عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که مخالف تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی هستیم گفت : تاسیس این داروخانه ها به جز سردرگمی اطباء و بیماران و ایجاد رقابت منفی عایدی برای نظام سلامت ندارد.

شرایط اسفبار عطاری‌‌ها زیبنده نیست

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که مخالف تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی هستیم گفت : تاسیس این داروخانه ها به جز سردرگمی اطباء و بیماران و ایجاد رقابت منفی عایدی برای نظام سلامت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهاب الدین جنیدی با بیان این که داروخانه موسسه ای پزشکی است که با اخذ مجوز از کمیسیون قانونی تاسیس و با داشتن مسوول فنی واجد شرایط به ارائه خدمات دارویی مبادرت می کند ، اظهار داشت: با توجه به تاکید آیین نامه تاسیس داروخانه ها مبنی بر عرضه فرآورده‌های سلامت محور دراین محل به نظر می رسد همین داروخانه های موجود هم می‌توانند داروهای طبیعی و سنتی را برای پیشگیری ودرمان به بیماران عرضه کنند.

وی افزود: طبق آیین نامه موجود داروخانه های فعلی محل عرضه تمامی محصولات سلامت محور هستند بنا براین نیازی به تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی احساس نمی شود.

وی با گلایه از این که در تدوین آیین نامه داروخانه های طبیعی و سنتی به هیچ عنوان نظرات کارشناسی مراکز و اشخاص صاحب نظر اخذ نگردید ؛ ادامه داد : طی ادوار گذشته و چنددهه اخیر حتی برای بازبینی آیین نامه داروخانه های فعلی رسم معمول این بود که مسوولان سازمان غذا و دارو از تشکل ها دعوت نموده و با برگزاری جلسات متعدد و با حضور نمایندگان این مجموعه ها به بازبینی آیین نامه ها می پرداختند.

جنیدی با تاکید بر این مطلب که به مخالفتهای مکرر انجمن داروسازان ایران به عنوان بزرگترین تشکل صنفی داروسازان درخصوص ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی هیچ توجهی نشده است خاطرنشان کرد : باید توجه داشت که داروسازان همواره مدافع طب سنتی وطبیعی بوده و تولید بسیاری از فرآورده های سلامت محور در اقسام و اشکال دارویی مختلف نشانگر همین موضوع است و می توان گفت بسیاری از اطبا با طب سنتی ایرانی و اسلامی  بیگانه بوده و به همین دلیل جامعه داروسازی طی چند سال اخیر برای معرفی داروها با زمینه سنتی وبه روز کردن و مورد پذیرش قرار گرفتن آن ها سعی بلیغ نموده اند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران وجودکارخانجات داروسازی متعددو دانش بنیان با رویکرد طب سنتی ، گیاهی و طبیعی خود شاهد صادق این ادعاست.

**عدم تمایل داروسازان به طب سنتی غیرواقعی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که داروسازان پرچمداران طب سنتی ایرانی و اسلامی در کشور هستند بیان داشت : وجود پایان نامه های متعدد دانشجویان داروسازی و متخصصان فارماگنوزی تایید کننده این مطلب است بنابراین گفتن جملاتی مانند عدم تمایل داروسازان به طب سنتی نه تنها غیرواقع بوده بلکه بی مهری نسبت به جامعه داروسازی کشور است .

وی ضمن اشاره به این که داروخانه های فعلی با توان علمی داروسازان ایرانی کاملا می توانند در جهت ارائه داروهای طبیعی و سنتی اقدام کنند تصریح کرد : ایجاد داروخانه های طبیعی و سنتی غیر از سردرگمی بیماران و اطباء و همچنین ایجادرقابت منفی و بسیاری از مشکلات دیگر عایدی برای نظام سلامت ندارد.

جنیدی اذعان داشت : بهتر است به جای ایجاد دغدغه برای مسئولین فنی داروخانه ها فکری برای ساماندهی شرایط اسفبار عطاری ها می شد چرا که شرایط فعلی عطاری های کشور که تعداد آن ها کم نیست به هیچ وجه زیبنده نظام سلامت ما نیست.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان تهران با تاکید بر این که پیگیری های انجمن داروسازان و بسیاری از مسوولان دلسوز نظام سلامت بطور حتم در این مورد ادامه خواهد داشت یاد آور شد : امیدواریم با دقت نظر  و توجه مسئولین نسبت به توقف آیین نامه ابلاغی و ایجاد فضای تفاهم جهت ارائه خدمت بهتر به مردم و دفاع و پیشبرد طب سنتی در مجال بیشتر اقدامات مقتضی انجام شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha