سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 189215

بیانیه جراحان مبنی براینکه دیگر هنرمندی را جراحی نخواهند کرد، تکذیب شد.

دو روایت از چالش درمان یک هنرمند

سلامت نیوز: بیانیه جراحان مبنی براینکه دیگر هنرمندی را جراحی نخواهند کرد، تکذیب شد.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت با تکذیب این بیانیه، گفت: چنین مسأله‌ای صحت ندارد و کذب محض است.پزشکان کشور ما در طول هشت سال دفاع مقدس بهترین خدمات را در سخت‌ترین شرایط به رزمندگان کشور و عراقی‌ها که دشمن ما محسوب می‌شدند ارائه دادند بنابراین چنین ادعایی مخالف اخلاق پزشکی در کشور است.

دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران هم در خصوص این خبر، گفت: من از جانب تمام جراحان کشور اعلام می‌کنم چنین بیانیه‌ای وجود خارجی ندارد و اگر نامه ای نیز در فضاهای مجازی منتشر شده باشد با اطمینان می‌گویم که ساختگی است.وی افزود: صدور چنین بیانیه‌ای مخالف اخلاق پزشکی و سوگندنامه پزشکان است.روز گذشته متنی در فضای مجازی منتشر شده بود مبنی بر اینکه جراحان ایران در صدد بوده‌اند بیانیه‌ای را منتشر کنند که بر اساس آن دیگر حاضر نیستند عمل جراحی هیچ هنرمندی را بپذیرند. گفته می شد وزیر بهداشت در پی جلسه‌ای طولانی با جراحان، آنها را از انتشار این بیانیه بازداشته است. دیروز این خبر تکذیب شد.
بستری شدن یک هنرمند مستند ساز دیگر در یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران، بار دیگر حاشیه‌های ایجاد شده میان جامعه هنرمندان و پزشکان را پررنگ کرد. «نیما طباطبایی» هنرمندی که خواهرزاده رؤیا تیموریان یکی از هنرمندان پیشکسوت زن  است، جمعه شب به علت سردردهای شدید ناگهانی و حالت تهوع به بیمارستان بهمن مراجعه می‌کند، اما بعد از آن شب هر کدام از طرفین این اتفاق، دو روایت متفاوت را از «شبی» تعریف می‌کنند که علاوه بر خبر‌سازی رسانه‌ای در دنیای واقعی، برای چند روز مخاطبان جامعه مجازی را هم رودرروی هم قرار داد. عده‌ای بنا به قول کادر درمانی که عمدتاً هم از جامعه پزشکان و پرستاران بودند، اعتقاد داشتند که در این زمینه هیچ قصوری متوجه بیمارستان بهمن نیست و از آن طرف بار دیگر جامعه هنری و طرفدارانشان، راوی کم کاری و سهل‌انگاری بیمارستانی شدند که بنا داشته به خاطر انتقادات برخی هنرمندان از عملکرد پزشکان در جریان معالجه جنجالی عباس کیارستمی،  خدمات خود را از «یک هنرمند» دریغ کند.
اما ماجرا  این است که به علت نبود پزشکی که مورد تقاضایشان بوده ، با رایزنی بیمارستان بهمن و «بابک برزویه»، یکی از عکاسان و هنرمندان سینمای ایران، بیمار به بیمارستان «ایرانمهر» منتقل می‌شود.

همراهان بیمار از جمله «رویا تیموریان» می‌گویند که به علت شرایط خاص بیمارشان که پیش از این سرطان کلیه داشته و البته بنا به تشخیص پزشک قبلی، خواستار حضور «دکتر قدسی»  شده اند، اما بیمارستان اعلام می‌کند از آنجاکه ایشان در تدارک رفتن به سفر بوده، نمی تواند مسئولیت جراحی بیمار را بر عهده بگیرد. البته دکترقدسی، پزشک دیگری را برای جراحی معرفی می‌کند که مورد تأیید خانواده بیمار قرار نمی‌گیرد.رویا تیموریان معتقد است که در بیمارستان بهمن هیچ مرحله درمانی روی بیمار اتفاق نیفتاده و فقط به او مسکن تزریق کرده اند، درحالیکه باید جراحی و آنژیو بسرعت انجام می‌شده است، اما دکتر محسن محور، رئیس بیمارستان بهمن به «ایران» می‌گوید که پزشک اورژانس در لحظه ورود بیمار همه اقدامات پزشکی را روی او انجام داده است.
بیمار در آن لحظه دچار فشار خون بالا، سردرد شدید و حالت تهوع بوده و پزشک متناسب با این علائم، برای او دارو و سی‌تی‌اسکن تجویز می‌کند، اما بیمار به علت وزن 140 کیلوگرمی نمی‌توانسته از این دستگاه استفاده کند، به همین علت سوپروایزر، از بیمارستان شهریار پذیرش سی‌تی باز می‌گیرد و مشخص می‌شود که در سر بیمار تومور بزرگی وجود دارد و ممکن است سرطان کلیه او در دو سال قبل، متاستاز داده باشد. بنابراین جراحی بیمار بسیار حساس و خطرناک بوده است. در همان زمان پزشک جراح کشیک بر بالین بیمار حاضر شده و به صراحت جلوی همراهان، از حاد بودن شرایط بیمار و وضعیت‌اش می‌گوید که همین موضوع بشدت مورد انتقاد خانواده بیمار قرار می‌گیرد و آنها ناراحت می‌شوند و در نتیجه اعلام می‌کنند که اجازه نمی‌دهند، بیمارشان جراحی شود و همان جا خانم تیموریان مکتوب می‌نویسند که باید دکتر قدسی عمل خواهرزاده‌شان را انجام دهند که خب ایشان هم در تدارک رفتن به سفر بودند.

رویا تیموریان، اما از آن طرف روایت دیگری از این ماجرا را تعریف می‌کند. او معتقد است که اصرار بر انتخاب دکتر قدسی برای جراحی، بنا به پیشنهاد پزشک قبلی بیمار بوده و دلیل دیگری نداشته است، اما بیمارستان به یکباره اعلام کرده که ایشان امکان جراحی را ندارد. اودر گفت وگو با ایسنا توضیح می هد: « درحالیکه قرار بوده ایشان صبح زود بیمار ما را جراحی کند و ما خیالمان از این بابت راحت شده بود و آنها حتی اعلام کردند که متخصص مغز و اعصاب دیگری هم نمی‌تواند نیما را جراحی کند. آنها حتی بهانه آوردند که دستگاه اسکن ما خراب است! اما مگر می‌شود بیمارستانی به این بزرگی و لوکسی، دستگاه اسکن نداشته باشد؟!»

رئیس بیمارستان بهمن، اما در ادامه، توضیحات دیگری می‌دهد. دکتر محور با اعلام بی‌خبری نسبت به نامه جامعه جراحان به دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درباره ممانعت پذیرش و جراحی هنرمندان می‌گوید: ما به هیچ وجه این هنرمند را نمی‌شناختیم، ما روزانه حدود 100 بیمار را پذیرش می‌کنیم که از طبقات ضعیف جامعه تا مقامات بالا را شامل می‌شوند و در روند درمان هم هیچ تفاوتی بین بیماران قائل نمی‌شویم. باورکنید بنده تا زمانیکه مرتضی پاشایی به رحمت خدا رفتند، از هنرمند بودن ایشان مطلع نبودم. در مورد شخص نیما طباطبایی هم همه مستندات موجود است، بیمار در لحظه‌ای که وارد بیمارستان شده، در اورژانس پذیرش شده، مشاوره جراحی شده، درمان دارویی شروع شده و حتی قرار می‌شود وسایل جراحی هم خریداری شده و بیمار صبح روز شنبه جراحی شود، اما همراهان بیمار اجازه جراحی را نمی‌دهند و اصرار می‌کنند که جراحی باید از سوی دکتر قدسی انجام شود و خود آنها رضایت نمی‌دهند که بیمارشان با پزشک دیگری جراحی شود. خب ما هم نمی‌توانستیم اجازه دهیم دکتر بیمار را جراحی کرده و به سفر برود، بعد از این خود آنها اصرار به انتقال بیمارشان داشتند که البته بیمارستان هم در این زمینه همراهی زیادی داشت.
ما وقتی پذیرش بیمارستان ایرانمهر را انجام دادیم، بیمار را از طریق یک آمبولانس کد دار با پزشک همراه به آن بیمارستان منتقل کردیم و تا انتها نیز پیگیر وضعیت بیمار بودیم، البته خود همراهان هم هماهنگی‌های لازم را برای پذیرش بیمار از یک سوی دیگر انجام داده بودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha