دکتر وحیده نگین در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو گفت: پایداری زنان در شغل و کاری که می کنند خیلی بیشتر از مردان است. زنان کمتر ریسک پذیر هستند و به همین جهت کمتر به دنبال جابجایی شغل شان هستند ولی آقایان به دنبال این هستند که اگر فرصت شغلی دیگری در بخش دیگر ایجاد شد، جابجا شوند.

سلامت نیوز:دکتر وحیده نگین در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو گفت: پایداری زنان در شغل و کاری که می کنند خیلی بیشتر از مردان است. زنان کمتر ریسک پذیر هستند و به همین جهت کمتر به دنبال جابجایی شغل شان هستند ولی آقایان به دنبال این هستند که اگر فرصت شغلی دیگری در بخش دیگر ایجاد شد، جابجا شوند.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنامه "مناظره" با موضوع تسهیلات شغلی زنان و مرخصی زنان باردار و با حضور دکتر وحیده نگین مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دکتر شهلا کاظمی پور استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و جمعیت شناس به روی آنتن رفت.


در ادامه دکتر وحیده نگین با اشاره به اینکه 50 درصد از جامعه را زنان تشکیل می دهند، تصریح کرد: امکان ندارد در توسعه اقتصادی از حمایت زنان استفاده نکنیم. برای برداشتن موانعی که در پیش پای زنان ما برای افزایش مشارکت اقتصادی و اجتماعی باید گام هایی برداریم و تمام این تمهیدات نیز به این دلیل است که معتقد هستیم زنان باید بین کار و زندگی شان تعادلی ایجاد کنند. 


وی با اشاره به مرخصی زنان باردار و این مسئله که ممکن است کارفرمایان از انتخاب زنان اجتناب کنند، گفت: همه ما چه کارفرما و چه دولت در یک اجتماع داریم زندگی می کنیم و باید مسئولیت اجتماعی مان را در نظر بگیریم.


نگین افزود: امروز سطح سواد و تحصیلات خانم ها بسیار افزایش یافته است و مهارت های ایشان نیز بسیار بیشتر شده است و اینگونه نیست که زنان را به دلیل مرخصی بارداری کنار بزنند. وقتی یک کارفرما هزینه می کند و نیرویی را آموزش می دهد، برایش سخت و هزینه بر خواهد بودکه بخواهد این افراد را مدام جابجا کند.


مشاور امور زنان و خانواده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کارفرما عوامل مختلفی را در انتخاب کارمند در نظر می گیرد، ابراز داشت: از جمله اینکه پایداری زنان در شغل و کاری که می کنند خیلی بیشتر از مردان است. زنان کمتر ریسک پذیر هستند و به همین جهت کمتر به دنبال جابجایی شغل شان هستند ولی آقایان به دنبال این هستند که اگر فرصت شغلی دیگری در بخش دیگر ایجاد شد، جابجا شوند.


وی خاطرنشان کرد: حوادث شغلی برای مردان به مراتب بسیار بیشتر از زنان است یعنی حدود 98 درصد از حوادث حین کار برای مردان است در حالی که تعداد مردهای بیمه شده 82 درصد است. بنابراین با توجه به این آمارها نباید تصور کنیم که کارفرما تنها به مبحث مرخصی زنان توجه می کند. تعداد زنانی که بیمه تامین اجتماعی بودند و به مرخصی زایمان رفتند حدود 75 درصدشان بین 6 الی 9 ماه از مرخصی زایمان استفاده کردند؛ این نشان می دهد این یک انتظار واقعی است.

در ادامه دکتر شهلا کاظمی پور جمعیت شناس با بیان اینکه مصوبه اعطای مرخصی به زنان باردار امنیت شغلی ایشان را پایین می آورد، اظهار داشت: این کار ممکن است بجای اینکه بارداری را تشویق کند، باعث ممانعت از بارداری نیز شود زیرا زنان نگران این هستند که شغل شان را از دست بدهند.


وی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: کارفرما در این بخش می تواند نیروی کار مرد را به خدمت بگیرد و به همین جهت ترجیح می دهند اگر قوانین سفت و سختی برای زنان تصویب شود از استخدام زنان جلوگیری شود. این مسئله حتی در سازمان های دولتی نیز وجود دارد و وقتی به کارگزینی مراجعه می کنیم، می گویند چنین چیزی امکان ندارد و بیش از 6 ماه مرخصی، شغل را از دست می دهند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حقیقت مسئله اصلی بعد اقتصادی است که کارفرما ترجیح می دهد چنین کاری نکند، زیرا می خواهد سودش افزایش پیدا کند و نیروی کار ذخیره نداشته باشد.


قابل ذکر است؛ برنامه "مناظره" از شنبه تا سه شنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود و علاقه  مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت و گو مراجعه کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha