نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس عدم تحقق ماده 90 را از مهم‌ترین نقاط ضعف برنامه چهارم برشمرد و گفت: بر اساس این ماده باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی به 30 درصد كاهش می‌یافت اما متاسفانه نه تنها این امر تحقق نیافت بلكه سهم مردم به حدود 62 درصد افزایش یافته است.

انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از توفیقات و نقاط ضعف وزارت بهداشت در برنامه چهارم، تصریح كرد: یكی از موارد برنامه چهارم ساماندهی و تجهیز اورژانس‌های بیمارستانی بود كه اگرچه اهداف قانون برنامه چهارم در پوشش فراگیر فوریت‌های پزشكی به لحاظ پایگاه‌های اورژانس‌ و تجهیز و نوسازی آمبولانس‌ها در استان‌های مختلف به صورت كامل تحقق نیافت، اما اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد و روند به گونه‌ایست كه خدمات رضایت‌بخشی در حوادث جاده‌ای و درون شهری ارایه می‌شود.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت ادامه داد: بنابراین مراقبت‌های پیش‌ بیمارستانی، هم در تجهیز و احداث پایگاه‌های اورژانس و هم در نوسازی ناوگان اورژانس كشور یكی از توفیقات برنامه چهارم است كه اگرچه هنوز با اهداف پیش‌بینی شده فاصله دارد، اما واقعیت این است كه خوب توانستیم این كار را انجام دهیم و پوشش فراگیر اورژانس كشور چه در بخش جاده‌ای و چه در داخل شهری هم به لحاظ آیین‌نامه‌ای و هم به لحاظ تجهیزاتی، روند مثبت و رضایت‌بخشی داشته است.

وی درمان بدون قید و شرط مصدومین حوادث و سوانح رانندگی را از دیگر توفیقات برنامه چهارم دانست و خاطرنشان كرد: در این حوزه هم عملكرد مناسبی ایجاد شده است، به صورتی كه بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی با دریافت 10 درصد مازاد بیمه سرنشین و شخص ثالث مصدومین حوادث و سوانح رانندگی را بدون قید و شرط پذیرش می‌كنند.

محسنی‌بندپی با بیان اینكه آغاز اجرای نظام سطح‌بندی خدمات بهداشت و درمانی یا پزشك خانواده هم از اقدامات مثبت برنامه چهارم است، ادامه داد: اگر چه اجرای نظام سطح‌بندی خدمات بهداشت و درمانی یا پزشك خانواده باید تا پایان برنامه چهارم به صورت كامل اجرا می‌شد، اما آغاز آن هم عملكرد مثبتی است، البته اینكه چقدر انجام شده بحث دیگری است.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان گفت: اما از نقاط ضعف وزارت بهداشت در برنامه‌ چهارم عدم تشكیل كاربردی شورای عالی سلامت و امنیت غذا است، به لحاظ اینكه وزارت بهداشت موظف بود كلیه خدمات همگانی سلامت را بر اساس شورای عالی سلامت تنظیم كند با انحلال شوراها با مشكل مواجه شد.

وی تاكید كرد: از مهم‌ترین نقاط ضعف وزارت بهداشت در برنامه چهارم عدم تحقق ماده 90 است، بر اساس این ماده وزارت بهداشت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌كرد كه سهم مردم در پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی حداكثر به 30 درصد كاهش می‌یافت، اما متاسفانه شاهدیم در طول برنامه چهارم نه تنها این سهم كاهش نیافت بلكه میزان آن به حدود 62 درصد رسید، این یكی از مشكلات اساسی برنامه چهارم محسوب می‌شود چراكه پرداخت هزینه‌های درمانی بر دوش مردم سنگینی می‌كند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس همچنین تصریح كرد: بدون شك مردم در حوزه درمان با مشكلات بسیاری مواجه هستند، تعریف جدیدی كه سازمان بهداشت جهانی از وزارت بهداشت و تصدی‌پذیری سلامت دارد این است كه نه تنها برای حفظ و ارتقای سلامتی مردم باید تلاش كند بلكه باید كاری كند كه بار مالی ناشی از هزینه‌های سلامت بر دوش مردم كاهش پیدا كند.

وی ادامه داد: از دیگر نقاط ضعف برنامه چهارم عدم توانمندسازی و تقویت بیمه‌هاست، البته این موضوع در حوزه وظایف وزارت رفاه قرار دارد، در حال حاضر بیمه‌های موجود در كشور توانمند نیستند و متاسفانه روز به روز هم از تعهدات بیمه‌ها كاسته می‌شود و شرایطی ایجاد شده كه متاسفانه برای دفترچه‌هایی كه در اختیار مردم قرار دارد هیچ مشتری پیدا نمی‌شود، این هم از موارد ضعف برنامه چهارم است كه روی آن كار نشد.

عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: بر اساس ماده 85 قانون برنامه چهارم وزارت بهداشت باید لایحه‌ای برای كاهش عوامل خطرسازی كه در ایجاد بیماری‌ها موثرند به مجلس تقدیم می‌كرد اما متاسفانه هم‌اكنون كه در پایان برنامه چهارم قرار داریم چنین لایحه‌ای به مجلس تقدیم نشده تا مجلس آن را تبدیل به قانون كند. برای نمونه اگر اعتقاد این است كه روغن‌های جامد دارای اسید چرب با ترانس بیش از حد هستند باید كارخانجات مكلف به تولید روغن‌ مایع شوند و اگر روغن‌ مایع تولید می‌كنند باید ترانس اسید چرب آنها كمتر از 2 درصد شود و یا در مورد مواد خوراكی كه دارای نمك بیشتر از سطح مطلوب است و ایجاد بیماری می‌كند.

محسنی‌بندپی افزود: متاسفانه وزارت بهداشت در این زمینه مداخله‌گر نیست و بخش‌های بیرون از وزارت بهداشت دخالت دارند اما چون تولیت آن با وزارت بهداشت است می‌توانست با ایجاد نظارت، سیاست‌گذاری و مدیریت مطلوب نسبت به تعطیلی بخش‌هایی كه از این ضوابط عدول می‌كنند اقدام كند، چراكه این‌ها عوامل مخل سلامتی و آسایش روحی و روانی مردم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha