کبودی‌ها و پارگی‌های دست و پای کودکان بازیگوش در هنگام بازی و شیطنت‌های کودکانه پس از مدتی برای بسیاری از پدرها و مادرها عادی می‌شود. در این میان اما والدینی هستند که با توجه به شرایط خاص فرزندشان همیشه نگران زخمی شدن او هستند و هربار که کودکشان پای از خانه بیرون می‌گذارد پریشان حال می‌شوند. این کودکان که دچار اختلال خونریزی دهنده‌ای به نام هموفیلی هستند نمی‌توانند مانند کودکان دیگر زندگی کنند اما آشنایی با این بیماری می‌تواند مشکلات آنها را در مسیر زندگی طبیعی کمتر کند.

زندگی طبیعی بیماران هموفیلی با حمایت آگاهانه خانواده ها

سلامت نیوز: هموفیلی نوعی بیماری خونریزی دهنده است. از این‌رو یکی از مشکلات مبتلایان به این بیماری خونریزی بی‌دلیل یک عضو یا خونریزی ناشی از آسیب دیدگی عضوی از بدن است که براحتی بند نمی‌آید. این بیماری که نوعی اختلال ژنتیکی است بیشتر در پسرها اتفاق می‌افتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، دکتر نرگس بیگم میربهبهانی می‌گوید: این فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه می‌افزاید: پلاکت‌ها گروهی از سلول‌های موجود در خون هستند که به همراه فاکتورهای انعقادی وظیفه انعقاد خون در هنگام خونریزی را برعهده دارند. هرگونه اختلال در عملکرد این فاکتورها به بیماری‌های خونریزی دهنده منجر می‌شود. تحقیقات ثابت کرده حدود 80 درصد از مبتلایان به هموفیلی، از کمبود فاکتور 8 رنج می‌برند که با نام هموفیلی A شناخته می‌شود اما گروهی دیگر که به هموفیلی B مبتلا هستند با کمبود فاکتور 9 مواجه هستند.

کمبود این فاکتورها در بدن به علائم کلینیکی متفاوتی منجر می‌شود به عبارت دیگر شدت بیماری به مقدار کمبود فاکتورها وابسته است. اگر بدن بیمار تنها یک درصد یا حتی مقداری کمتر از این فاکتور را تولید کند، بیماری او شدید یا حاد تلقی می‌شود، اما اگر این میزان به 2 درصد تا 5 درصد برسد بیمار در دسته مبتلایان به هموفیلی متوسط قرار خواهد گرفت و در مواردی هم که سطح تولید این فاکتورها بین 6 تا 50 درصد باشد، می توان گفت بیمار به نوعی خفیف از این بیماری مبتلا شده است.


 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، با اشاره به نشانه‌های بیماری عنوان می‌کند: البته باید بدانیم که خونریزی هموفیلی A و B بیشتر در مفاصل عضلات اتفاق می‌افتد. برای مثال، کودک مبتلا که در سن 2 تا 8 ماهگی دست و پا زدن را آغاز می‌کند با هرگونه ضربه یا فشار به مفاصل زانو یا مچ پا دچار خونریزی خواهد شد. در برخی موارد نیز خونریزی از مخاط صورت می‌گیرد. خونریزی از دهان کودک یا خون دماغ‌هایی

که‌ بند نمی‌آید، کبودی‌هایی مکرر و غیرطبیعی، خونریزی زیاد و غیرعادی هنگام پر کردن دندان و درد و ورم مفاصل از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.
وی در خاتمه تصریح می‌کند: هرچند این بیماری تنها از طریق پیوند کبد قابل درمان است اما در مواردی که امکان عمل پیوند وجود ندارد می‌توان بیماری را کنترل کرد.جلوگیری از ضربه و مراقبت‌های کافی برای پیشگیری از آسیب دیدگی بسیار کمک‌کننده است. همچنین دریافت منظم فاکتور تحت نظر پزشک برای پیشگیری از بروز عوارض بیماری می‌تواند مفید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha