به گفته محققان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان دچار اختلال غده تیروئید، هستند و نیمی از آن‌ها بی اطلاع اند و بیماری آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود. احتمال بروز این بیماری در زنان ده برابر بیشتر از مردان است به‌ویژه در سنین بالای 35 سال. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خطر اختلال تیروئید در میان مردم در این گروه سنی 30درصد بیشتر است.

عادت‌هایی که باعث کم کاری تیروئید می شود

سلامت نیوز:به گفته محققان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان  دچار اختلال غده تیروئید، هستند و نیمی  از آن‌ها بی اطلاع اند  و بیماری آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود. احتمال بروز این بیماری در زنان ده برابر بیشتر از مردان است به‌ویژه در سنین بالای 35  سال. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خطر اختلال تیروئید در میان مردم  در این گروه سنی 30درصد بیشتر است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، غده تیروئید، هورمون تیروئید تولید می‌کند که علاوه بر تنظیم دمای بدن،سوخت‌وساز و ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند.مشکلات وقتی شروع می‌شود که عملکرد غده تیروئید از تعادل خارج می‌شود. در  صورت کم کاری،  هورمون تیروئیدی کمتری تولید می شود وبالعکس وقتی فعال باشد هورمون بیش‌ازحد تولید می‌ شود.علایم این عدم تعادل از مغز تا روده‌ها دیده می‌شود.

اما اگر  احساس می‌کنید که تیروئید شما دچار مشکل شده است به علایم زیر به نقل از سایت دیلی میل توجه کنید:

*احساس خستگی مفرط

*مضطرب  و خشمگین بودن
*تغییر در اشتها
*اختلال در عملکرد   روده
*خشکی پوست
*فشارخون بالا
*بالا رفتن وزن
*کلسترول بالا

کم‌کاری غده تیروئید شایع است و رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی برای درمان  دارد. برای درمان  غده تیروئید  با کاهش دادن عامل التهاب سیستم ایمنی می توان  عملکرد داخلی بدن را کنترل کرد . التهاب نتیجه برنامه غذایی نامناسب و استرس‌ است که به‌طور چشمگیری میزان تبدیل‌شدن هورمون تیروئید را تغییر می‌دهد.

اما علت‌های دیگری که به کم‌کاری تیروئید منجر می‌شود:


*رژیم کم‌چربی: مقدار چربی مناسب برای تنظیم هورمونی و عملکرد طبیعی مغز مهم است.


*مصرف زیاد سویا: سویا به علت پایین بودن میزان کالری و کربوهیدرات ممکن است بهترین غذا به نظر بیاید، اما این‌چنین نیست زیرا  می‌تواند روی هورمون‌ها و سیستم گوارش تاثیر بگذارد . همچنین در عملکرد  درست غده تیروئید، ید نقش مهمی ایفا می‌کند، اما دریافت بیش‌ازحد سویا می‌تواند مانع از جذب ید شود.


*کار بیش‌ازحد:  کار زیاد باعث می‌شود فرصت کمتری برای رسیدگی به خود داشته باشید که این امر به سلامت شما صدمه می زند .بنابراین قبل از به عهده گرفتن کاری ابتدا به برنامه کاری خود نگاهی بیندازید و سپس تصمیم بگیرید.


*خوردن نوشابه رژیمی :  این نوشیدنی سرشار از مواد شیمیایی است که می‌تواند یک محیط سمی در بدن ایجاد کند. همچنین این نوشابه‌ها حاوی فلوراید است که  گیرنده‌های هورمون تیروئید را مسدود می‌کند.


* مصرف مشروبات الکلی : مصرف این نوشیدنی ها به نوسانات شدید  قند خون منجر می شود که روی هورمون‌های  حیاتی بدن تاثیر می گذارد . این پروسه تکراری تاثیر منفی روی  سیستم درون‌ریز ایجاد می کند و به اختلال در عملکرد  سیستم داخلی  می انجامد. درنتیجه فرد دچار اضافه وزن ،خستگی مفرط و افسردگی می‌شود.


* مصرف روغن‌ها  و چربی‌های نباتی: برای ترشح میزان مناسب  هورمون‌ها و انتقال آن به تمام  بدن غده  تیروئید متکی به  کلسترول و چربی سالم است . مصرف روغن‌های گیاهی مانند  مار گارین، می‌تواند به سندروم نشت روده بینجامد که در پی آن ذرات غذا به صورت نیمه هضم شده وارد جریان خون می شود. احتمال دارد  غذای درست هضم نشده  سیستم ایمنی بدن را بیش‌ازحد فعال ‌کند. درنتیجه، بدن  بدون داشتن یک سیستم خوب دفاعی مانند غده تیروئید، شروع به حمله به اندام‌های کوچک می‌کند.


*مصرف بیش‌ازحد گلوتن: بیشتر مردم مبتلابه مشکل تیروئید،  دچار عدم تحمل  گلوتن هستند. برای آزمایش کردن گلوتن به مدت 30 روز رژیم  بدون  گلوتن  بگیرید. اگر بدون گلوتن احساس بهتری پیدا کنید ، غده تیروئید شما نیز به‌احتمال‌زیاد بهتر کار خواهد کرد.


*مصرف بیش‌ازاندازه شکر: شکر تصفیه‌شده، ویتامین‌ و مواد معدنی در ساختار غده تیروئید و آدرنالین  را از بین می برد. رژیم غذایی سرشار از شکر تصفیه‌شده که در قند خون نوسان ایجاد می‌کند، می‌تواند  به‌مرورزمان روی  تیروئید و آدرنال‌ استرس وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha