سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 189227

اگر بیمار تب دارد به این معناست که عامل بیماری‌زا علاوه بر دستگاه گوارش به خون هم تهاجم کرده است. تب همراه با اسهال هشداردهنده‌ مهمی است که نیاز به بررسی جدی دارد.

اسهالی که بیمار را به کام مرگ می‌کشاند

سلامت نیوز: اگر بیمار تب دارد به این معناست که عامل بیماری‌زا علاوه بر دستگاه گوارش به خون هم تهاجم کرده است. تب همراه با اسهال هشداردهنده‌ مهمی است که نیاز به بررسی جدی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، جوان سبزه رویی را که حدود 23 سال داشت، با اسهال شدید و خونی و افت هوشیاری به اورژانس آوردند. اقدامات اولیه و درمان با انواع محلول‌های تزریقی (سرم) شروع شد.

پس از 6 ساعت حال بیمار در حدی بهبود یافت که می‌توانست صحبت کند. با گویش زیبای جنوبی عنوان می‌کرد که در سفر به اهواز و مصرف غذا در یکی از اغذیه‌فروشی‌ها دچار اسهال شده است. بیمار سابقه‌ای از چنین پیشامدی را در چند ماه قبل می‌داد که با مراجعه به پزشک و با درمان، بهبود یافته بود.

جوان همان دستورات دارویی را خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک شروع کرده بود. با گذشت دو روز از مصرف، دردهای شکمی شروع شده و اسهال تشدید شده بود. به توصیه یکی از دوستانش از قرص دیفنوکسیلات برای کاهش اسهال استفاده کرده بود. پس از آن را دیگر به یاد نداشت.

این مورد یکی از موارد درمان خودسرانه اسهال است. شاید برای خیلی از ما چنین شرایط بروز کرده باشد و به درمان‌های خانگی برای کنترل اسهال اقدام کرده یا برای درمان دارویی به پزشک مراجعه کرده باشیم. شاید هیچ اتفاق خاصی هم برایمان پیش نیامده باشد.

اگر اسهال برایتان دردسرساز شد، رعایت چند نکته اساسی می‌تواند از بروز عوارض و خطراتی که گاهی قابل جبران نیست، جلوگیری کند. اولین نکته نوع اسهال است. اگر اسهال خونی است، بیمار باید در کمترین زمان به پزشک مراجعه کند. این نوع اسهال دیگر یک مسمومیت غذایی ساده نیست و باید تحت بررسی و درمان مناسب با آنتی‌بیوتیک قرار گیرد. گاهی لازم است بیمار برای درمان بستری شود این حالت مخصوصا در اسهال کودکان بسیار خطرناک‌تر است.

نکته دوم وجود تب است. اگر بیمار تب دارد به این معناست که عامل بیماری‌زا علاوه بر دستگاه گوارش به خون هم تهاجم کرده است. تب همراه با اسهال هشداردهنده‌ مهمی است که نیاز به بررسی جدی دارد.

نکته سوم بروز اسهال در افراد مسن(سنین بیش از 65 سال) ‌ یا افراد با اختلال در سیستم ایمنی (بیماران سرطانی یا مبتلایان به ایدز) است. هر دو گروه نامبرده در واقع فاقد توانایی کامل برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا هستند. در این افراد هر علامتی از عفونت (مثل اسهال یا تب) را باید جدی گرفت و فرد مبتلا را سریعا به پزشک رساند.

نکته چهارم استفاده نکردن خودسرانه از داروهای ضداسهال است. استفاده از داروهای ضداسهال در مواردی که عامل بیماری‌زا در درون دستگاه گوارش مستقر است می‌تواند دفع عامل بیماری‌زا را به تأخیر انداخته و بشدت بیماری بیفزاید.

نکته پنجم استفاده نکردن خودسرانه از آنتی‌بیوتیک است. استفاده خودسرانه از آنتی‌بیوتیک به مقاومت علت مولد و بروز عوارض غیرقابل پیش‌بینی منجر می‌شود.
هر از چند گاهی در بررسی‌های گسترده دیده می‌شود که عاملی بیماری‌زا به دارویی مقاوم می‌شود.

نکته ششم تکرار نکردن درمان دارویی یک مورد اسهال، برای دیگر موارد است. هر بیماری گوارشی با بیماری دیگر متفاوت است. شاید دو فرد اسهال داشته باشند، اما یکی با توجه به سن و دیگر شرایط نیازمند بستری و درمان در بیمارستان باشد و دیگری را بتوان به صورت سرپایی و با دستورات غذایی یا دارویی درمان کرد. تشخیص این موارد با پزشک است.

اسهالی که برای روزها ادامه داشته باشد، نیازمند بررسی آزمایشگاهی و گاهی تصویربرداری است. در این موارد معمولا لازم است که بیمار به متخصص گوارش ارجاع داده شود تا سیر بیماری با درمان‌های مقطعی و غیراصولی مختل نشده و سیر مزمن پیدا نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha