وزیر بهداشت، با اشاره به نقش روابط‌ عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی در اطلاع‌رسانی خدمات انجام شده و همچنین انتقال مشكلات مردم به مسوولان، با تاكید بر لزوم ارتباط روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشكی با رسانه‌ها، گفت: مدیران روابط عمومی باید از وجود خبرنگاران و رسانه‌های جمعی به عنوان یك فرصت بزرگ استفاده كنند.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در نخستین نشست مدیران روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشكی و سازمان‌های وابسته وزارت بهداشت، گفت: در عصر ارتباطات و اطلاعات، روابط عمومی‌ها چشم، گوش و زبان وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم پزشكی هستند و تمام هشدارها را از روابط عمومی می‌گیریم.

وی با اشاره به نقش روابط عمومی‌ها در ارتباط با مردم، گفت: روابط عمومی‌ها بهترین بازوی رییس و مسوول هر مركز هستند.

وی در ادامه به تدوین ساختار وزارت بهداشت اشاره كرد و گفت: ساختار وزارت بهداشت مراحل نهایی خود را می‌گذارند و در این زمینه نیز روابط عمومی نظر خود را اعلام كرده است. به دانشگاه‌های علوم پزشكی تاكید شده كه روابط عمومی‌ها در ساختار هر دانشگاه جدی گرفته شود.

دستجردی با تاكید بر آن كه مدیران روابط عمومی‌ها باید از رشته ارتباطات و اطلاعات باشند، گفت: باید در ساختار روابط عمومی از افرادی كه تخصص این امر را دارند استفاده شود. در عین حال توانمندسازی پرسنل و كارمندان روابط عمومی نیز با مدیران روابط عمومی است.

وی تاكید كرد كه فعالیت روابط عمومی باید از فعالیت دفتر رییس دانشگاه علوم پزشكی جدا باشد. با توجه به اهمیت و وسعت كار روابط عمومی، این بخش باید كاملا مستقل و زیر نظر رییس دانشگاه باشد. در برخی موارد نیز روابط عمومی با روابط بین‌الملل با هم در نظر گرفته می‌شوند كه این امر اشكالی ندارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در جایی روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی، روابط عمومی را جدی نمی‌گیرند، اشكال در خود مدیر روابط عمومی است و وی باید خود را اثبات كند؛ چرا كه ممكن است برخی روسا سنتی فكر كنند. روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی اگر از فرصت روابط عمومی استفاده نكنند به خودشان ضربه زده‌اند.

وی با اشاره به نقش روابط عمومی‌ در حوزه سلامت، گفت: در حوزه سلامت روابط عمومی‌ها باید خدمات حوزه خود را به مردم منتقل و در عین حال مشكلات مردم را به مسوولان منعكس كنند. بنابراین وظایف روابط عمومی‌ها در حوزه سلامت بسیار مهم است. در مجموع روابط عمومی بیش از آن كه كار باشد یك هنر است.

وزیر بهداشت به مشكلات اعتباری، مدیریتی و ناهماهنگی‌های بین بخشی اشاره كرد و ادامه داد: با توجه به مشكلات حوزه سلامت، قطعا نقص و كم و كاستی‌هایی وجود دارد. هنر روابط عمومی‌ها آن است كه مشكلات حوزه سلامت را به نحوی به مردم منتقل كنند كه آنها برای مشاركت در برنامه‌های سلامت دلسرد نشوند بلكه با مشاركت جدی‌تر در برنامه‌های سلامت حضور یابند. بنابراین روابط‌ عمومی‌های حوزه سلامت علاوه بر آنكه چهره خدمتگزار را به مردم نشان می‌دهند باید مشكلات مردم را به مسوولان منتقل كنند.

دستجردی ارتباط با رسانه‌ها را یكی از مهم‌ترین اقدامات روابط‌عمومی‌ دانشگاه‌های علوم پزشكی عنوان كرد و گفت: یكی از مهم‌ترین توفیق‌ها فرصت وجود خبرنگاران و مطبوعات است و روابط عمومی‌ها باید از این فرصت حداكثر استفاده را داشته باشند؛ انتقاد مطبوعات هم می‌تواند برای ما فرصت باشد و مدیران روابط عمومی‌ها به عنوان چشم و گوش روسای دانشگاه‌ها مسوول پیگیری این انتقادها هستند. بنابراین مدیران روابط عمومی باید از وجود خبرنگاران و رسانه‌های جمعی به عنوان یك فرصت بزرگ استفاده كنند.

وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت خبرنگاران حوزه سلامت، گفت: بیشترین خدمت برای وزارت بهداشت را خبرنگاران این حوزه انجام می‌دهند. علیرغم آن كه ممكن است با خبرنگاران خوب برخورد نشود اما خدمات وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی توسط خبرنگاران پررنگ می‌شود. بنابراین لازم است كه روابط عمومی‌ها بهترین برخورد را با خبرنگاران داشته باشند.

وی با اشاره به نقش روابط عمومی‌ها در آموزش مردم، گفت: شاید روابط عمومی‌ها بیش از یك معاونت بتوانند در زمینه آموزش مردم فعالیت كرده و اطلاعات لازم را به جامعه انتقال دهند.

دستجردی با اشاره به سالانه 28 هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات در كشور، گفت: از آنجا كه كشور در زمینه مرگ و میر ناشی از تصادفات از رتبه بالایی برخوردار است، روابط عمومی‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی میزان این مرگ و میرها را كاهش دهند.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به فروكش كردن موارد بروز آنفلوآنزا «آ» در كشور و نقش روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی در این زمینه، گفت: با تلاش روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی ایران نسبت به دیگر كشورها حتی كشورهای پیشرفته كمترین میزان مرگ و میر و عارضه به دلیل آنفلوآنزا «آ» را داشت.

گفتنی است؛ در این نشست پنج تن از مدیران روابط عمومی‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی در دولت نهم تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha