رییس انجمن علمی رادیولوژی ایران با انتقاد از انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان و اكوكاردیوگرافی توسط متخصصان قلب، گفت: ‌رواج پدیده خود ارجاعی بیشترین زیان و لطمه را بر پیكره پزشكی كشور وارد می‌كند.

دكتر عبدالرسول صداقت در گفت‌وگو با ایسنا، با غلط دانستن پدیده خود ارجاعی مبنی براینكه پزشك، بیماری را تشخیص و شخصا خدمت پاراكلینیك را درخواست كند، ‌اظهار كرد: در چنین مسیری هیچ كنترلی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد سونوگرافی‌های انجام شده توسط متخصصان زنان و زایمان و اكوكاردیوگرافی‌های توسط متخصصان قلب، گفت:‌ این در حالی است كه دستیاران رادیولوژی از دانشجویان پذیرفته شده با بهترین نمرات هستند (جزو بالاترین نمرات) و دست كم برای مدت شش ماه برای آشنایی با مبانی علمی سونوگرافی، MRI، رادیولوژی و CTscan فیزیك می‌خوانند.

رییس انجمن علمی رادیولوژی ایران با بیان این كه هرچند پیشرفت علوم باعث تداخل بسیاری از رشته‌ها شده است، افزود: اما این تداخل نباید به تزاحم تبدیل شود.

دكتر صداقت با تاكید براین كه پدیده خود ارجاعی، احتمال فساد را افزایش می‌دهد،‌ افزود: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت موظف است زیرساخت‌های لازم را برای كمترین آسیب و زیان به بیمار طراحی كند.

وی با بیان اینكه هم‌ اكنون در مراكز درمانی آموزشی در بخش زنان یك دستگاه سونوگرافی مستقر است،‌ گفت: این سیاست باعث شده كه به آموزش دستیاران رادیولوژی هم ضربه مهلكی وارد شود و عملا رزیدنت‌ها با تعداد موارد كمتری از بیماری‌ها آموزش ببینند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha