاری نشست‌ها و سخنرانی از پشت تریبون رسانه‌ها، به اقدام و عمل فوری نیازمند است تا اوضاع از این بحرانی‌تر نشود. این در حالی است كه هم اكنون ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال اسباب‌كشی به ساختمان تازه‌ای است كه بنا به گزارشاتی پنج برابر ساختمان فعلی قیمت دارد. هرچند ساختمان فعلی این سازمان نیز در یكی از بهترین مناطق شهر است و با پاتوق‌های اصلی معتادان چندین كیلومتر فاصله دارد.

10 سال گذشت
10 سال از ابلاغ سیاست‌های كلی مبارزه با مواد‌ مخدر از سوی مقام معظم رهبری می‌گذرد 10 سالی كه باید با اجرای این سیاست‌ها شاهد كاهش روند رشد اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن باشیم اما طی سال‌های گذشته نه فقط روند رشد متوقف نشده بلكه شاهد افزایش اعتیاد در جامعه بوده‌ایم؛ ‌افزایشی كه در حوزه بانوان بسیار جدی‌تر مطرح می‌شود و بنا به تأكید وزیر كشور از 4 درصد به 10 درصد رسیده است.

مقام معظم رهبری در سال 1385 در ابلاغ سیاست‌های كلی مبارزه با مواد مخدر تصریح كردند: «‌سیاست‌های كلی در باب مواد‌ مخدر، نهایی و ابلاغ گردید ولی این نگرانی همچنان باقی است كه دست‌اندركاران، بلای بزرگ و تهدید عظیمی را كه از این سو متوجه كشور است، به درستی برآورد نكنند و باز هم مشكلات روی هم متراكم شود. لذا از آقایان محترم انتظار می‌رود كه هركدام سهم دستگاه خود در اجرایی كردن این سیاست‌ها را با سرعت و قاطعیت و بدون فوت وقت به مرحله‌ عمل برسانند.‌‌» با نگاهی به بیش از 5 میلیون نفری كه طبق آمار غیر رسمی مصرف‌كننده مواد مخدرند و همچنین 12 میلیون نفری كه به عنوان خانواده و اطرافیان افراد معتاد با مسئله اعتیاد درگیرند، بهتر می‌توان متوجه شد دست‌اندركاران، بلا و تهدید بزرگ اعتیاد را به درستی برآورد نكرده‌اند.
   
جلسه‌ای برای معتادان و اعتیاد
روز گذشته اما جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور تعدادی از اعضای هیئت دولت برگزار شد تا اقدامات و پیگیری‌های دولتمردان در مسیر مبارزه با مواد مخدر اطلاع‌رسانی شود. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأكید بر لزوم هماهنگی قوا، دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در امر مبارزه با مواد‌ مخدر از مرحله پیشگیری و درمان برای تقویت صیانت اجتماعی ‌افزود: ‌بهره‌گیری از تجربیات جهانی، توجه ویژه به كنترل ورود پیش‌سازها و مبارزه با تولید مواد‌ مخدر صنعتی و شیمیایی، تجهیز فنی گمركات، مقابله قاطع با توزیع‌كنندگان و خرده‌فروشان به ویژه در مدارس، دانشگاه‌ها و اماكن عمومی و همچنین جمع‌آوری و ساماندهی متجاهرین در فرآیند مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و مظاهر عمومی آن دارای اولویت است. 

روحانی نقش دستگاه‌های تبلیغی، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما را در همه مراحل، از جمله پیشگیری و آموزش عمومی مهم ارزیابی كرد و افزود: پاكسازی محیط اجتماعی از مظاهر اعتیاد برای كاهش نگرانی جامعه و خانواده‌ها مسئولیتی ملی و همگانی است.
  
وظایف آموزش و پرورش و صدا و سیما در پیشگیری از اعتیاد
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جلسه گزارشی از عملكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های تابعه در سال 94 و سه ماهه اول سال 95 در حوزه پیشگیری و درمان ارائه كرد. 

بر اساس این گزارش در سال 94 بیش از 700 هزار نفر از معتادان به مواد مخدر در 7 هزار و 500 مركز مورد درمان قرار گرفتند و 22 هزار نفر هم با مراجعه به مراكز درمان خیابانی (ماده 16) درمان شدند.

همچنین در این نشست طرح توانمند‌سازی پیشگیری اولیه از اعتیاد در وزارت آموزش و پرورش (در اجرای بند 4 سیاست‌های كلی مبارزه با مواد مخدر) مورد تصویب قرار گرفت.  بر این اساس وزارت آموزش و پرورش موظف شد با همكاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط به پیشگیری را در مدارس 11 استان به صورت عمومی اجرایی كند.  همچنین در این جلسه مقرر شد اعتبار مورد نیاز برای تقویت و استحكام بیشتر مستحدثات مرزی و یگان‌های عملیاتی نیروی انتظامی به منظور افزایش توان مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر تأمین و ظرف مدت دو سال اجرایی شود.

  در حوزه افزایش توانمندی‌ها نیز وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی موظف شدند در راستای ایجاد، راه‌اندازی و توسعه مراكز كاهش آسیب، نگهداری، درمان معتادان اقدامات لازم را انجام داده و خدمات مورد نیاز را به این قشر ارائه كنند.  همچنین در این جلسه مقرر شد موضوع پیشگیری به عنوان اولویت در چهار استان سیستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی مورد تمركز بیشتر ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.
   
كمی آن‌سو‌تر
با وجود این گزارش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اما چندان موفقیت‌‌آمیز نبوده است و حالا علاوه بر زنان و مردان معتاد متجاهر با نوزادان معتاد رها شده نیز مواجهیم؛ نوزادانی كه به گفته فاطمه دانشور، رئیس كمیسیون اجتماعی شورای شهر 100 تا 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شوند و به گفته مینو محرز، رئیس مركز تحقیقات ایدز این نوزادان كه گاهی با بیماری ایدز به دنیا می‌آیند، رها می‌شوند.


این معضلات بیانگر آن است كه صرف برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها و ارائه آمار و ارقام دردی از چالش‌های پیچیده اجتماعی از جمله اعتیاد دوا نمی‌كند.  بنا به تأكید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باید رویكردی مبتنی بر اعتدال در نگاه و تسریع در عمل داشت. این در حالی است كه در خلأ اقدامات فوری و درك اهمیت موضوع با گسترش آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد مواجهیم.

حالا دیگر پاتوق معتادان به محلاتی نظیر هرندی و برخی بوستان‌ها و در حاشیه بزرگراه‌های پایتخت و شهرهای بزرگ محدود نیست. گوشه و كنار بسیاری از محلات شهر پاتوق معتادانی شده كه خیلی وقت‌ها بی‌توجه به عبور عابران و صدها چشمی كه نظاره گر آنهاست، ‌پایپ‌های‌شان را پر و خالی می‌كنند و نشئگی ناشی از مصرف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی را در رگ‌های‌شان می‌ریزند و ما همچنان در حال برگزاری جلسات و همایش‌های مختلف با موضوع اعتیاد هستیم و به جای انعكاس تصاویر واقعی جامعه اخبار این همایش‌ها را مخابره می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha