سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 189661

عدد و رقم‌های عجیبی درباره تعداد کیسه‌های پلاستیکی مصرفی و نتایج مصرف بی‌رویه آن وجود دارد.

به زمین رحم کنیم!

سلامت نیوز:عدد و رقم‌های عجیبی درباره تعداد کیسه‌های پلاستیکی مصرفی و نتایج مصرف بی‌رویه آن وجود دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، سالانه 4میلیارد کیسه پلاستیکی در طبیعت رها می‌شود که مقدار بسیار زیادی از این کیسه‌ها سرانجام به اقیانوس‌ها می‌رسند و گاهی تا هزار سال بعد هم تجزیه نمی‌شوند. این عددها هشدار می‌دهند که ساکنان زمین هرچه زودتر باید دست از مصرف بی‌رویه کیسه‌های پلاستیکی بردارند. سری‌زده‌ایم به یک مجموعه که با تولید کیسه‌های پارچه‌ای و سازگار با طبیعت، در تلاش است تا به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی و آسیب‌های ناشی از آن کمک کند. نوشین حسینی و فرشید باغستانیان، یک زوج جوان حامی محیط‌زیست هستند که کمتر از یک سال از شروع کارشان می‌گذرد. آنها تازه اول راه هستند و کلی فکر و ایده‌های خلاقانه برای هر روز بهتر و بهتر شدن و رسیدن به هدفشان دارند.


•ایده در سینما متولد شد!
ایده کار حدود 13‌ماه پیش، بعد از دیدن فیلم طعم شیرین خیال، ساخته کمال تبریزی به ذهن همسرم رسید. از سینما که بیرون آمدیم ایده‌‌اش را با من درمیان گذاشت. فیلم به محیط‌زیست ربط داشت. همسرم مهندس نساجی‌ است و سال‌هاست شغلش مشاوره در امور پارچه و تولید پوشاک است. فکر می‌کنم تلاقی این دو باعث شکل‌گیری این ایده شد که کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کنیم.


البته این ایده در ایران جدید است و در خیلی از کشورها سال‌هاست که اجرا شده و به‌اصطلاح فرهنگش جاافتاده است. در خیلی از کشورها حتی استفاده از کیسه پلاستیکی ممنوع است یا سرانه مصرف خیلی کمی دارد؛ مثلا سرانه مصرف در دانمارک هر نفر 4‌کیسه پلاستیکی در سال است. درصورتی که در ایران این رقم ده‌ها برابر است و هیچ محدودیتی هم برای مصرف آن وجود ندارد. چون از مدت‌ها پیش دغدغه حمایت از محیط‌زیست را داشتیم و اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده بودیم، از یک سری از مشکلات جایگزینی کیسه پارچه‌ای با پلاستیکی آگاه بودیم.مشکل بزرگ این جایگزینی، قیمت کیسه پارچه‌ای است.


چون برای تولید کیسه پارچه‌ای سازگار با محیط‌زیست باید از موادی استفاده شود که به سرعت بازیافت شود و این یعنی کیسه تولیدی باید صددرصد از پنبه تولید شود. پارچه کیسه‌ها‌ی تولیدی ما صددرصد پنبه است. برای نخ‌های دوخت تا به حال به صددرصد نتوانسته‌ایم برسیم ولی نخ‌ها 80درصد پنبه‌اند و از الیاف مصنوعی استفاده نکرده‌ایم. از انواع چاپ‌‌ها ما چاپی با پایه آب را انتخاب کرده‌ایم که شاید نسبت به خیلی از چاپ‌ها کیفیت پایین‌تر و قیمت بالاتری داشته باشد اما حسن بزرگ آن سازگار بودن با محیط‌زیست است. تمام اینها باعث می‌شود کیسه‌ نسبتا گران تمام ‌شود و وقتی بخواهی جایگزین کنی، از نظر قیمت اصلا قابل مقایسه با کیسه پلاستیکی که خیلی ارزان است، نیست.


•برای تغییر، مشکلات بسیار است
باید برای این معضل بزرگ به‌دنبال راه‌حل می‌گشتیم. متأسفانه این موضوع آنقدر در کشور ما جدید است که نمی‌توانستیم روی حمایت دولتی حساب کنیم. به فکرمان رسید که فعلا از 2 راه می‌توانیم کیسه‌های پارچه‌ای را به مردم عرضه کنیم؛ یک سری از کیسه‌ها را تولید کنیم و مردمی که دوست دارند از این حرکت حمایت کنند، آنها را بخرند؛ در کیف‌شان و اتومبیلشان بگذارند و موقعی که به خرید می‌روند اجناس خریداری شده‌شان را به جای کیسه پلاستیکی داخل آن بگذارند.


راه دوم این است که سوپرمارکت‌ها کیسه پارچه‌ای ارائه کنند که متأسفانه برای سوپر مارکت‌ها خیلی به‌صرفه نیست و ما باید می‌توانستیم کاری کنیم که این محصول با قیمت پایین‌تری در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار بگیرد. بعد از بررسی راه‌های مختلف، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از تولیدکننده‌ها و برند‌های مختلف بخواهیم که حامی تولید این کیسه‌ها و حامی محیط‌زیست شوند. در همین راستا به شرکت‌های بزرگ مختلف رفتیم و برای تبلیغات با آنها مذاکره کردیم. این کار را هنوز هم انجام می‌دهیم.


ما به صاحبان برندهای مختلف پیشنهاد می‌دهیم به جای اینکه مثلا پول بیلبورد بدهند حامی تولید این کیسه‌ها شوند که مثل یک بیلبورد متحرک است. با این کار هم برندشان روی کیسه چاپ و دیده می‌شود و هم به حامیان محیط‌زیست می‌پیوندند و به‌اصطلاح به‌عنوان برند سبز در این حرکت بزرگ سهیم می‌شوند. البته این هم حرکتی‌ نسبتا تازه است و برندها در ایران هنوز خیلی به‌دنبال حمایت از طرح‌های این‌چنینی نیستند.
با وجود این تا به حال با چندین شرکت به توافق رسیده‌ایم و حالا کیسه‌هایی تولید می‌کنیم که روی آنها لوگوی چند شرکت کنار هم چاپ شده. اینطوری قیمت‌ کیسه‌ها برای سوپر مارکت‌ها خیلی ارزان‌تر یا حتی مجانی تمام می‌شود و می‌توانند راحت آن را به مشتری ارائه دهند. تا این لحظه که حدود یک سال از آغاز کار می‌گذرد 3 سوپرمارکت در شهر تهران متقاعد شده‌اند که این کار را انجام دهند که با استقبال خیلی خوبی هم مواجه شده.


•از طراحی تا اجرا
هر ایده‌ای از مرحله‌ طراحی تا عملی شدن با تعداد زیادی مشکل مواجه می‌شود که ایده‌پرداز در ابتدای کار اصلا احتمال پیش آمدن آنها را نمی‌دهد. اوایل کار نمی‌دانستیم هزینه‌های کار را باید از کجا تأمین کنیم؟ باید با چه‌کسی صحبت کنیم؟ به شهرداری و خیلی از اداره‌های دیگر و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کردیم و هیچ‌کدام نتیجه بخش نبود. در نهایت به طرح فعلی و استفاده از حمایت برندهای مختلف رسیدیم.


• حساب و کتاب
ما خیلی به سود مادی‌ این کار فکر نمی‌کنیم و فعلا بعد معنوی قضیه مهم است اما به‌عنوان تولیدکننده چشم‌انداز بلندمدتی برای کارمان تعیین کرده‌ایم. با اینکه در گذشته نه چندان دور هم مردم اکثرا از زنبیل برای جابه‌جایی کالاهای خریداری شده‌ خود استفاده می‌کردند، در حال حاضر هنوز فرهنگ استفاده از کیسه پارچه‌ای در کشور ما پذیرفته نشده. به همین دلیل تا الان برای ما سود چندانی نداشته، چون سود حاصل از فروش کیسه‌ها صرف هزینه‌های تولید کیسه‌های جدید می‌شود.


ولی اگر تلاش‌های ما و دیگر حامیان محیط‌زیست برای فرهنگسازی به نتیجه برسد، تولید کیسه‌ها حالت مداوم پیدا می‌کند و می‌توانیم به‌صورت ماهانه یا سالانه تعداد مشخصی تولید داشته باشیم. تعداد بیشتر محصول طبیعتا باعث می‌شود بتوانیم مواداولیه را با قیمت کمتری خریداری کنیم و در نتیجه، هم محصول را با قیمت کمتری به بازار عرضه کنیم و هم سود مناسبی از فروش آن کسب کنیم. چشم‌انداز بلندمدتمان این است که بتوانیم به یک تولید اقتصادی‌تر برسیم و بگوییم مثلا ماهی صدهزار تا مصرف وجود دارد و برای آن صد هزار تا خط تولید بچینیم.
در نتیجه هزینه‌مان نزدیک به 30درصد از چیزی که در حال حاضر هست کمتر می‌شود و برای حدود 500نفر هم اشتغال‌زایی دارد. مرتب شدن تولید برایمان خیلی مهم است؛ چون خیلی چیزها به آن وابسته‌ است مثلا ما خیلی دلمان می‌خواست دوخت کیسه‌ها را زندانیان انجام دهند. زندانی که حاضر به همکاری با ما باشد هم پیدا کرده‌ایم ولی این همکاری زمانی ممکن است که ما مقدار مشخصی تولید داشته باشیم. اینطوری از خانواده آن زندانیان هم حمایت می‌شود و کسب درآمدی هم برای آنهاست.


• مراحل تولید
برای تولید کیسه‌ با ویژگی‌هایی که ما می‌خواهیم چند کارگاه لازم داریم. یک کارگاه برای آماده‌سازی‌ پارچه کیسه‌هاست. چون ما تلاش می‌کنیم در مراحل تولید هم حواسمان به محیط‌زیست باشد، سعی می‌کنیم برای آماده‌سازی‌ پارچه از کمترین مقدار آب استفاده کنیم. هر پارچه‌ای برای اینکه به‌صورت آماده دربیاید، آبشوی(شور) و آب‌گیری می‌شود و تقریبا هر کیلو پارچه حدود 12لیتر آب مصرف می‌کند. ما این کار را انجام نمی‌دهیم و با اینکه وقت و هزینه بیشتری می‌خواهد، به‌صورت دستی و قواره‌ای آبگیری پارچه را انجام می‌دهیم تا آب خیلی کمتری مصرف شود.
بعد کارهای اولیه و برش آن را در کارگاه دیگری انجام می‌دهیم و دوخت و آماده‌سازی‌ را در کارگاه دیگری که تا الان 8 نفر در آن مشغول به‌کار هستند. تمام تلاشمان را کرده‌ایم که تا جایی که امکان دارد از محصولات طبیعی و روش‌های سنتی‌ و سازگارتر با محیط‌زیست استفاده کنیم. همه اینها مقداری قیمت را بالا می‌برد اما خیالمان راحت است که توانسته‌ایم از شعاری که دادیم نه صددرصد ولی به اندازه 80درصد تبعیت کنیم.


• معرفی و تبلیغات
چون از ابتدا قصد راه‌اندازی کمپین داشتیم در نخستین فرصت به سراغ شبکه‌های اجتماعی مجازی رفتیم. خوشبختانه این شبکه‌ها، دیده شدن توسط مخاطب را خیلی آسان می‌کنند؛ مثلا اینستاگرام خیلی به ما کمک کرد. ما کمتر از 5‌ماه است که صفحه‌‌مان را ساخته‌ایم و الان حدود 3هزار نفر دنبال‌کننده داریم. تا به حال تعدادی از هنرمندان را متقاعد کرده‌ایم که از این حرکت حمایت کنند و معرفی کمپین توسط آنها هم در دیده‌شدن ما و راغب‌کردن مردم بسیار مؤثر بوده.
در طول روز شاید ده‌ها پیام داریم که این کیسه‌ها کجا ارائه می‌شود؟خیلی از درخواست کننده‌ها هم از شهرهای دیگر هستند. اما به‌دلیل اینکه تازه کار را شروع کرده‌‌ایم، امکان اینکه در هر شهر یک جایی برای ارائه کردن این محصول داشته باشیم وجود ندارد و تنها درصورتی که تعداد بالایی سفارش داشته باشیم برای مشتری به صرفه است که محصول به شهرستان ارسال شود. همین باعث می‌شود که پوشش تجاری، آنگونه که انتظار داریم نداشته باشیم.

      

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha