دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 189513

رئیس سازمان جنگل‌ها از کاهش 16.5 درصدی میزان حریق در مراتع و جنگل‌ها در چهارماهه اول امسال خبر داد.

کاهش 16.5 درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها

سلامت نیوز:رئیس سازمان جنگل‌ها از کاهش 16.5 درصدی میزان حریق در مراتع و جنگل‌ها در چهارماهه اول امسال خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،خداکرم جلالی  با اشاره به اینکه در چهار ماهه اول سال 95 تاکنون حدود 6000 هکتار آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع اتفاق افتاده است، گفت: این آتش‌سوزی‌ها شامل حدود 5000 هکتار از مراتع و حدود 1000 هکتار از مراتع مشجر و جنگل‌ها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها بالاست و به طور سالانه حدود یک درصد جنگل‌های دنیا دچار حریق می‌شوند، افزود: در اکثر مناطق جنگلی دنیا درختان سوزنی برگ هستند که شیره‌های گیاهی آنها باعث شعله ورشدن آتش می‌شود ، بنابراین اطفای حریق در یک جنگل سوزنی برگ بسیار دشوار است.

آتش‌سوزی در جنگل‌های ایران به نسبت به جهان کمتر است

جلالی با اشاره به اینکه در کشور ما میزان آتش‌سوزی‌ها یک بیست و پنجم آتش‌سوزی‌های جهان است، اظهار کرد: بیشتر جنگل‌های کشور، پهن‌برگ است و غیر از جنگل‌های شمال درسایر مناطق رویشگاه جنگلی ما، جنگل‌ها پرپشت و انبوه نیستند و از این جهت آتش‌سوزی در حوزه جنگل‌ها نسبت به میانگین جهانی کمتر است.

رییس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه امسال تمهیداتی را به منظور مقابله با آتش‌سوزی و اطفای به‌موقع حریق فراهم کردیم، افزود: علاوه بر راه‌اندازی سیستم دیده‌بانی در مناطق بحرانی آتش‌سوزی و تجهیز ناوگان زمینی، ابزارهای لازم برای اطفای حریق انفرادی و گروهی فراهم شده است، همچنین با کمک و همکاری سازمان مدیریت بحران کشور قراردادی را با ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع منعقد کردیم تا در 14 استان بحرانی کشور پایگاه‌های هلی‌کوپتری برای اطفای حریق و هلی‌بورد نیروها در مناطق صعب‌العبور مستقر شوند که سال گذشته از محل اعتبار ماده 10 و 12 که برای حوادث غیرمترقبه پیش‌بینی شده، چهار میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه امسال به رغم پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر بالا بودن میزان آتش‌سوزی‌ها ، خوشبختانه ‌کار به طوری پیش رفت که میزان حریق 16.5 درصد هم کاهش داشت، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان فصل گرما با کمک و همکاری مردم در مراقبت از عوامل آتش‌افروز مثل آتش‌زدن پس‌چرای مزارع برای زراعت‌های جدید و اطمینان از خاموش شدن آتش‌هایی که برای طبخ غذا روشن می‌کنند و جلوگیری از پرتاب ته‌سیگارها به هنگام تردد در جاده‌ها و مسیرها به سمت مراتع و جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌ها را کنترل کنیم تا این سرمایه عظیم حفظ شود.

جلالی در خاتمه درباره ارزش ریالی خسارت آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها، اظهار کرد: ارزش ریالی با توجه به موقعیت جغرافیایی و درجات مختلف مناطق مرتعی و مشجر متفاوت است. به طور متوسط در سال 15000 هکتار جنگل و مرتع دچار آتش‌سوزی می‌شود که 320 میلیارد تومان خسارت از این ناحیه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha