مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن تاكید بر این كه ظرف هفته گذشته بخشی از بدهی خود به وزارت بهداشت را پرداخت و بدین ترتیب فاصله معوقات را كاهش داده‌ایم، بخشی از دلایل پذیرش نشدن دفترچه‌های بیمه‌ای سازمان در بیمارستان‌ها و مراكز دولتی و طرف قرارداد را مربوط به كسری بودجه وزارت بهداشت عنوان كرد، نه بدهی تامین اجتماعی به این وزارتخانه.

علی ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه البته سایر وزارتخانه‌ها نیز به دلیل لحاظ نشدن برخی ردیف‌های بودجه‌ای در حال حاضر با مشكل نقدینگی و كمبود بودجه مواجه هستند، افزود: این در حالیست كه یكی از مدیران كل وزارت بهداشت اظهار كرد كه وزارتخانه متبوعش با كسری 1900 میلیارد تومانی مواجه است و فشار اصلی از این محل وارد می‌شود.

وی با انتقاد از این كه آن‌ها می‌خواهند این مشكل را به نوعی به صندوق‌های بیمه‌گر منتقل كنند، افزود: جای بسی تاسف است كه در برخی از استان‌ها، مراكز درمانی به طور خودسرانه دست به اقداماتی می‌زنند و مدیریت وزارت بهداشت جلوی این كار آن‌ها را نمی‌گیرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در عین حال در ادامه صحبت خود گفت: البته این‌ها به مباحث سیاسی بازمی‌گردد و این اقدامات با موضوعات سیاسی بی‌ارتباط نیست.

ذبیحی افزود: برخی از این مدیریت‌ها فكر می‌كنند چون دو تا سوال مطرح است، می‌توانند بقیه مسایل را نیز با آن قاطی كرده و خلاصه از این نمد، كلاهی برای خود درست كنند.

وی در پاسخ به این كه با فرض بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌های دولتی آیا این مراكز می‌توانند از پذیرش دفترچه‌های بیمه سازمان خودداری كنند؟ گفت: اگر طرح «نظام الزام» نباشد، مایل نیستیم با خیلی از بیمارستان‌های دولتی قرارداد منعقد كنیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار كرد: از شیوه‌های خدماتی كه این مراكز و بیمارستان‌ها به بیمه‌شدگان سازمان ارائه می‌كنند، راضی نبوده و حاضر نیستیم با آن‌ها قرارداد منعقد كنیم، اما به دلیل وجود طرح نظام الزام مجبور به این كاریم.

ذبیحی افزود: همه قصه را نباید یك طرفه نگاه كرد، این قانون است كه دست ما را بسته و نمی‌گذارد كه با آن‌ها قرارداد نبندیم.

وی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا در این باره كه آیا به عنوان مدیرعامل سازمان در برخورد با بیمارستان‌هایی كه از پذیرش دفترچه‌ها خودداری می‌كنند اختیاری دارید یا خیر؟ گفت: گزارش‌های خود در این رابطه را به وزارت بهداشت ارائه می‌كنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های خود با وزیر بهداشت در این زمینه عنوان كرد: به وزیر بهداشت گفته‌ام مگر بیمارستان‌ها از شركت‌های تامین اجتماعی دارو ‌خریداری نمی‌كنند؟ و همیشه سازمان بابت این موضوع از وزارت بهداشت طلبكار نیست؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: اما با این وجود داروی آن‌ها را قطع نكرده و هیچ گاه به آن‌ها فشار نمی‌آوریم و این گونه در فضای اجتماعی جوسازی نمی‌كنیم.

ذبیحی تاكید كرد: این یك جریان سیاسی است كه درصدد است تا فضای اجتماعی و آرامش بیمه‌شدگان را بر هم بزند.

وی در پاسخ به این كه منظور شما از این گفته‌ها چیست و آیا با پذیرش نكردن دفترچه‌ها درصدد اقدام خاصی علیه شما هستند، این گونه اظهار كرد: من كسی نیستم كه بخواهند اقدام خاصی انجام دهند، بلكه به دنبال منافع خود و یا منافعی هستند كه به خطر افتاده است. به هر حال این‌ها بحث‌های مفصلی است، اما همكاران در وزارت بهداشت باید متوجه باشد تا آلت دست برخی از جریانات منحرفی كه می‌خواهند از این فضاها استفاده كنند، قرار نگیرند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ضمن اشاره به كاهش فاصله معوقات تامین اجتماعی با وزارت بهداشت، میزان بدهی كنونی سازمان متبوعش به وزارت بهداشت را 50 تا 60 میلیارد تومان عنوان كرد.

به گفته ذبیحی، این در حالیست كه میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به مراكز درمانی برخی از استان‌ها، به صفر رسیده است.

وی تاكید كرد: با توجه به این كه یك هفته پیش بدهی خود را به بیمارستان‌های طرف قرارداد پرداخت كرده‌ایم، پذیرش نكردن دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی در مراكز درمانی مشكل ما نیست و با توجه به كسری بودجه وزارت بهداشت، بخشی از این مشكلات به این كسری بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: هر چند دو تا سه ماه پیش تاخیری در این پرداخت‌ها ایجاد شده بود، اما شرایط كنونی سازمان در این زمینه، خیلی بهتر از سال گذشته است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان در این باره كه آیا درباره پذیرش نشدن دفترچه‌ها در بیمارستان‌های دولتی رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت برای رفع مشكل صورت گرفته است، گفت: با وزیر بهداشت دراین زمینه صحبت‌هایی انجام شده و وی در جریان امر قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha