عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در ایران ۷ هزار نفر نیازمند دریافت عضو هستند، گفت: ۷ تا ۱۱ نفر از این بیماران روزانه جان خود را از دست می‌دهند.

۷ هزار بیمار نیازمند دریافت عضو/ فوت سالانه ۸ هزار نفر به دلیل مرگ مغزی

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه در ایران ۷ هزار نفر نیازمند دریافت عضو هستند، گفت: ۷ تا ۱۱ نفر از این بیماران روزانه جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، محمد ایرجیان درباره اجرای طرح «اهدای عضو و پیوند اعضا» گفت: در گذشته موضوع اهدای عضو در استان آذربایجان شرقی راکد بود و فقط به شکل کلی مورد توجه قرار داشت به شکلی که در زمان نیاز به دریافت عضو، بیماران به سایر استان‌ها ارجاع داده می‌شدند.

وی در ادامه افزود: در ایران 7 هزار نفر نیازمند دریافت عضو هستند و روزانه نیز 7 تا 11 نفر از بیماران منتظر پیوند، جان خود را از دست می‌دهند همچنین سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور بر اثر مرگ مغزی فوت می‌شوند

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هر فرد دچار مرگ مغزی، می‌تواند جان یک تا 8 بیمار را نجات دهد، بیان کرد: با اقدام ابتکاری بسیج جامعه پزشکی استان و سپاه عاشورا موضوع اهدای عضو در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی مورد توجه قرار گرفت و این موضوع در هفتمین بیمارستان صحرایی استان از مرداد ماه سال گذشته پیگیری شد که شاهد شکوفایی و برکت این موضوع برای استان شدیم.

ایرجیان، درباره شیوه ثبت نام در طرح «اهدای عضو و پیوند اعضا» گفت: برای این موضوع راهکارهای مختلفی را در نظر گرفتیم در ابتدا اینکه بسیجیان ما در ایستگاه‌های نماز جمعه، در ایستگاه‌های سطح شهر، در زمان برگزاری بیمارستان صحرایی و یا در اداراتی که نامه به آنان ارسال شده است، فرم لازم برای اهدای عضو را پر می‌کنند و به وسیله پست برای ما می‌فرستند.

وی با بیان اینکه با فرهنگسازی می‌توان میزان اهدای عضو را افزایش داد، تاکید کرد: در سال 93 تعداد 3 مورد اهدای عضو در استان وجود داشت که در گزارش سال 94 این تعداد به 8 نفر رسید و این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات فرهنگی بر ارتقاء مشارکت عمومی تاثیرگذار است.

این متخصص ارتوپدی ادامه داد: آمار اهدای عضو در استان آذربایجان شرقی رو به پیشرفت است و در حال حاضر 4 تا 5 هزار نفر آمار متقاضیان برای اهدای عضو هستند که این عدد در حدود 6 ماه به شکل عملیاتی از شهریور سال گذشته آغاز شده است.

ایرجیان، درباره شیوه فرهنگسازی در حوزه اهدای عضو در استان آذربایجان شرقی گفت: در برگزاری غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها، در نماز جمعه، توسط صدا و سیما همچنین رادیو، ارتباط با امام جمعه استان، هماهنگی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سایر ارگان‌ها امر فرهنگسازی اهدای عضو انجام شد که پای کار آمدند.

وی ادامه داد: به منظور تحقق امر اهدای عضو بسیج شهرداری، معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت بهداشتی دانشگاه و جمعیت هلال احمر با برپایی جلسات مختلف دخیل هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: پیش از اقدام بسیج جامعه پزشکی موضوع پیوند اعضا و پیوند کلیه در رکود کامل بود، اما پس از اقدامات بسیج جامعه پزشکی شاهد همت جمعی از مسئولان استان هستیم که پیوند کبد نیز در سطح استان آذربایجان شرقی به عنوان یک مطالبه عمومی از مسئولان حوزه سلامت مدنظر قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha