رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیحاتی را در ارتباط با دوشغله بودن پزشکان در بخش خصوصی و دولتی ارائه کرد.

وزیر بهداشت در صورت دریافت از بخش خصوصی تخلف کرده است

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیحاتی را در ارتباط با دوشغله بودن پزشکان در بخش خصوصی و دولتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،علی نوبخت ، در ارتباط با موضوع دو شغله بودن پزشکان در بخش خصوصی و دولتی، اظهار داشت: بسیاری از کشورها که الگوی پزشکی به شمار می‌روند پزشکان یا جذب بخش خصوصی یا بخش دانشگاهی و دولتی می‌شوند ولی در ایران به دلیل اینکه در بخش دولتی اطمینان‌خاطر برای پزشکان در اجرای قوانین و مقررات جاری وجود ندارد سبب می‌شود تا آنها به فکر شغل دوم در بخش خصوصی باشند.

وی با اشاره به اینکه نبود اطمینان پزشکان در مورد قوانین جذب پزشک و پرداخت به آنها سبب شده که برخی از آنها دو شغله باشند، گفت: در سال 65 من معاون اداری مالی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودم که در آن زمان دوستان انجمن اسلامی اطلاع دادند که این پزشکان همیشه در بخش دولتی حضور ندارند و مدام به بخش خصوصی می‌روند و پولی که آنها می‌‌گیرند حلال نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دوستان انجمن اسلامی از ما خواستند که حقوق آنها را به دلیل فعالیت در بخش خصوصی قطع کنیم، افزود: ما به آنها پاسخ دادیم که چنین کاری نمی‌کنیم بلکه یک اقدام تحقیقاتی در این زمینه انجام می‌دهیم که بر همین اساس یک مقاله هم منتشر کردیم.

نوبخت با اشاره به اینکه در این مقاله نشان دادیم که چرا پزشکان به فعالیت در بخش دولتی بسنده نکرده و در بخش خصوصی نیز اشتغال دارند، گفت: عدم اعتماد بر قوانین و مقررات دولتی بیشترین دلیل این مسأله بود و مسائل و مشکلات اقتصادی در رده دوم قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بسیاری از پزشکان در بخش دولتی اگر مطمئن شوند که پولی که با آنها پرداخت می‌شود، می‌توانند امور زندگی‌شان را بگذرانند حاضر نبوده که شغل دوم داشته باشند و خود را گرفتار کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه در قانون بیان شده که پزشکان باید یک شغله باشند، گفت: من نیز با این مسأله صد درصد موافقم البته اشتباهاتی در این قانون وجود داشت از جمله اینکه کسانی که جذب دانشگاه یا مؤسسه دولتی می‌شوند و زحمت کشیده و مطبی را دایر کرده‌اند تخلف محسوب می‌شود لذا این مسأله عطف به ما سبق شد که بعضی از پزشکان در مقابل قانون گارد بگیرند.

نوبخت گفت: ما به آنها اعلام کردیم که این قانون خوب و مترقی است و از این لحظه برای آنها می‌توان گفت که هر کسی که می‌خواهد در دانشگاه فعالیت کند چقدر حقوق و مزایا دارد و بر همین اساس تکلیف پزشکان بخش خصوصی و دولتی مشخص می‌شود البته امیدواریم قوانین به صورت دائم عوض نشود.

وی افزود: یکی از مشکلات دیگری که وجود دارد این بوده که افرادی مثل من که پزشک هستند به طور مثال در کمیسیون بهداشت مجلس فعالیت کرده و یا به وزارت بهداشت می‌روند همچنین به دلیل اینکه قوانین عوض می‌شود برخی از دوستان پزشک ما نسبت به فعالیت در بخش دولتی بد خاطره هستند لذا نسبت به فعالیت در بخش خصوصی اقدام می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد اینکه یکسان‌سازی تعرفه‌ها در بخش دولتی و خصوصی چقدر در کاهش دو شغله بودن پزشکان مؤثر است، گفت: این مسأله نیز یک بحث فنی دارد، اگر یکسان‌سازی در مورد هتلینگ باشد که مطلقاً قابل مقایسه نیست و در بخش خصوصی اوضاع متفاوت است حتی دستمزدها هم باید نسبتی در بخش خصوصی و دولتی فرق داشته باشد.

نوبخت اضافه کرد: باید ضریب مقبولی را برای تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفت که مسئولین، پزشکان و صنوف پزشکان آن را قبول داشته باشند البته با کمک نظام پزشکی می‌توان به این عدد متعادل رسید.

وی در مورد تخلف دو شغله بودن و اینکه شامل حال وزیر بهداشت نیز می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: این سؤال را از خود وزیر بهداشت بپرسید البته وی در اصل یک شغل دارد و تمام وقتش را برای وزارت بهداشت می‌گذارد و ممکن است از لحاظ سیاسی شرایطی ایجاد شود که بر وی واجب باشد فعالیت در حوزه پزشکی انجام دهد که مشکلی نیست و اگر در قبال فعالیت در بخش خصوصی پول نگیرد و برای رضای خدا باشد دو شغله محسوب نمی‌شود و مشکلی نیست؛ ولی اگر خلاف این باشد و پول بگیرد، دو شغله محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha