سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 189705

روزهای هفته گذشته به عنوان گرم ترین روزهای سال معرفی شدند؛ در حالی که این اولین‌بار نبود و ایران در سال ۱۳۳۶ تجربه این گرما را داشته است. بر اساس مطالعات دانشمندان قرار است زمین در طول ۱۰۰ سال آینده دو دهم درجه گرم‌تر شود و این امر به معنی افزوده تر شدن مقدار کربن در اتمسفر و جابه‌جایی اقلیمی است. اقلیم ایران نیز از تغییرات آب و هوایی جهانی بی تاثیر نخواهد بود.

گرمایش زمین فصل‌ها را جابه‌جا می‌کند

سلامت نیوز: روزهای هفته گذشته به عنوان گرم ترین روزهای سال معرفی شدند؛ در حالی که این اولین‌بار نبود و ایران در سال ۱۳۳۶ تجربه این گرما را داشته است. بر اساس مطالعات دانشمندان قرار است زمین در طول ۱۰۰ سال آینده دو دهم درجه گرم‌تر شود و این امر به معنی افزوده تر شدن مقدار کربن در اتمسفر و جابه‌جایی اقلیمی است. اقلیم ایران نیز از تغییرات آب و هوایی جهانی بی تاثیر نخواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، تغییر و جا‌به‌جایی فصول از نشانه های تاثیرپذیری اقلیم ایران از این تغییرات جهانی است. یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ، گرم شدن کره زمین و ایران را نتیجه مستقیم دخالت عوامل انسانی می داند. نظر افضلی می گوید:« گرم شدن کره زمین در اثر دخالت مستقیم عامل انسانی ایجاد شده و در واقع نتیجه مستقیم تخریب جنگل هاست که در غالب خشکسالی و افزایش گازهای گلخانه ای خود را نشان می دهد.»


گرم شدن کره زمین چقدر صحت دارد و این گرم شدن چه تبعاتی را به همراه دارد؟
از ۲۰۰ سال قبل با روی آوردن بشر به استفاده از سوخت های فسیلی و صنعتی شدن و رشد جوامع شهری در صد سال اخیر و همچنین ‌استخراج نفت و زغال سنگ و مصرف روز افزون آنها، تولید گازهای گلخانه ای سرعت سرسام آوری پیدا کرد. این گازها با چنان سرعتی در حال افزایش است که حفظ تعادل آن با انحلال سنگ ها و رسوب آهک در دریاها هم امکان پذیر نیست. دانشمندان پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقه گرم شدن خواهد بود.

همچنین گفته می شود گرم شدن کره زمین در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و طوفان های وحشتناک خواهد شد. تعدادی از فاکتورهای طبیعی چون حرکت‌های قاره‌ای، آتشفشان‌ها، گردش های اقیانوسی، زاویه شیب زمین، ستاره‌های دنباله دار و سنگ‌های آسمانی باعث تغییر اقلیم می شوند. بحرانی که به تغییرات آب و هوایی و اقلیم کره زمین تعبیر می شود عبارت است از ناپایداری اقلیم های مختلف کره زمین بر اثر تولید و افزایش دی اکسید کربن، متان و سایر گازهای گلخانه‌ای که اکنون نشانه‌های اولیه این بحران بروز کرده است.

دانشمندان علت اصلی این امر را رشد جمعیت، پیشرفت فناوری و در نتیجه افزایش تقاضای جامعه برای حامل‌های انرژی می دانند که در قرن اخیر بیش از چهار درصد رشد داشته است. گرمایش جهانی و تغییر اقلیم، هر دو بر محیط زیست و زندگی بشر اثر می گذارند. پیش‌بینی می شود که تغییرات اقلیم در آینده باعث گرمایش جهانی، بالا رفتن سطح دریا و افزایش حوادث آب و هوایی شود و به نظر می رسد که اکوسیستم ها به طور ویژه ای از این تغییرات آسیب ببینند.طبق برآورد محققان با ازدیاد گازهای گلخانه ای افزایش دمای اتمسفر زمین در پایان قرن بیستم ۵/۰ درجه بوده است اما با این روند افزایش گازهای گلخانه ای، انتظار بر این است که در پایان قرن بیست و یکم شدت افزایش دما بسیار فاجعه‌بار و مقدار آن تا ۵/۴ درجه سانتیگراد باشد که این موضوع تغییر اقلیم را در نقاط مختلف کره زمین موجب می شود.


فلات ایران چقدر متاثر از گرم شدن کره زمین است و آیا ایران نیز در افزایش دمای زمین تاثیری داشته است؟
به‌رغم گرم شدن دو دهم درجه ای کره زمین تا ۱۰۰سال آینده باید گفت: تغییرات اقلیمی که با گرم شدن زمین ایجاد می شود بیشتر در مناطق استوایی و قطب ها ایجاد می شود ولی در ایران شاهد جابه جایی فصول هستیم. زمانی که در یک دوره ۵۰ ساله الگوی تغییر دمایی یکسانی تکرار شود کلیه امور کشاورزی، سفر و فعالیت های عمرانی بر اساس الگوی آب و هوایی مشابه برنامه ریزی می شود که با تغییر اقلیم، مشکلات عدیده ای را برای برنامه ریزان و مسئولان کشور ایجاد می کند. با تغییرات اقلیم جهانی، قطب شمال و جنوب و مناطق استوایی شدیدترین تغییرات را خواهند داشت.


ایران در تولید گازهای گلخانه ای رتبه بالایی دارد، دلیل این موضوع چیست؟
ایران کشوری است که هنوز از سوخت های فسیلی استفاده می‌کند و به‌رغم ایجاد انرژی های جایگزین مانند برق و نور خورشید، کشور ما هنوز از سوخت های فسیلی استفاده می کند که بالاترین میزان آلودگی زیست محیطی را داراست.

این وظیفه دولت هاست که انرژی‌های جایگزین مانند انرژی باد و خورشید را به کار ببندند و اینکه در حال حاضر عنوان می شود ایران از نظر تولید گازهای گلخانه ای از بسیاری از کشورهای صنعتی هم رتبه بالاتری دارد به دلیل همین استفاده از سوخت های فسیلی است. اگر قرار است همگام با دنیا باشیم لازم است ضمن تکمیل و توسعه داده ها در زمینه تغییرات آب و هوایی، تحقیقات خود در زمینه کنترل منابع، بهینه سازی مصرف سوخت و تغییر الگوی مصرف را در قالب گروه های جهانی دنبال کنیم. هشدارهای تغییر آب و هوایی باعث شد تا در سالهای اخیر تلاش هایی در زمینه توسعه ایستگاه‌های هواشناسی انجام شود.


در صنایع مختلف هم شاهد این هستیم که پیوست های زیست محیطی لحاظ نمی شود. با توجه به رتبه چشمگیر ایران در تولید گازهای گلخانه ای آیا زمان توجه بیشتر دست‌اندرکاران صنایع به آلودگی هوا فرا نرسیده است؟
توجه به پیوست های زیست محیطی در بسیاری از دستگاه های دولتی لحاظ نمی شود. برای مثال در حال حاضر پسماند شهری ما بسیار زیاد است و بازیافت از زباله هم معنا و مفهومی در کشور ما ندارد. در این شرایط تولید زباله و ماندن آن در طبیعت تاثیر زیادی در آلودگی اقلیم داشته است که نمی توان منکر آن شد. در مجلس به تازگی لایحه هوای پاک وارد کمیسیون کشاورزی شده و در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

باید توجه داشت همه اقلیم ها به شکل یک اکوسیستم فعال هستند که وقتی به بخشی از آن بی توجهی شود، کل اکوسیستم در معرض خطر قرار می گیرد. برای مثال اگر به تالاب ها و حفظ آنها بی‌توجهی شود ریزگردها ایجاد می شود و سلامت انسان و همه موجودات زنده به خطر می افتد. همه اینها با هم در ارتباط هستند و نشان می دهد طبیعت همچون زنجیره ای به هم وابسته است.


آلودگی هوا در شهرهای صنعتی مانند اراک باعث ایجاد بیماری های جدیدی شده است. چه راهکاری برای این معضل وجود دارد؟
باید کارخانه ها و صنایع، استانداردهای زیست محیطی را رعایت کنند، زیرا همه آلودگی این شهرهای صنعتی و بیماری های مردم در اثر دود صنایع آلاینده ایجاد می شود. در گذشته به بحث سلامتی مردم و مباحثی مانند گرم شدن زمین و افزایش گازهای گلخانه ای توجهی نمی‌شد، اما به تازگی هرچه جلوتر می رویم عرصه بر ما تنگ تر می شود و به همین دلیل باید به فکر باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha