رئیس انجمن قلب ایران گفت: 40 درصد از مرگ و میر ها در کشور ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که رقم زیاد و نگران کننده ای است.

40 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماریهای قلبی است

سلامت نیوز:رئیس انجمن قلب ایران گفت: 40 درصد از مرگ و میر ها در کشور ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی است که رقم زیاد و نگران کننده ای است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر فریدون نوحی روز چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره بین المللی قلب و عروق در مشهد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اگرچه ابتلا به بیماریهای قلبی با افزایش سن و امید به زندگی ارتباط مستقیم دارد، اما روند بیماریهای قلبی در کشور به دلایل عدیده همچنان رو به رشد است.
دبیر شورای مشاورین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بیماریهای قلبی در دنیا اولین علت مرگ و میر به شمار می رود اما درصد ابتلا و روند رو به رشد آن در ایران نگران کننده و معضل اساسی است.


وی گفت: مرگ و میر ناشی از تصادفات و پس از آن سرطان ها دومین و سومین علت مرگ و میر در کشور به شمار می روند.
وی افزود: ایران در زمینه بیماریهای قلبی و عروقی وضعیت نامناسبی دارد که عمده علت آن تغذیه نامناسب، افزایش مصرف نمک و چربی، فشاری خون بالا، استعمال سیگار، چاقی و نداشتن تحرک کافی است.
دکتر نوحی اظهار کرد: اکنون زمان آن است که در کنار تجهیزات کافی و توانمندی های پزشکان برای درمان بیماریهای قلبی، برنامه های پیشگیری از این بیماریها را نهادینه کنیم.


وی گفت: به طور مثال با کاهش مصرف نمک می توان به میزان زیادی از بیماریهای قلبی و عروقی پیشگیری کرد، چرا که مصرف نمک در ایران 2 برابر حد مجاز است و 20 درصد از مردم بیش فشاری خون دارند.


رئیس انجمن قلب ایران ادامه داد: کشور ما از توانمندی مطلوب و تعداد مناسب جراحان و پزشکان متخصص قلب برخوردار است، اما از نظر تعداد پزشکان و جراحان متخصص بیماریهای قلب کودکان کمبود دارد.


وی افزود: به ازای هر 100 هزار تولد زنده یک نوزاد به بیماریهای قلبی و عروقی مبتلاست که با احتساب سالانه یک میلیون و 100 هزار تولد زنده در ایران، تعداد نوزادان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی 11 هزار نوزاد برآورد می شود.
وی اظهار کرد: بیماریهای دریچه ای قلب در ایران تقریبا ریشه کن شده است که علت آن ارتقای وضعیت بهداشت جامعه و کاهش بیماریهای عفونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است .


دکتر نوحی گفت: ایران به موفقیت بسیار در حوزه تشخیص و درمان بیماریهای قلبی دست یافته و این دستاوردها قابل رقابت با کشورهای پیشرفته است.
هشتمین کنگره بین المللی بیماریهای قلب و عروق با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا هشتم مرداد ماه در بیمارستان رضوی این شهر ادامه دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha