دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 18967

گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از صدف دریایی یک چسب ژل جدید قابل تزریق ساخته اند که این ژل برای ترمیم نقصهای غشای جنینی مورد آزمایش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ژل ترمیم کننده قابل تزریق از توانایی بالایی در ترمیم غشای ناقص جنین انسان برخوردار است و میزان مسمومیت آن بسیار پایین است.

دانشمندان دانشگاه نورث وسترن تحقیقات شیمیایی بسیاری را برای درک رازی که به صدف جانور "میتیلوس ادولیس" اجازه می دهد یک لایه محافظتی بسیار مقاوم را بسازد انجام دادند و کشف کردند که استفاده از ترکیبات به کار رفته در صدف این جانور دریایی می تواند در ترمیم غشای ناقص جنینی مفید باشند.

نقصهای غشای جنینی می توانند منجر به کاهش "مایع آمنیوتی" در دوران بارداری و زایمان پیش از موعد شود. در حال حاضر هیچ متد درمانی برای ترمیم این غشا وجود ندارد.

تجزیه های شیمیایی مواد به کار رفته در صدفها نشان می دهد که "میتیلوس ادولیس" توانایی بسیار بالایی در ساخت چسب دارد و این کار را با یک پروتئین ویژه که محتوی مقدار زیادی "دی هیدروکسی فنیل آلانین" (DOPA) است انجام می دهد.

براساس گزارش ساینس دیلی، این محققان موفق شدند یک پلیمر مصنوعی محتوی ماده DOPA و یک ماده کاتالیزور را در آزمایشگاه سنتز کنند.

با ترکیب این ماده در مدت چند ثانیه یک چسب ژل قابل تزریق به وجود آمد. سپس غشای جنینی انسان در شیشه با این ژل چسب ترمیم شد. هدف بعدی این دانشمندان آزمایش این چسب بر روی مدلهای حیوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha