انواع و اقسام آزار حیوانات کم بود که حالا موارد جدیدی هم به آن اضافه شده است. در روزهای گذشته فیلمی دست به دست می‌شد که در آن مدیر انجمن حفاظت از پرندگان شکاری که با مجوز رسمی از سازمان محیط‌زیست یک پرنده را برای تیمار دریافت کرده، در آن از دوختن چشم پرندگان برای مهار آنها صحبت کرده است.

چشمان پرندگان شکاری زیر سوزن‌تیز شکارچیان

سلامت نیوز:  انواع و اقسام آزار حیوانات کم بود که حالا موارد جدیدی هم به آن اضافه شده است. در روزهای گذشته فیلمی دست به دست می‌شد که در آن مدیر انجمن حفاظت از پرندگان شکاری که با مجوز رسمی از سازمان محیط‌زیست یک پرنده را برای تیمار دریافت کرده، در آن از دوختن چشم پرندگان برای مهار آنها صحبت کرده است.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،  انجمن حفاظت از پرندگان شکاری که در قالب یک سازمان مردم‌نهاد با عنوان حفظ پرندگان شکاری به‌عنوان بخشی از حیات‌وحش کشور فعالیت می‌کند، موفق شده است یک پرنده مصدوم را برای تیمار و رهاسازی از سازمان محیط‌زیست به صورت قانونی و با مجوز دریافت کند اما فیلمی که به دست «مهر» رسیده، نشان می‌دهد مدیر این انجمن حتی معتقد است که پلک‌های پرندگان نافرمان را باید دوخت.


فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران چندی پیش از ضبط یک محموله پرندگان قاچاق شکاری که پلک چشم‌هایشان دوخته شده، خبر داده بود. به گفته میرزاکریمی تمامی این پرندگان باارزش، با پلک‌هایی دوخته‌شده در پارچه پیچیده شده بودند تا درجریان انتقال به استان‌های جنوبی و سپس فروخته‌شدن به متقاضیان درکشورهای حاشیه خلیج‌فارس آسیبی به خود نرسانند که در بسیاری از موارد مشابه، به دنبال عفونت شدید به از دست دادن قدرت بینایی حیوان منجر می‌شود. رضا پ.ن.

مدیر انجمن حفاظت از پرندگان شکاری که مقالاتی هم در مجله شکار منتشر کرده است، در فیلم یادشده قرقی به دام افتاده را در دست دارد و به لزوم دوختن پلک‌های پرنده در حالتی که استفاده از کلاه میسر نباشد، تأکید می‌کند. مسئولان سازمان محیط‌زیست هم با اطلاع از موضوع تأکید کرده‌اند که برخورد جدی خواهند کرد اما هنوز زمان و نحوه این برخورد جدی مشخص نیست.

به گزارش «مهر»، مدیرکل دفترشکار و صید سازمان محیط‌زیست درباره فرد یادشده با اشاره به تخلفات پیشین او می‌گوید: «این فرد سمنی به نام انجمن حفاظت پرندگان شکاری ثبت کرده است و ما یک پرنده زخمی را به این‌ سمن دادیم که مدتی نگهداری کنند تا زمانی که بهبود و امکان رهاسازی فراهم شود اما او پرنده را دراختیار فرد دیگری قرار داده است.»


علی تیموری با بیان این‌که پرنده گونه هیبرید بوده که حساسیت حفاظتی ویژه نداشته، توضیح می‌دهد: «اما به هرصورت واگذاری پرنده، تخلف بوده و تذکر هم داده‌ایم که تکلیف این کار اشتباهی که انجام داده‌اید را باید روشن کنید. وقتی شما انجمنی با عنوان حفاظت پرندگان شکاری دارید، باید اصول را رعایت کنید و خودت حافظ پرنده‌ها باشی. ما پرنده‌ای دراختیار این انجمن قرار داده‌ایم تا ظرف یک یا دوماه از او نگهداری و ترمیم کنید و برای رهاسازی آماده کنید، بعد شما صورتجلسه کرده و آن را تحویل کس دیگری داده‌اید.»


او ادامه می‌دهد: «به این سمن یک نامه زدیم که ظرف ۱۰روز باید پرنده را پس بگیری و به ما تحویل بدهی. تأکید هم کرده‌ایم که در مرحله بعدی موضوع را به دادگاه ارجاع می‌دهیم تا جریمه نقدی این تخلف را پرداخت کنند و بار بعدی هم به وزارت کشور نامه می‌زنیم تا کلا مجوز این مجموعه لغو شود.»


تیموری با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست این تخلف را پیگیری خواهد کرد، هشدار می‌دهد که اگر فیلم ارایه‌شده، صحت داشته باشد،سازمان محیط‌زیست بلافاصله برای لغو مجوز این سمن نیز اقدام خواهد کرد. یک کارشناس پرندگان و فعال حوزه حیات‌وحش هم در توضیح پیشینه مدیر انجمن مذکور می‌گوید: «او بیش از یک‌سال پیش به من زنگ زد که می‌خواهم در راستای حفاظت از پرندگان شکاری یک انجمن تشکیل دهم. گفت هدفم حفاظت است. پرسیدم با چه روشی؟ گفت می‌خواهم قوش‌بازی را گسترش بدهم و کاری کنیم برای پرندگان شکاری مجوز فروخته شود و... یعنی همین اول کار مشکل داشت.»  رضا علی اصل ادامه می‌دهد: «اگر واقعا دنبال حفاظت باشید که راه آن در ایران قوش‌بازی نیست.

ما در وضعیتی هستیم که بالابان و بحری ما درحال انقراض است. آیا پرنده‌ای که در اسارت پرورش بیابد، می‌تواند رهاسازی شود؟ ازسوی دیگر بعضی گونه‌ها در ایران خالص‌ترین نژاد را دارند و اگر از جای دیگری پرنده بیاوریم و با اینها جفت‌گیری کند، این خلوص نژاد از بین می‌رود. اصلا چه کسی گفته است که اگر ما پرنده پرواز بدهیم و با آن پرندگان دیگر را شکار کنیم، حافظ طبیعت می‌شویم؟ اگر می‌خواهی حفاظت کنی، باید به جوامع محلی بروی و اهمیت پرندگان را به مردم آموزش بدهی. کاری که خیلی سخت و دیربازده اما در عوض ماندگار است.»


به گفته او:  «قوش‌بازی تنها جایی که توجیه دارد، وقتی است که یک جوجه پرنده سالم به هر دلیلی سالم به دست اداره محیط‌زیست می‌افتد و اگر درطبیعت رها شود، می‌میرد و باید آموزش ببیند. این تنها جایی است که قوش‌بازی مورد تأیید است. محیط‌زیست پرنده‌ای را دراختیار ما قرار می‌دهد تا از آن‌جا که با موضوع آشنایی داریم و مورد اعتماد سازمان هستیم، از آن نگهداری کنیم و پرنده هم پس از بهبود رهاسازی شود.» علی اصل با بیان این‌که مجوزی که دراختیار آقای پ.ن. قرار دارد، مجوز رایجی است، گفت:  «محیط‌زیست پرنده‌ای را دراختیار ما قرار می‌دهد تا از آن‌جا که با موضوع آشنایی داریم و مورد اعتماد سازمان هستیم، از آن نگهداری کنیم و پرنده هم پس از بهبود رهاسازی شود.» البته به گفته او، نظارتی بر نحوه نگهداری وجود ندارد: «پرنده که دراختیار ما قرار می‌گیرد، نظارتی در کار نیست که با پرنده در زمان نگهداری چگونه رفتار می‌شود. حتی بارها پیش آمده پرنده قبل از این‌که دوره نگهداری خود را طی کند، فرار کرده است. به ما اعتماد داشته‌اند اما این موضوع باید نظارت و مستندات بیشتری را شامل شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha