معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بکارگیری سیاست های کنترلی ناباروری دائمی از جمله عقیم سازی زنان معتاد، راهکار مناسبی برای پیشگیری از تولد نوزاد معتاد نیست و نمی توان از این راهکار استفاده کرد.

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بکارگیری سیاست های کنترلی ناباروری دائمی از جمله عقیم سازی زنان معتاد، راهکار مناسبی برای پیشگیری از تولد نوزاد معتاد نیست و نمی توان از این راهکار استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پرویز افشار  عقیم سازی و ناباروری دائمی افراد را امری غیراخلاقی و پذیرفته نشده در اسناد و حقوق بین المللی عنوان کرد و افزود: براساس نظرات علمی بین المللی، هیچ کس حق ندارد فردی را به دلیل وجود مشکلی یا بیماری همچون اعتیاد از زاد وولد یا تکثیر نسل بازدارد.
به گزارش ایرنا ، چندی پیش در شبکه های مجازی موضوع عقیم سازی زنان معتاد مطرح شد که بازتاب هایی نیز داشت.
افشار، بچه آوری زنان معتاد را امری طبیعی دانست و افزود: زن معتاد و فاقد سرپناه و در عین حال در سن باروری طبیعی است که فرزندی هم بدنیا می آورد و البته که نوزاد او معتاد خواهد بود.


افشار، استفاده از روش های موقتی ناباروی را از جمله راهکارهای کنترل بارداری زنان معتاد عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا کودکان زنان معتاد با راه های پیشگیری ازبارداری موقت، اصلا به دنیا نیایند.


وی یادآور شد: هم اینک موضوع پیشگیری از بارداری زنان معتاد در جلسه ستاد کنترل آسیب های اجتماعی وزارت بهداشت که متولی امر این موضوع است مطرح شده است و با مسئولیت سید محمد هادی ایازی (معاون وزیر بهداشت) درحال انجام است.
وی ادامه داد: این موضوع همچنین در دستور کار دستگاه های ذیربط دیگری همچون شهرداری تهران و سازمان های مردم نهاد قرار دارد و کارهایی هم در این زمینه انجام شده است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره درمان نوزاد معتاد افزود: درمان نوزاد معتاد کار سختی است و البته کوچک ترین کاری است که می توان برای این دسته از نوزادان انجام داد.
وی، بدسرپرستی و یا بی سرپرستی نوزادان معتاد را مهم ترین دغدغه ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و تاکید کرد: بد سرپرستی این قبیل نوزادان، معضلاتی را همراه دارد و ممکن است منجر به فروش و سوء استفاده از آنان توسط قاچاقچیان انسان شود.
افشار یادآور شد: در برخی کشورها از نوزادان معتاد برای قاچاق اعضاء استفاده می شود و نمی توان منکراین مشکلات شد؛ اما باید چاره ای برای آنان اندیشیده شود.


افشارهمچنین با اشاره به مبحث هویت نوزادان معتاد هم خاطرنشان کرد:هماهنگی هایی راجع به هویت وحضانت نوزادان معتاد درستاد مبارزه با مواد مخدر انجام شده است. این نوزادان ممکن است تک والدی باشند و والد دیگرشان مشخص نباشد، همچنین اگر بد سرپرست باشند سازمان های متولی همچون سازمان بهزیستی باید حضانت آنان را برعهده بگیرد.


افشار تاکید کرد: مشکلات نوزادان معتاد زیاد است این مشکلات مورد نظر مسئولان نیز هست و البته که مردم هم باید پای کار بیایند وکمک کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار اعتیاد زنان در سال 80 حکایت از آن دارد که زنان، پنج درصد کل معتادان را تشکیل می دهند؛ حال آنکه در طرحی که سال 90 اجرا شد و البته روش شناسی یا متدولوژی آن با طرح اولیه متفاوت بود ، شاهد آن بودیم که این رقم به 9 درصد رسیده و این، یعنی آنکه سن اعتیاد زنان در مجموع شمارش معتادان 2 برابر شده است.
براساس آخرین آمار جمعیت معتادان حال حاضر کشور یک میلیون و 325 هزار تن اعلام شده است .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha