سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 189220

خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، کمتر از یک میلیون هکتار از اراضی را زیر کشت می‌برد. این درحالی است که این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی از قطب های اصلی کشور است.

لزوم توجه به وضعیت حوزه های آبی خوزستان

سلامت نیوز:خوزستان با داشتن بیش از 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به دلیل کمبود آب، کمتر از یک میلیون هکتار از اراضی را زیر کشت می‌برد. این درحالی است که این استان با تولید 14 میلیون تن محصولات کشاورزی از قطب های اصلی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از طرفی، حوضه رودخانه های «کرخه»، «جراحی» و «زهره» در سال زراعی گذشته بیشترین خسارت ناشی از خشکسالی را متحمل شدند. کارشناسان حوزه آب معتقدند، کاهش بارندگی از یک سو و محدودیت و کمبود منابع آبی و شوری آب از سوی دیگر و همچنین انتقال سرشاخه‌های رودخانه‌های زهره و جراحی به بوشهر باعث شده که اراضی زیرکشت این 2 حوضه مورد تهدید قرار گیرد.


«کیخسرو چنگلوایی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به آبگیری های صورت گرفته برای این طرح از بالادست شهر«زیدون» در بهبهان، گفت: با اجرای این طرح، حجم بسیاری از زمین های کشاورزی استان نابود خواهد شد و وزارت نیرو به عنوان متولی طرح باید پاسخگو باشد.


چنگلوایی با اشاره به اینکه اراضی پایین دست رودخانه زهره صدها سال است که دارای حقابه و سابقه کشت است، افزود: وزارت نیرو به دلیل ادعایی مبنی بر نبود آب، از تخصیص آب 35 هزار هکتار درپایین دست هندیجان خودداری کرده، در صورتی که اراضی استان بوشهر به هیچ عنوان حتی در حد یک هکتار هم حقابه و حق برداشت از رودخانه زهره را ندارد و همچنین با احداث سدهای بدون مطالعه مشکلاتی را برای کشاورزان پایین دست ایجاد کرده است. با احداث سد «کوثر»  روی رودخانه «خیرآباد» که تا کنون به‌طور طبیعی کار تعدیل میزان شوری رودخانه زهره در محل الحاق 2 رودخانه زهره و خیرآباد (در محل حیدرکرار) انجام می شد، عملاً با رها نکردن آب از این سد میزان شوری آب در پایین دست به 10 میلی موس رسیده و باعث نابودی و تخریب  کشاورزی و نابودی اراضی مستعد منطقه هندیجان شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در سال های گذشته سطح تولیدات حوزه زهره و جراحی به شدت کاهش یافته و مشکلات عدیده ای را به وجود آورده، به‌طوری که محصولات کشاورزی مثل یونجه، حبوبات، کنجد و گوجه فرنگی به سایر استان ها و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شده که اکنون با این تصمیمات دیگر نه محصولی تولید می شود نه صادراتی صورت می‌گیرد.


چنگلوایی آمارهای ذکر شده درباره میزان مصرف آب و راندمان آب در بخش کشاورزی را رد کرد و گفت: ادعا می شود که 92 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود که البته می پذیریم بیشترین مصرف آب مربوط به کشاورزی است، اما هیچ مرجعی در این باره تحقیق نکرده و آمارها مستند نیست.


استفاده از ظرفیت ها برای توقف طرح انتقال آب رودخانه زهره
در همین حال، «احمد سیاحی»، معاون عمرانی استاندار خوزستان هم با اشاره به گزارش هایی مبنی بر آغاز طرح انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر، خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این پروژه برخلاف اظهارنظرهای کارشناسی و زیست محیطی از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می کنیم. گزارش هایی شفاهی از آغاز این طرح دریافت کردیم و قرار است برای اطمینان از صحت این گزارش ها شخصا از محل اجرای این طرح دیدن کنم. این طرح سال گذشته در کمیته منابع آب وزارت نیرو لغو شد. وی تاکید کرد: اگر این طرح برخلاف نظر کارشناسی، زیست محیطی و تامین آب کشاورزی پایین دست فعال باشد، بدون شک از همه ظرفیت های استان برای توقف آن استفاده می کنیم.


سیاحی با اشاره به اعلام نیازهای آبی خوزستان به کمیته تخصیص منابع آب وزارت نیرو یادآور شد: این بحث با وزارت نیرو مطرح و به تازگی جلسه ای در این زمینه برگزار شده که این وزارتخانه می گوید در همه حوضه‌ها اعم از زهره ، مارون و کارون توجه ویژه ای به خوزستان دارد و نیازهای این استان را به صورت کامل مد نظر قرار داده است.


وی با بیان اینکه این جدیت در 2 سال گذشته در وزارت نیرو ایجاد شده، افزود: طرح انتقال آب زهره به بوشهر باید به صورت کارشناسی بررسی و درخوزستان نیز موضع واحدی نسبت به آن گرفته شود.


نابودی کشاورزی خوزستان با انتقال آب از سرچشمه‌های زهره به بوشهر
«حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد»، نماینده مردم شادگان در مجلس دهم نیز در این‌باره گفت: انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه زهره و مارون به بوشهر، کشاورزی خوزستان را نابود می‌کند.


ناصری‌نژاد با اشاره به مشکلات کشاورزان مناطق جنوبی خوزستان به دلیل کمبود شدید آب، اظهار داشت: اکثر کشاورزان در سال‌های اخیر بخشی از مزارع خود را زیر کشت بردند و این موضوع اقتصاد خانواده‌های روستایی را با مشکل جدی مواجه کرده است. بعد از خبرهای ضدونقیض در خصوص انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به اصفهان و استان‌های دیگر جدیدا خبرها از انتقال آب رودخانه‌های جراحی، زهره و مارون به استان بوشهر حکایت دارد که نگران‌کننده است.


ممنوعیت کشت در حوضه‌های آبی مارون، زهره و جراحی پذیرفتنی نیست
«محمد قاسمی نژاد»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم با اشاره به اینکه هیچ گونه ممنوعیت کشت در حوضه‌های آبی مارون، زهره و جراحی پذیرفتنی نیست، تاکید کرد: در این حوضه‌ها 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به زیرکشت‌های غیردائمی خواهیم برد. در حوضه کرخه، دز و کارون هیچ ممنوعیت و حتی محدودیتی جهت کشت تابستانه‌ وجود ندارد و براساس برنامه‌ریزی‌های ما و الگوی کشتی که تعیین کرده‌ایم، حتما در این حوزه‌ها کشت تابستانه انجام خواهد شد. برنامه‌ای برای کشت تابستانه در 3 حوزه یاد شده تدوین و جهت تخصیص آب به کمیته مدیریت بحران ارسال کردیم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در کل هیچ گونه ممنوعیتی برای کشت تابستانه در این حوزه‌ها وجود ندارد و فقط مقرر شده محدودیت‌هایی اعمال ‌شود.


قاسمی نژاد خاطرنشان کرد: برای کشت تابستانه محصولات پرمصرف در این حوزه‌ها محدودیت‌هایی اعلام شده اما در مجموع در حوزه زهره، مارون و جراحی حتما در حدود 45 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به زیر کشت محصولات پر مصرف می‌رود که البته این رقم شامل کشت‌های دائمی مانند نخیلات و باغ ها نیست.


همچنین«فتح‌الله الهیاری»، رئیس خانه کشاورز هندیجان با تاکید بر اینکه برای حفظ کشاورزی و اشتغال مردم این شهرستان باید احداث و ادامه کار کانال انتقال آب به استان بوشهر و دشت «لیراوی» از رودخانه زهره تعطیل شود، افزود: با توجه به کمبود آب و کاهش آورد رودخانه زهره از سد کوثر بروز پدیده خشکسالی طی سال‌های گذشته موجب رکود کشاورزی چند هزارساله هندیجان شده است. متأسفانه احداث این کانال انتقال آب از رودخانه نیمه‌جان زهره تیر خلاصی بر کشاورزی هندیجان و اقتصاد و منبع درآمد بیش از 70 درصد ساکنان این شهرستان خواهد بود.از تمام مسئولان بلندپایه در وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان و نمایندگان مردم در حوزه هندیجان و امیدیه و بهبهان خواستاریم که جلوی این طرح غیرقانونی بدون مطالعه را بگیرند.


الهیاری تأکید کرد: مسئولان وزارت نیرو به‌جای انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه زهره یا رودخانه‌های خوزستان به استان‌های دیگر باید به فکر احیای رودخانه‌های بی‌آب استان باشند، نه اینکه مشکلی برای رودخانه‌های خشکیده خوزستان درست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha