جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 189380

محققان هلندی از یک مورد سقط جنین ناشی از عفونت مادر با ویروس زیکا خبر دادند.

ویروس زیکا منجر به سقط جنین می شود

سلامت نیوز: محققان هلندی از یک مورد سقط جنین ناشی از عفونت مادر با ویروس زیکا خبر دادند.

به گزارش مهر ، تاکنون مشخص شده بود که این ویروس با ابتلای نوزاد به نقض هنگام تولد موسوم به میکروسفالی مرتبط است. در این نقض نوزادان با سر و مغز کوچک تر از حد نرمال بدنیا می آیند. اما تاکنون ارتباط ویروس زیکا با سقط جنین مشخص نشده بود.

دکتر آنمیک ون درایجک، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی اراسموس در نوتردام هلند، در این باره می گوید: «گزارش در مورد عفونت ویروس زیکا و مرگ نوزاد تنها در شماری از موارد اعلام شده است.»

به گفته محققان، یک زن ۳۱ ساله هلندی که نوزادش را در هفته ۱۱ بارداری از دست داده بود، در سفر به کشور سورینام در آمریکای جنوبی مبتلا به ویروس زیکا شده بود. کشور سورینام هم  مرز با برزیل است که صدها هزار مورد میکروسفالی مرتبط با زیکا در آن اتفاق افتاده است.

طبق گزارشات پزشکی، بعد از بازگشت این زن باردار به هلند از سفر ۳ هفته ای اش به سورینام، وی مبتلا به سردرد، درد مفصل و خارش بدن می شود.

این زن بعد از ۶ روز بهبود پیدا می کند. اما در حدود دو هفته بعد مجددا علائم بیماری ظاهر می شوند و وی نوزادش را سقط می کند.

به گفته تیم تحقیق، نشانه های از ویروس زیکا در مایع آمنیوتیک، بافت جنینی و در ادرار و خون مادر یافت شد. این ویروس همچنین در سلول های بنیادی جنین نیز یافت شد که به گفته محققان بیانگر ین موضوع است که «زیکا در این سلول های بنیادی در مرحله اولیه رشد جنین تکثیر می شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha