انگار طنز «در حاشیه» روایت یك داستان تخیلی با برخی مصادیق بیرونی نیست و بیمارستان درحاشیه واقعاً وجود دارد! آن هم در یكی از شمالی‌ترین مناطق شهر تهران یعنی ولنجک.

گرانفروشی درمان با لیسانس ادبیات و بدون بیهوشی!

سلامت نیوز:انگار طنز «در حاشیه» روایت یك داستان تخیلی با برخی مصادیق بیرونی نیست و بیمارستان درحاشیه واقعاً وجود دارد! آن هم در یكی از شمالی‌ترین مناطق شهر تهران یعنی ولنجک.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، انگار طنز «در حاشیه» روایت یك داستان تخیلی با برخی مصادیق بیرونی نیست و بیمارستان درحاشیه واقعاً وجود دارد! آن هم در یكی از شمالی‌ترین مناطق شهر تهران یعنی ولنجک. ساختمان مجللی نام یك بیمارستان را یدك می‌كشد كه مسئول داروخانه‌اش لیسانس ادبیات دارد و دكتر بیهوشی هم در آن حضور نداشته و تخت‌های (ICO ) آن به‌وسیله كمك بهیاران اداره می‌شده است!‌

از همه جالب‌تر اینكه این دومین بار است كه این بیمارستان پلمب می‌شود و نخستین بار اردیبهشت ماه امسال بود كه بیمارستان « ر» ‌پلمب شد و بنا بود برای فك پلمب آن باید برای وزارت بهداشت اطمینان حاصل می‌شد كه استانداردها رعایت ‌شود و حالا روز گذشته به دلیل باقی ماندن تمامی این مشكلات یك بار دیگر این بیمارستان پلمب شد.


حاشیه‌های حوزه سلامت روز به روز بیشتر و هر بار از تخلفات تازه‌تری در این حوزه پرده‌برداری می‌شود. اینكه یك بیمارستان 50 تختخوابه در یكی از مرفه‌ترین مناطق پایتخت درست بیخ گوش وزارت بهداشت و نظام پزشكی تخلفات متعددی از پزشكی، درمانی و بهداشتی گرفته تا زیست‌محیطی داشته باشد یكی از عجایبی است كه شاید كمتر شنیده شده باشد اما این ماجرا به هیچ وجه داستان، ‌طنز یا فیلم و سریال نیست و واقعیت دارد و همین تخلفات موجب شده تا بیمارستان «ر»‌ كه بنا به آنچه در سایتش معرفی شده یك بیمارستان تخصصی در حوزه قلب و تروماست در طول چند ماه گذشته نه یك بار كه دو بار پلمب شود.


   اداره آی‌سی‌یو با كمك بهیار
نخستین بار اوایل امسال بود كه مدیر كل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از پلمب بیمارستان خصوصی «ر» در منطقه ولنجك، به دلیل ارائه خدمات غیراستاندارد به بیماران و مشكلات زیست‌محیطی خبر داد. دكتر سیدمحمدحسین میردهقان با اشاره به اینكه همه بیمارستان‌ها موظف به رعایت ضوابط و استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت هستند، می‌گوید: این بیمارستان دو مشكل داشت؛ یكی بحث زیست‌محیطی بیمارستان بود كه محیط زیست هم از این بیمارستان شكایت داشت و این یكی از مواردی بود كه به آن رسیدگی شد.


بنا به تأكید وی این بیمارستان استانداردهای درمانی و ایمنی بیمار را رعایت نمی‌كرده كه سیستم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به عنوان متولی نظارت قسمتی این منطقه، از خدمات غیراستاندارد این بیمارستان به بیماران شكایت داشت زیرا ممكن است جان بیماران را به خطر بیندازد، بنابراین سیستم قضایی برابر آیین‌نامه‌های مرتبط در این باره دستور پلمب داد. 

به گفته میردهقان تخت ICU این بیمارستان با كمك بهیار اداره می‌شد و حتی پزشك در این بخش بیمارستان حضور نداشته و این بیمارستان پزشك مقیم بیهوشی نداشته است، بنابراین وزارت بهداشت اجازه نخواهد داد كه استانداردهای غیردرمانی به بیماران ارائه شود و جان بیماران به خطر بیفتد.  وی با بیان اینكه در بحث اعتباربخشی امسال این بیمارستان غیراستاندارد شناخته شد، می‌افزاید: این بیمارستان برای فعالیتش ملزم به رعایت ضوابط و استانداردهای وزارت بهداشت شد.  به گفته میردهقان فك پلمب این بیمارستان دستور قضایی می‌خواهد و باید این اطمینان برای وزارت بهداشت حاصل شود كه استانداردها رعایت می‌شود.


   لیسانس ادبیات در رأس داروخانه
اما معلوم نیست با این همه تخلف چگونه این بیمارستان از پلمب درآمد، آن هم بدون اینكه به استانداردهای مناسب برسد! اثبات این نرسیدن به استاندارد‌ها همین كه این بیمارستان روز گذشته یك بار دیگر پلمب شد.  به گفته علی فرجی مدیركل نظارت وزارت بهداشت، این مركز درمانی در چند بار بازرسی دارای تخلفات مختلف پزشكی و درمانی بوده است و نسبت به برطرف كردن تخلفات اقدامی انجام نداده و دارای شاكی خصوصی در حوزه درمان است. وی با اشاره به برخی تخلفات این بیمارستان می‌افزاید: این مجموعه پزشكی حتی دكتر بیهوشی نداشته است. در این مركز برخی پرسنل حتی رشته‌های غیرمرتبط داشته‌اند كه برای مثال مسئول داروخانه بیمارستان لیسانس ادبیات داشته است.


به گفته مدیركل نظارت وزارت بهداشت به این بیمارستان مهلتی سه‌ماهه داده شده بود تا مشكلات را برطرف كند اما تغییرات و بهبودها حاصل نشد. با وجود این رئیس این بیمارستان كه یك جراح و متخصص قلب است، می‌گوید كه نسبت به بهبودسازی شرایط درمانی و وضع بهداشت این بیمارستان اقدام كرده و در خصوص پلمب این مركز درمانی، ابلاغی به وی نشده است.


مرتضی خدایی رئیس شعبه 54 رسیدگی به تخلفات بهداشتی و دارویی سازمان تعزیرات حكومتی استان تهران هم درباره چرایی پلمب این بیمارستان می‌گوید: شماری نقص بهداشتی و فنی در این بیمارستان از سه ماه گذشته و در بازدید مشترك سازمان تعزیرات و نهادهای مربوطه مشاهده و توسط معاونت درمان و اداره نظارت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به رئیس این بیمارستان ابلاغ شد.
براساس اعلام مسئولان پلمب بیمارستان تا زمانی كه دانشگاه علوم پزشكی اعلام نكند، ادامه خواهد یافت.


   فهرست بلندبالای تخلفات پزشکی
به گفته خدایی اما تخلفات حوزه سلامت در همین بیمارستان خصوصی خلاصه نمی‌شود. روز گذشته علاوه بر این بیمارستان یك مركز جراحی هم پلمب شد. بنا به تأكید وی این مركز درمانی سال‌ها بدون مجوز قانونی فعالیت می‌كرد و به رغم فرصت داده شده برای گرفتن مجوزهای لازم موفق به دریافت مجوز نشد و فعالیتش ممنوع خواهد بود.


رئیس مجتمع رسیدگی تخلفات پزشكی به تخلف یكی از بیمارستان‌های بزرگ اشاره و می‌گوید: این بیمارستان از EPS‌های یك بار مصرف چند بار استفاده می‌كرد كه در این ارتباط مسئول فنی، پزشك معالج، شركت پیمانكار و شركت بزرگ بیمه‌ای دخیل بود.

خدایی از جریمه 18میلیارد تومانی این بیمارستان خبر می‌دهد. به گفته وی پرونده شركت بیمه‌ای كه با این بیمارستان و سایر بیمارستان‌ها قرارداد داشت و قراردادش نیز خلاف بود در حال رسیدگی است. وی همچنین از جریمه 5/5 میلیاردی دو بیمارستان دولتی خبر داد كه داروخانه‌های خود را به بخش خصوصی واگذار كرده بودند و گرانفروشی در آن صورت می‌گرفت.


به گفته رئیس مجتمع رسیدگی تخلفات پزشكی پنج مؤسسه غیرمجاز پزشكی تعطیل شد. این مؤسسه‌های پزشكی خدمات دندانپزشكی، پوست و مو به صورت غیرمجاز به مردم ارائه می‌كردند كه تعطیل و اموال آنها به نفع دولت ضبط شد.


خدایی از جریمه 4میلیاردی یك پزشك متخصص زنان و زایمان خبر می‌دهد. این پزشك با استفاده از دستگاهی كه اجازه استفاده از آن را نداشته، یكسری هزینه‌ها را به بیماران تحمیل كرده بود.


درمان رایگان بیماران بی‌بضاعت جریمه متخلفان
این مقام مسئول به جریمه نقدی و لغو پروانه شش مركز درمانی و بیمارستانی اشاره می‌كند و می‌افزاید: این مراكز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل دریافت مبالغ اضافه از مردم مورد مجازات قرار گرفتند. به گفته وی در حكم صادره از سوی تعزیرات حكومتی قرار شده مؤسسات یادشده 20 نفر از بیماران بی‌بضاعت را كه از سوی كمیته امداد و بهزیستی معرفی می‌شوند به صورت رایگان تحت درمان قرار دهند. با تمام این اقدامات اگر نظارت‌ها مستمر نباشد، چندان طولی نمی‌كشد كه این ماجرا دوباره تكرار شود، درست مانند تخلفات بیمارستان «ر»!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha