یك متخصص تغذیه با اشاره به تامین نشدن نیازهای بدن در رژیم‌های گیاه خواری، رژیم غذایی مطلق را توصیه نكرد و گفت: لازم است كه تعادل در استفاده از مواد غذایی حیوانی و گیاهی رعایت شود.

مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه حدود پنج تا شش نوع رژیم گیاه‌ خواری مطرح است، «خام گیاه‌خواری» را نامطلوب‌ترین نوع گیاه‌خواری دانست و گفت: در این نوع رژیم گیاه خواری به هیچ وجه از غذاهای پخته استفاده نمی‌شود.

وی، گیاه خواری مطلق را نوع دیگری از رژیم گیاه خواری عنوان كرد و گفت: افرادی كه از این نوع رژیم استفاده می‌كنند از هر نوع ماده غذایی گیاهی استفاده می‌كنند اما فرآورده‌هایی مانند شیر، تخم مرغ و حتی عسل كه از حیوانات تهیه می‌شود، استفاده نمی‌شود.

این متخصص تغذیه در توضیح عوارض ناشی از گیاه خواری گفت: آهن، روی و ویتامین ب 12 مورد نیاز بدن از طریق رژیم گیاه خواری تامین نمی‌شود. این در حالی است كه كمبود روی به ویژه در كودكان ممكن است تعویق در رشد و كمبود ویتامین ب 12 و آهن نیز كم خونی را به دنبال داشته باشد.

دكتر كیمیاگر گفت: از میان انواع رژیم‌های گیاه خواری افرادی كه علاوه بر رژیم گیاه خواری از شیر و تخم مرغ نیز استفاده می‌كنند، در صورت مشورت با متخصص تغذیه، مكمل‌ها، ویتامین‌ها و املاح بدنشان تامین شده و با رژیم گیاه خواری مشكلی ایجاد نمی‌شود.

وی تاكید كرد كه انسان موجودی همه چیزخوار است و فیزیولوژیك و ساختار بدن وی به صورتی خلق شده كه به هر دو مواد غذایی حیوانی و گیاهی نیاز دارد.

این متخصص تغذیه با بیان این كه رژیم غذایی توصیه می‌شود كه هر چهار گروه غذایی در آن وجود داشته باشد به ایسنا گفت: لازم است حداقل چهار تا پنج روز در هفته از گوشت، مرغ یا ماهی و یا فرآورده‌های آنها استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha