رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه جدا کردن پرستاران از بالین بیماران و کم کردن سطح ارتباط پرستار و بیمار موجب به خطر افتادن جان افراد و سلامت جامعه می شود، خواستار اصلاح و اعلام شرح وظایف با نظر و همکاری سازمان نظام پرستاری شد.

تغییر شرح وظایف کمک بهیاری

سلامت نیوز: رییس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه جدا کردن پرستاران از بالین بیماران و کم کردن سطح ارتباط  پرستار و بیمار موجب به خطر افتادن جان افراد و سلامت جامعه می شود، خواستار اصلاح و اعلام شرح وظایف با نظر و همکاری سازمان نظام پرستاری شد.

 به گزارش سلامت نوز به نقل از سازمان نظام پرستاری دکتر علی محمد آدابی گفت: نیاز بیمارستان ها به نیروی کمک بهیار همیشه وجود داشته که بتوانند نیازهای اولیه ی بیمار مانند تعویض ملحفه، حمام در تخت و... را انجام دهند که  شامل ۲۲ شرح وظایف برای این افراد که مصوب سال ۸۸ بوده است، باشد.


 وی بیان کرد: لازم به ذکر است که شرح وظایف مذکور شامل ۲۲ ردیف می باشد که ۲ ردیف ۱۸ و ۱۹آن از قلم افتاده است و در واقع شامل ۲۰ مورد شرح وظیفه می باشد که این موارد به امضای مدیر کل پرستاری و رئیس کل وقت سازمان نظام پرستاری رسیده است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری تشریح کرد: سازمان نظام پرستاری با تربیت نیرو با این شرح وظایف تحت هرنامی اعم از کمک بهیار و یا کمک پرستار مشکلی ندارد لیکن با تربیت نیروی کمک پرستار که در حال حاضر با ۳۳ شرح وظایف می باشد که تعدادی از این شرح وظایف با وظایف پرستاری تداخل پیدا می کند و ارتباط بین پرستار و بیمار را کم می کند مخالف است.


وی عنوان کرد: علاوه بر این موارد مبنی بر گزارشات واصله تعداد دیگری از شرح وظایف پرستاری تحت بهانه آموزش و مهارت به این افراد آموزش داده می شود که سازمان نظام پرستاری با این موضوع هم به طور جدی مخالف است و این شرح وظایف نباید توسط یک نهاد تعیین شود و باید با همکاری سازمان نظام پرستاری و کارشناسان خبره در این زمینه صورت گیرد.


دکتر آدابی خاطر نشان کرد: افرادی که با انگیزه های مالی اقدام به برگزاری دوره های کمک پرستاری یکساله نمودند به مراجعه کنندگان جهت ثبت نام در این دوره ها،  وعده های غیر واقعی و غیر عملی مانند : انجام وظایف درمانی در مراکز، پوشیدن لباس های همانند پرستاران و نام بهیار برای داده شده که با توجه به تناقضات بوجود آمده موجب اعتراضات گسترده این افراد در شهرهای مختلف از جمله : اراک، ساری و ... شده است.


وی در ادامه افزود: در سال های گذشته این دوره ها تحت عنوان کمک بهیاری در سازمان نظام پرستاری ، انجمن پرستاری، جهاد دانشگاهی و ... برگزار گردیده است و تعداد بسیار زیادی از افراد با وعده اشتغال، این دوره ها را فراگرفته اند و تربیت شده اند و توانایی ارائه خدمات اولیه را دارا می باشند و اگر در حال حاضر فراخوانی جهت جذب این افراد داده شود تعداد بسیار زیادی کمک بهیار جهت اشتغال مراجعه خواهند کرد.


رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص وجود رده شغلی کمک بهیار در چارت بیمارستان ها گفت: این رده در چارت بیمارستان ها تعریف شده می باشد و اگر بنا باشد شغل جدیدی ایجاد شود و یا جایگزین این رده شود باید مسیر قانونی خود را طی نماید زیرا ایجاد یک رده شغلی جدید با قانون پنجم توسعه منافات دارد و باعث بزرگتر شدن بدنه ی دولت می گردد.
در پایان وی با اشاره به اینکه جدا کردن پرستاران از بالین بیماران و کم کردن سطح ارتباط  پرستار و بیمار موجب به خطر افتادن جان افراد و سلامت جامعه می شود، خواستار اصلاح و اعلام شرح وظایف با نظر و همکاری سازمان نظام پرستاری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha