مدیر مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک از تولید کیت های تشخیصی در این مرکز خبر داد و گفت: پژوهشگران این مرکز موفق به تولید انواع کیتهای استخراج پلاسمید و DNA شدند که این کیتها قادرند مواد ژنتیکی را از سلولهای جانداران استخراج کنند.

دکتر سیدصفاعلی فاطمی در گفتگو با مهر، تولید انواع کیتهای استخراج پلاسمید و DNA را از زمینه های تحقیقاتی این مرکز دانست و در این باره توضیح داد: پلاسمیدها و DNA ماده ژنتیکی یا ژنوم جانداران است. با استفاده از این کیتها می توان مواد ژنتیکی را از سلولهای جانداران استخراج کرد.

وی به کاربردهای این کیتها اشاره کرد و ادامه داد: این کیتها در تشخیص بیماریها و کارهای پژوهشی کاربرد دارند که توسط واحد انتقال سیستمهای بیولوژی و مولکولی مستقر در مرکز رشد طراحی و ساخته شده است.

فاطمی با تاکید بر اینکه این نوع کیتها در بسیاری از دانشگاهها و مراکز پژوهشی کاربردی شده است یادآور شد: این کیتها با استانداردهای شرکت "کیاژن" آلمان قابل مقایسه و دو پتنت از این طرح در آلمان به ثبت رسیده است.

تولید کیت لکه سفید میگو

مدیر مرکز رشد زیست فناوری از تولید کیتهای تشخیصی بیماریهای دام و طیور نیز خبر داد و اظهار داشت: کیت بیماری "لکه سفید" میگو از جمله کیتهایی است که توسط پژوهشگران این مرکز تولید و از سوی شیلات خریداری شد و برای بررسی این بیماری مورد استفاده قرار گرفت.

وی به بیان اهمیت کیتهای تشخیصی پرداخت و اضافه کرد: کیتها یک روش تسهیل شده و سریع در تشخیص است از این رو صنعت تولید کیتها در دنیا یکی از صنایع معتبر و مهم است ضمن آنکه یکی از فناوریهای دارای ارزش افزوده بالا در دنیا محسوب می شود.

فاطمی تاکید کرد: علاوه بر این زمانی که بتوانیم در زمان و با هزینه کمتر مشکلات صنعت مورد نظر را تشخیص دهیم و یا در کارهای مطالعاتی با روشهای سریع بتوانیم موارد مورد نظر مانند پلاسمیدها استخراج کنیم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در مواقع حساس مانند شیوع بیماریهای طیور و شیلات می توانند از ضررهای زیاد جلوگیری کنند.

تولید بسته های آموزشی در حوزه زیست فناوری

مدیر مرکز رشد زیست فناوری تولید بسته آموزشی به نام "ژن آموز1" را از دیگر دستاوردهای این مرکز نام برد که توسط شرکت زیست ژن آرمان پژوه انجام شده است.

وی در این باره گفت: این کیت امکان مطالعه و ملاحظه ژنها را برای دانش آموزان دبیرستانی فراهم می کند. این کیت در دبیرستانها می تواند توزیع شود تا دانش آموزان با استفاده از آن با ژن و بحثهای مربوط به آن آشنا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha