یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 189418

از روز دوشنبه چهارم مرداد تا شنبه، شش استان کشور به دلیل بارش شدید باران با طغیان رودخانه و سیل مواجه بوده اند. در استان خراسان در شهر بار سیل خسارات زیادی را بر جای گذاشت و پنج نفر تا كنون مفقود شده‌اند. در استان سیستان و بلوچستان نیز بارش باران باعث طغیان دو سرشاخه اصلی رودخانه سرباز و جاری شدن سیل در این منطقه شد. این در حالی است که این استان از ابتدای ماه جاری با موج جدید طوفان های شن و ریزگردها مواجه بوده است.

سلامت نیوز: از روز دوشنبه چهارم مرداد تا شنبه، شش استان کشور به دلیل بارش شدید باران با طغیان رودخانه و سیل مواجه بوده اند. در استان خراسان در شهر بار سیل خسارات زیادی را بر جای گذاشت و پنج نفر تا كنون مفقود شده‌اند. در استان سیستان و بلوچستان نیز بارش باران باعث طغیان دو سرشاخه اصلی رودخانه سرباز و جاری شدن سیل در این منطقه شد. این در حالی است که این استان از ابتدای ماه جاری با موج جدید طوفان های شن و ریزگردها مواجه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، روز گذشته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: سیل در شش استان کشور خسارت هایی را در پی داشته است. ناصر چرخساز گفت: در استان های سیستان، فارس، کرمان، گلستان، خراسان رضوی و جنوبی بارش شدید باران و سیل گزارش شده و خانه های واقع در ۱۶ شهرستان نیز دچار آسیب شده اند.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با ارائه آماری از امدادرسانی های صورت گرفته به افراد متاثر از سیل اظهارکرد: تاکنون به ۹۸۵ نفر امداد رسانی شده و ۲۹۲ نفر نیز اسکان اضطراری پیدا کرده اند.

چرخساز ادامه داد: در برخی از روستاها نیز نیروهای جمعیت هلال احمر به تخلیه آب از واحد های مسکونی اقدام کرده ۶۳ خودرو را نیز از مسیر سیلاب خارج کرده اند. او در مورد اقدامات صورت گرفته در استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی تصریح کرد: به دلیل شدت سیل، امدادرسانی ها در این دو استان همچنان ادامه دارد. سیل روز گذشته در شهر بار و روستاهای دامنجان، درخت جوز و بوژان خسارات زیادی را بر جای گذاشت و پنج نفر تا كنون مفقود شده‌اند.رئیس شورای شهر بار در این باره گفت: چند نفر از كوهنوردان كه به كوه رفته بودند برگشتند، ولی پنج نفر از آنها مفقود شده‌اند كه امیدواریم پیدا شوند؛ البته فعلا اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست.حسن رضوی با بیان این‌كه این سیل خسارات مالی بسیاری را بر جا گذاشته، عنوان كرد: تخریب زمین‌های پایین‌دست و تخریب صد در صد یك دستگاه وانت و صدمه به حدود ۴۰ ماشین از خسارات دیگر است که تا كنون در این زمینه زخمی و كشته‌ای گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: توسط ستاد بحران برای برخی از مسافران نیز امكانات غذا و... فراهم شده است و هنوز برآورد دقیقی از خسارات مالی نداریم

.
جاری شدن سیل در شهرستان سرباز
با وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان هم فرماندار سرباز گفت: بارش باران باعث طغیان دو سرشاخه اصلی رودخانه سرباز و جاری شدن سیل در این منطقه شد. یوسفی اظهار کرد: رودخانه‌های هنسانوچ و سرکور پس از سال‌ها به‌شدت طغیان کردند و آب آن وارد رودخانه بزرگ سرباز شد.

او تصریح کرد: طغیان رودخانه سرباز پس از طی کردن مسیر سیصد کیلومتری حاشیه رودخانه سرباز وارد سد پیشین می شود.او ادامه داد: با طغیان رودخانه سرباز مشکل آب شرب روستاهای حاشیه رودخانه سرباز تا پایان تابستان امسال مرتفع خواهد شد.سامانه بارشی مونسون از اوایل هفته قبل وارد استان شده و در برخی مناطق فعالیت خوبی داشته است به گفته کارشناسان هواشناسی فعالیت این سامانه تا اواسط هفته جاری در جنوب استان ادامه دارد.به گزارش ایسنا، از ابتدای بارندگی های مونسون در منطقه تعداد زیادی از خانواده ها براثر بی احتیاطی در آب رودخانه و سدها گرفتار شده اند.


رکورد مردم سیستان در درگیری با ریزگردها
علاوه بر سیل در روز‌های اخیر مردم سیستان و بلوچستان با پدیده ریزگردها نیز دست به گریبان بوده اند و وقوع طوفان های ۱۲۰ روزه امان مردم این خطه را بریده است، چنانکه روز گذشته یک عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم این استان در طول سه ماه تابستان و در طول ۱۲۰ روز با پدیده ریزگردها مواجه هستند عنوان کرد که ریزگردها باعث بروز بیماری‌های ریوی شده و از این حیث این استان را در دنیا رکوردار کرده است.حبیب ا... دهمرده گفت: با توجه به اینکه افغان‌ها روی رودخانه هیرمند سازه‌هایی ایجاد کردند، سهم آب ما از این رودخانه کم و حتی قطع و در نهایت به خشک شدن دریاچه هامون منجر شد. این دریاچه که روزی فرصت بود امروز به کانون بحران تبدیل شده، به طوری که با وزیدن بادهای ۱۲۰ روزه و عبور از دریاچه، ریزگردهایی وارد استان می‌شوند که خروجی آن در بعضی از روزها به بالاتر از ۱۰۰ برابر حد مجاز می‌رسد. به گزارش ایسنا، به گفته دهمره، این ریزگردها بیماری‌های ریوی، ششی و معضلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha