گذشته از داروهایی که پزشکان تجویز می کنند، یک ایده خوب برای این که مطمئن شوید از ابتلا به عفونت ادراری مصون هستید، دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب سرشار از میوه ها است.

برای درمان عفونت های ادراری چه بخوریم؟

آیا رژیم غذایی بر شانس ابتلا به عفونت ادراری تاثیر می گذارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، ممکن است شنیده باشید که رژیم غذایی شما می تواند بر حساسیت شما به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) تأثیر بگذارد.

بسیاری از وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که باید از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها اجتناب کنید و در عین حال برخی مواد غذایی را برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های ادراری استفاده کنید.

با این حال، بسیاری از این توصیه‌ها زمینه ی علمی ندارند و بسیاری از افراد را به این سوال وا می‌دارد که آیا هر الگوی غذایی یا غذای خاصی می‌تواند عفونت‌های ادراری را درمان کرده یا از آن پیشگیری کند.

این مقاله توضیح می‌دهد که رژیم غذایی شما چگونه به عفونت‌های ادراری کمک می‌کند و شیوه زندگی مبتنی بر شواهد و اصلاحات رژیم غذایی را پیشنهاد می‌کند که ممکن است به پیشگیری و درمان عفونت‌های ادراری کمک کند.

بیشتر بدانید: چطور از عفونت ادراری در کودکان جلوگیری کنیم؟

آیا برخی غذاها احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش یا کاهش می دهند؟

برخی تحقیقات نشان می دهد که برخی از الگوهای غذایی ممکن است مارا در برابر عفونت های ادراری مصون بدارد. به علاوه، برخی از غذاها و نوشیدنی ها با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط هستند.

رژیم های گیاهی

مطالعات رژیم های گیاهخواری را با خطر کمتر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط دانسته اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2020 که 9724 بودایی را به مدت 9 سال دنبال کرد، نشان داد که الگوی غذایی گیاهخواری با کاهش 16 درصدی خطر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط است. این اثر محافظتی عمدتاً در زنان دیده شد.

محققان پیشنهاد کرده‌اند که برخی غذاها، از جمله مرغ و گوشت به‌عنوان «مخزن غذا» برای سویه‌های باکتریایی E. coli عمل می‌کنند که 65 تا 75 درصد از عفونت‌های ادراری را تشکیل می‌دهند.

روش دیگری که رژیم های گیاهخواری ممکن است به محافظت در برابر عفونت های ادراری کمک کند این است که ادرار را کمتر اسیدی می کنند. تحقیقات نشان داده است که وقتی ادرار کمتر اسیدی و خنثی‌تر باشد، به جلوگیری از رشد باکتری‌های مرتبط با UTI کمک می‌کند.

گوشت قرمز و سایر پروتئین های حیوانی دارای بار اسیدی کلیوی بالقوه (PRALs) هستند، به این معنی که ادرار را اسیدی تر می کنند. برعکس، میوه ها و سبزیجات دارای PRAL کم هستند و باعث می شود ادرار کمتر اسیدی شود.

این عوامل می توانند توضیح دهند که چرا رژیم های گیاهخواری ممکن است به محافظت در برابر عفونت های ادراری کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این اثر محافظتی بالقوه ی رژیم غذایی گیاهی مورد نیاز است.

نوشیدنی هایی که خبر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد

مطالعات همچنین ارتباطی بین مصرف برخی نوشیدنی ها و عفونت های ادراری پیدا کرده اند.

تحقیقات قدیمی نشان داده است که مصرف نوشابه ممکن است با عفونت ادراری مکرر مرتبط باشد. یک مطالعه قدیمی تر در سال 1985 که شامل 225 زن بود نشان داد که نوشیدن نوشابه های گازدار کولا به شدت با عفونت ادراری مرتبط است.

برخی از مطالعات نیز نشان داده‌اند که برخی از نوشیدنی‌ها می‌توانند به عنوان محرک مثانه عمل کرده و با علائم دستگاه ادراری تحتانی مرتبط باشند.

مطالعه‌ای روی 30 زن نشان داد که کاهش غذاها و نوشیدنی‌های محرک بالقوه، از جمله قهوه، چای، الکل و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین شده مصنوعی، علائم دستگاه ادراری تحتانی را کاهش می‌دهد، از جمله اینکه چقدر فوری و مکرر نیاز به ادرار کردن دارند.

مطالعه دیگری که شامل 4145 بزرگسال بود نیز ارتباط بین مصرف قهوه و نوشابه و عفونت های دستگاه ادراری تحتانی را نشان داد.

برعکس، برخی از مطالعات نشان داده اند که برخی غذاها و نوشیدنی ها ممکن است به کاهش خطر عفونت ادراری کمک کنند.

مطالعه فوق با شرکت 4145 مرد و زن نشان داد که مصرف آب مرکبات تنها با کاهش 50 درصدی علائم دستگاه ادراری تحتانی در مردان مرتبط است.

علاوه بر این، افزایش مصرف آب ممکن است به کاهش بروز UTI در جمعیت های خاص کمک کند.

یک مطالعه در سال 2019 در سالمندان ساکن در خانه های سالمندان نشان داد که افزایش هیدراتاسیون برای حمایت از توصیه مصرف روزانه مایعات 6 تا 8 لیوان آب در روز، عفونت های ادراری را که نیاز به آنتی بیوتیک دارند تا 58٪ و UTI هایی که نیاز به بستری در بیمارستان دارند تا 36٪ کاهش می دهد.

مطالعه دیگری روی 140 زن مبتلا به عفونت ادراری مکرر که کمتر از 51 اونس (1.5 لیتر) آب در روز می‌نوشیدند، نشان داد که افزایش مصرف روزانه آب به میزان 51 اونس (1.5 لیتر) در طول یک سال، در مقایسه با زنانی که آب مصرف نمی‌کردند، در برابر عفونت‌های ادراری مکرر محافظت می‌کرد.

محرک های بالقوه مثانه

هنگامی که عفونت ادراری دارید، اجتناب از نوشیدنی های بالقوه تحریک کننده مثانه، مانند قهوه، چای، نوشابه، الکل و نوشیدنی های مصنوعی شیرین شده مانند نوشابه های رژیمی ، ایده خوبی است و ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

همچنین، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، از جمله فلفل‌های تند، الکل، چای، نوشابه، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و برخی میوه‌ها و آب‌میوه‌ها ممکن است علائم بیماری‌های مرتبط با مثانه مانند سندرم درد مثانه،سیستیت بینابینی (BPS) را بدتر کنند.

با این حال، این شرایط از UTI متمایز است.

در حالی که حذف این غذاها و نوشیدنی ها برای تسکین بالقوه منطقی است، اما در حال حاضر شواهد محکمی مبنی بر اینکه اجتناب از برخی غذاها یا نوشیدنی ها به درمان یا کاهش قابل توجه علائم عفونت ادراری کمک کند، وجود ندارد.

برای درمان عفونت های ادراری چه بخوریم؟

سبک زندگی

علاوه بر آزمایش برخی از توصیه های غذایی ذکر شده در بالا، تغییرات سبک زندگی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به UTI کمک کند.

عوامل خطر مرتبط با بروز UTI عبارتند از:

  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • آمیزش مکرر چهار بار یا بیشتر در هفته
  • کمبود استروژن
  • ناهنجاری های تشریحی دستگاه ادراری تناسلی
  • اختلال عملکرد مثانه
  • تغییر PH واژن
  • سابقه خانوادگی UTI یا UTIs در دوران کودکی
  • داشتن یک گروه خونی غیر ترشحی، به این معنی که آنتی ژن های گروه خونی شما در مایعات بدن مانند اشک، بزاق، ادرار یا شیر مادر وجود ندارد.
  • تغییرات در فلور باکتریایی

سایر عواملی که ادعا می‌شود شانس شما را برای ابتلا به عفونت ادراری افزایش می‌دهد شامل پوشیدن لباس‌های زیر تنگ، استفاده از وان آب گرم، ادرار نکردن بعد از رابطه جنسی و دوش کردن است، اگرچه شواهد قوی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که در حال حاضر شواهد قوی وجود ندارد که نشان دهد هر غذا یا نوشیدنی می تواند عفونت های ادراری را درمان یا از آن پیشگیری کند.

علاوه بر این، در صورت ابتلای مکرر به UTI ضروری است که به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید. UTI درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی، از جمله اوروسپسیس ، یک عفونت بالقوه تهدید کننده زندگی شود.


۵ درمان خانگی برای عفونت های دستگاه ادراری

مایعات فراوان بنوشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین،کم آبی با افزایش خطر UTI مرتبط است. این به این دلیل است که ادرار منظم می تواند به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری برای جلوگیری از عفونت کمک کند. وقتی کم آب هستید، به دفعات ادرار نمی کنید، که می تواند بستری برای رشد باکتری ها ایجاد کند.

در یک آزمایش کنترل تصادفی در سال 2020 140 شرکت کننده قبل از یائسگی مستعد ابتلا به عفونت ادراری در یک مطالعه 12 ماهه شرکت کردند تا بررسی کنند که آیا مصرف مایعات بیشتر خطر ابتلا به سیستیت مکرر و به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می دهد یا خیر. محققان دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش دفعات UTI می شود.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند از عفونت های ادراری محافظت کند.

تصور می شود ویتامین C با افزایش اسیدیته ادرار، از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، عمل می کند.

یک مطالعه در سال 2007 UTIs در زنان باردار اثرات مصرف 100 میلی گرم ویتامین C در روز را بررسی کرد.

این مطالعه نشان داد که ویتامین C یک اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به عفونت ادراری را در افرادی که ویتامین C مصرف می‌کنند در مقایسه با گروه کنترل به نصف کاهش می‌دهد.

نتایج یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که ترکیب ویتامین C با دو داروی طبیعی محبوب دیگر UTI (زغال اخته و پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس) می تواند یک درمان موثر برای UTI های عود کننده باشد.

  • فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی همه حاوی مقدار کامل توصیه شده روزانه ویتامین C در تنها یک وعده هستند.

برای درمان عفونت های ادراری چه بخوریم؟

آب زغال اخته بنوشید

نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده یکی از شناخته شده ترین درمان های طبیعی برای UTI است. اگر به نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده علاقه ای ندارید، می توانید آن را به شکل کپسول نیز مصرف کنید .

زغال اخته با کمک به جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند.

در یک مطالعه در سال 2016 شرکت‌کنندگانی که سابقه‌ی اخیر عفونت‌های ادراری داشتند، هر روز به مدت 24 هفته، یک وعده 8 اونس (240 میلی‌لیتر) آب زغال اخته می‌نوشیدند. کسانی که آب زغال اخته می نوشیدند نسبت به گروه کنترل، دوره های UTI کمتری داشتند.

مطالعه انجام شده در سال 2015 نشان داد که درمان با کپسول های آب زغال اخته معادل دو وعده 8 اونس آب زغال اخته می تواند خطر عفونت های ادراری را به نصف کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که مزایای احتمالی این درمان خانگی فقط در مورد آب زغال اخته شیرین نشده به جای انواع شیرین شده اعمال می شود. آب زغال اخته با قندهای اضافه شده به درمان عفونت ادراری فعال کمک نمی کند.

پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل ها مصرف می شوند. آنها می توانند تعادل سالم باکتری ها را در روده شما تقویت کنند.

پروبیوتیک ها به شکل مکمل موجود هستند یا در غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کیمچی، کومبوچا و ماست پروبیوتیک یافت می شوند.

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها ممکن است خطر عفونت ادراری را کاهش دهند:

  • لاکتوباسیلوس، یک سویه رایج پروبیوتیک، به پیشگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ کمک می کند.
  • مصرف پروبیوتیک ها و آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از عفونت ادراری مکرر موثرتر از استفاده از آنتی بیوتیک به تنهایی است.

آنتی بیوتیک ها، خط اصلی دفاع در برابر عفونت های ادراری، می توانند باعث اختلال در سطح باکتری های روده شوند. پروبیوتیک ها ممکن است برای بازسازی باکتری های روده مفید پس از درمان آنتیو بیوتیکی مفید باشند.

  • مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های خوب روده را افزایش دهند و عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهند.

برای درمان عفونت های ادراری چه بخوریم؟

عادات سالم را تمرین کنید

پیشگیری از عفونت ادراری با انجام چند عادت خوب در حمام و بهداشت شروع می شود.

اول، مهم است که ادرار خود را برای مدت طولانی نگه ندارید. این می تواند منجر به تجمع باکتری و در نتیجه عفونت شود.

ادرار کردن بعد از رابطه جنسی نیز می تواند با جلوگیری از گسترش باکتری ها خطر UTIs را کاهش دهید.

در نهایت، هنگام استفاده از توالت)به خصوص اگر خانوم هستید) حتماً از جلو به عقب پاک کنید. پاک کردن از پشت به جلو باعث گسترش باکتری می شود.

نکاتی که باید برای پیشگیری از عفونت ادراری رعایت کنید

عفونت دستگاه ادراری بخصوص در زنان بسیار معمول است و می تواند با علائمی مانند سوزش هنگام ادرار کردن، به یک مشکل آزاردهنده تبدیل شود و همراه با فشار در ناحیه شکم، و گاهی اوقات تب با درجه حرارت پایین همراه باشد. احتمالا همانطور که می دانید، یک دوره آنتی بیوتیک و مصرف آن با تجویز پزشک منجر به درمان عفونت های دستگاه ادراری می شود اما امروز دستورالعمل هایی وجود دارد که بدون وابستگی به این داروها و با تکمیل رژیم غذایی خود با برخی میوه ها بتوانید این عفونت ها را از خود دور یا سیر درمان آنها را تقویت کنید.

اساسا برخی میوه ها غنی از ویتامین ث و ترکیبات دیگری هستند که رشد باکتری ها در دستگاه گوارش را کاهش می دهند. استراترژی های دیگر به از میوه درمانی از این قبیلند:

  • مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشید. این کار به تمیر کردن مثانه و دستگاه ادراری کمک خواهد کرد.
  • چای بابونه، دارچین و رزماری بنوشید چون التهاب را کاهش می دهند.
  • خوردن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها مانند سیر، زنجبیل، و جعفری نیز مفید است.
  • غذاهای مدر باعث جلوگیری از احتباس مایعات و ترویج ادرار کردن می شوند، مانند مارچوبه، خیار، کرفس و چغندر.
  • از غذاهایی که تحریک کننده مثانه هستند، مانند قهوه و چای سبز خودداری کنید.
  • از غذاهای ساخته شده با آرد تصفیه شده، مخمرها و قند اجتناب کنید.

میوه های مفید برای درمان عفونت ادراری

  • قره قاط: زغال اخته در صدر میوه‌های ضدعفونت ادراری قرار دارد. پزشکان و محققان حوزه تغذیه این میوه‌ های قرمز را بهترین سلاح برای حفاظت از مجاری ادراری می‌ دانند به خاطر این که حاوی خواص آنتی بیوتیکی و آنتی ‌اکسیدانی است. این میوه ‌های ریز حالت اسیدیته ادرار را بیشتر کرده و به همین دلیل هر نوع باکتری را دفع می ‌کنند. زغال اخته از بین برنده باکتری ‌ها است و قبل از آن نیز اجازه نمی‌دهد این عناصر مزاحم به بافت‌ های مجاری ادراری بچسبد. توصیه بر این است که خودتان زغال اخته را تهیه کرده و آب آن ‌را بگیرید؛ به خاطر اینکه آب زغال‌ اخته‌ های حاضری حاوی قند زیادی هستند و ترکیبات مفید خود را از دست داده‌ اند.

  • پاپایا: پاپایا یکی دیگر از میوه ‌های مفید برای پیشگیری و درمان عفونت‌ های ادراری است. این میوه نیز حالت اسیدیته ادرار را بالا برده و باعث دفع باکتری‌ ها و درمان عفونت ادراری می ‌شود. پاپایا جزو گنجینه‌ های طبیعی و سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها و ویتامین ث است. پاپایا به دلیل دارا بودن آنزیم‌ها به کاهش التهاب کمک کرده و التیام بخش است.

  • آب پرتقال و آب لیموترش: حتما می ‌دانید که پرتقال و لیموترش جزو میوه‌ های سرشار از ویتامین ث هستند. اگر به دنبال معجون سلامتی هستید صبح ها آب دو عدد پرتقال را با آب نصف لیموترش ترکیب کرده و بنوشید. این آبمیوه‌ طبیعی باعث مقابله با عفونت ادراری می‌ شود. علاوه بر این آب پرتقال و لیموترش به تمیز شدن روده‌ها نیز کمک زیادی می ‌کند.

  • آب آناناس: آناناس حاوی آنزیم مفیدی است که باعث التهاب زدایی از بدن شده و برای خلاص شدن از شر عفونت ادراری مفید است. در واقع می ‌توان آناناس را یک میوه درمانگر دانست که شایستگی حضور روزانه در سبد میوه را دارد. توصیه بر این است که از این میوه به هر صورتی که دوست دارید(در سالاد میوه و یا به صورت آب میوه) استفاده کنید. در صورت ابتلا به عفونت ادراری آب آن‌ را گرفته و میل کنید.

  • آب انگور قرمز: انگور قرمز نیز از منابع فوق العاده طبیعی است. این میوه قرمز و پرخاصیت حافظ سیستم ادراری بوده به اندازه زغال اخته کمک کننده است. اگر زیاد دچار مشکل عفونت ادراری می‌شوید روزانه از این میوه استفاده کنید. انگور قرمز سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ هاست و باعث کاهش التهاب بدن می‌ شود. آب انگور قرمز دیورتیک (ادرارآور) فوق ‌العاده ‌ای است که علاوه بر تامین ویتامین ‌های بدن به بهبود و درمان عفونت ادراری کمک زیادی می‌ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha