یك پریناتولوژیست درپی اعلام افزایش میزان نیترات در آب تهران، با بیان اینكه نیترات موجود در هوا و آب، خطر بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان دستگاه اعصاب مركزی (CNS) را در كودكان و بالغین افزایش می‌دهد، ‌گفت: افزایش نیترات مصرفی در مادران باردار خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

دكتر صدیقه برنا، فوق تخصص مراقبت‌های دوران بارداری در گفت‌وگو با ایسنا، با این توضیح كه آثار مخرب نیترات و نیتریت وابسته به دوز است،‌ اظهار كرد: چنانچه میزان نیترات دریافتی در مادران باردار از 15PPM تجاوز كند خطر بروز آنومالی‌های مغزی و اسكلتی در جنین تا 4 برابر افزایش می‌یابد.

وی با توصیه به مادران باردار مبنی بر عدم مصرف غذاهای حاوی نیترات و نیتریت نظیر سوسیس، كالباس و غذاهای آماده گفت: نیترات موجود در این مواد و حتی موجود در آب و هوا در بدن به نیتروزآمین تبدیل می‌شود و بنا بر مطالعات حیوانی، این ماده تا 4 برابر خطر تراتوژن‌زایی را افزایش می‌دهد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان اینكه با افزایش سطح نیترات با هموگلوبین خون باند شده و به تولید مت هموگلوبین منجر می‌شود، ادامه داد: با تشكیل این تركیب شیمیایی میزان اكسیژن رسانی دربافت كاهش می‌یابد؛ از این رو بیشتر با كودكان سیانوزه مواجه خواهیم شد.

دكتر برنا در پایان به مادران باردار توصیه كرد: اگر نمی‌توان جلوی آلودگی نیترات و نیتریت موجود در آب و هوا را بگیریم اما می‌توان با پرهیز از استفاده از مواد غذایی حاوی این مواد مانع از بروزعوارض جنینی شد و یا اگر ناگزیر به مصرف این مواد هستیم مواد غذایی غنی از ویتامین C در كنار آن به مصرف برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha