مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی گفت: مصرف الکل و مواد مخدر هرکدام به تنهایی ابتلا به سرطان های سر و گردن و دهان و حلق را سه برابر می کنند که در مجموع تا 6 برابر نسبت به افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند امکان ابتلا وجود دارد.

مصرف الکل و مواد مخدر احتمال ابتلا به سرطان دهان و حلق را 6 برابرمی کند

سلامت نیوز: مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی گفت: مصرف الکل و مواد مخدر هرکدام به تنهایی ابتلا به سرطان های سر و گردن و دهان و حلق را سه برابر می کنند که در مجموع تا 6 برابر نسبت به افرادی که از این مواد استفاده نمی کنند امکان ابتلا وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مهدی خواجوی افزود: شیوع سرطان های سر و گردن و دهان و حلق در سنین بالا بیشتر دیده می شود و از آنجا که جمعیت کشور رو به مسن شدن است بنابراین باید شیوع آنرا کنترل و در مرحله پایین ابتلا نگه داریم.


وی اظهار کرد: شیوع سرطان های حفره دهان و حلق در امریکای شمالی، اروپا، بخش هایی از آسیای جنوب شرقی و چین بیشتر است و ایران نسبت به این کشورها از شیوع کمتری برخوردار است.


خواجوی با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان سر و گردن و دهان و حلق در کشور وجود ندارد گفت: اما می توان گفت 5 تا 6 درصد سرطان های کل کشور را سرطان های ناحیه سر و گردن و دهان و حلق تشکیل می دهند.


رییس انجمن گوش و حلق وبینی و سر و گردن ایران ادامه داد: علاوه بر عوامل محیطی و خارجی، ژن نیز در بروز این سرطان ها بسیار تاثیر گذار است و شاید نتوان از برخی آنها پیشگیری کرد اما شایع ترین علت مصرف مواد تحریک کننده مانند استعمال دخانیات و الکل است که باید از آنها دوری کرد.


وی گفت: به طور کلی تومورهای حفره دهان و حلق سرطان هایی در حال افزایش هستند که علاوه بر ژن، دخانیات و الکل عوامل مختلف دیگری مانند درگیری هایی در حفره دهان، مصرف مواد شیمیایی، جویدن مواد مخدر، نوع رژیم های غذایی و مواد مصنوعی، بهداشت دهان، رنگ غذا، برخی ویروس ها، جویدن مخاط دهانی، مواد خیلی داغ و سرد، خرابی دندان و زخم هایی که دندان ها می تواند در مخاط تنفسی به وجود آورند مثلا زخمی که به علت قرار گرفتن لپ یا زبان میان دندان ها ایجاد می شود و آسیب مخاطی به وجود می آورد، در بروز آن دخیل هستند که اگر طولانی مدت و مداوم باشند می توانند سرطان ایجاد کنند.
خواجوی تاکید کرد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود در مراحل اولیه با روش های جراحی و راه های مختلف رادیوتراپی و شیمی درمانی قابل درمان است و ایران هم از نظر علمی و هم امکانات درمانی کمبود و مشکلی ندارد و درمان این تومورها در ایران در حد دنیا صورت می گیرد.


وی درباره جدیدترین روش درمان سرطان های سر و گردن و دهان و حلق گفت: روش عمده درمان، جراحی و رادیوتراپی است که هر دو روش در حال پیشرفت است، اکنون روش های جراحی با لیزر و جراحی های رباتیک نیز وجود دارد که جراح از راه دور روند درمان را کنترل می کند که در حال توسعه و پیشرفت است.
مدیر گروه گوش، حلق، بینی و جراحی سروگردن دانشگاه شهید بهشتی افزود: در ایران دستگاه های رباتیک ساخته و استفاده از آنها آغاز شده اما به علت گران بودن هنوز فراگیر نشده است اما قطعا این مشکل قابل حل است.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha