یك فیزیوتراپ گفت: استفاده از كفش‌های پنجه تنگ و صافی كف پا منجر به بروز ناهنجاری «شصت كج» می‌شود.

ذبیح‌الله برجسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: انحراف انگشت شصت به خارج و انحراف سر اولین استخوان كف پا به داخل به ناهنجاری شصت كج معروف است.

وی افزود: این ناهنجاری منجر به بروز زانوی ضربدری و كف پای صاف می‌شود؛ چرا كه شخص برای كم شدن درد، مرتب پایش را به سمت بیرون می‌چرخاند.

وی گفت: استفاده از كفش‌های پنجه تنگ و صافی كف پا، قطع انگشتان مجاور شصت پا و بیماری‌های التهابی مثل روماتیسم مفصلی در بروز این پدیده موثرند.

برجسته تصریح كرد: شصت كج عوارضی چون بد شكلی شصت پا، درد در مفصل شصت و آرتروز زودرس شصت، همچنین ایجاد بافت پنبه‌ای در قسمت داخلی مفصل كف پایی - انگشتی شصت را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینكه اصلاح این ناهنجاری باید بتدریج صورت گیرد، گفت: كشیدن انگشت شصت به سمت داخل، پوشیدن كفش‌های پنجه پهن و آتل شبانه از راههای درمان این ناهنجاری است.

وی همچنین در خصوص ناهنجاری اسكولیوز گفت: ‌وقتی ستون مهره‌ها در فردی به یك طرف انحراف داشته باشد به صورتی كه مهره‌ها به سمت تحدب چرخش پیدا كند فرد مبتلا به پشت كج یا اسكولیوز می‌شود.

این كارشناس فیزیوتراپی افزود: در این افراد زواید شوكی در یك راستا قرار نمی‌گیرد و چین‌های پهلو با هم متفاوتند، استخوانهای كتف قرینه نیستند.

وی مهمترین علت ابتلا به پشت كج را اتخاذ وضعیتهای نادرست مانند خم شدن عنوان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha