کمتر از انگشتان یک دست؛ این آمار کلینیک‌های دولتی سلامت جنسی کشورمان است که دست به دست تابو بودن مسائل جنسی در جامعه داده تا خانواده در برابر برخی آسیب‌های اجتماعی بی‌دفاع بماند و بستر برای فعالیت فرصت‌طلبان مهیا شود؛ چراکه سودجویان با تبلیغ و فروش داروهای تقلبی بیماری‌های جنسی که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و عطاری‌ها را تسخیر کرده،به آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق دامن می‌زنند.

آشفته‌بازار درمان بیماری‌های جنسی

سلامت نیوز:کمتر از انگشتان یک دست؛ این آمار کلینیک‌های دولتی سلامت جنسی کشورمان است که دست به دست تابو بودن مسائل جنسی در جامعه داده تا خانواده در برابر برخی آسیب‌های اجتماعی بی‌دفاع بماند و بستر برای فعالیت فرصت‌طلبان مهیا شود؛ چراکه سودجویان با تبلیغ و فروش داروهای تقلبی بیماری‌های جنسی که برخی شبکه‌های ماهواره‌ای و عطاری‌ها را تسخیر کرده،به آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق دامن می‌زنند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، سال گذشته وزارت بهداشت با کمک بیمه‌های درمانی تلاش کرد تا کلینیک‌های سلامت جنسی را در استان‌های مختلف کشور راه‌اندازی کند؛ تلاشی که به نظر می‌رسد راه به جایی نبرده، زیرا هنوز شهروندان برای دسترسی به این مراکز با مشکل روبه‌رو هستند.

قرار بود در این کلینیک‌ها خدمات سلامت جنسی از سوی متخصصان زنان، اورولوژیست‌ها، روان‌شناسان و حتی کارشناسان حقوقی ارائه شود و در این بین مراجعه‌کنندگان با پرداخت تعرفه دولتی از این خدمات که شامل درمان ناباروری و درمان اختلالات جنسی می‌شود بهره‌مند شوند، اما کارشناسان منتقد انگشت روی تعداد محدود کلینیک‌های سلامت جنسی و ضعف در برنامه‌های آموزشی گذاشته و تاکید می‌کنند وزارت بهداشت در رسیدن به این هدف موفق نبوده است.

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت درباره تعداد کلینیک‌های سلامت جنسی می‌گوید: تاکنون 17 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور برای راه‌اندازی این کلینیک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، اما سه دانشگاه شامل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شیراز و تهران، موفق شده‌اند این کلینیک‌ها را راه‌اندازی کنند.او ابراز امیدواری می‌کند از مهر امسال به بعد، راه‌اندازی کلینیک‌های دیگر در نقاط مختلف کشور هم نهایی شود تا مراجعان بتوانند از خدمات این کلینیک‌ها بهره‌مند شوند.

بی‌توجهی مرگبار

اگرچه مراکز خصوصی نیز برای درمان ناباروری و درمان اختلالات جنسی فعالند، اما همچنان جای کلینیک‌های سلامت جنسی که همه خدمات درمانی مرتبط با این حوزه را به شکل متمرکز و با تعرفه دولتی ارائه کند، بشدت احساس می‌شود.

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تعداد محدود کلینیک‌های سلامت جنسی تصریح می‌کند: مشکل اصلی این است که دولت‌ها هیچ وقت سرانه‌ای را برای آموزش و پیشگیری در نظر نگرفته‌اند به همین دلیل مشکلات کوچک مردم به مشکلات بزرگی بدل می‌شود که جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این درحالی است که نپرداختن به مشکلات، ناتوانی و بیماری‌های جنسی سبب شده بسیاری از افراد این مساله را تابو دانسته و درباره آن با نزدیکان خود و حتی پزشکان نیز صحبت نکنند.

این مساله سبب شده بازار تبلیغ داروهای تقلبی درمان بیماری و ناتوانی‌های جنسی آنقدر داغ باشد که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آن را به بازار مکاره تشبیه و تاکید می‌کند: تبلیغ دارو‌هایی که در آن از مواد مخدر استفاده شده، در شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی عطاری‌ها سبب شده افراد ناآگاه صدمات جبران‌ناپذیری ببینند.

کارشناسان اعتقاد دارند برای رفع این معضل افراد باید آگاه شوند به چنین مشکلاتی مانند بیماری نگاه کنند؛ چراکه براحتی در زنان و مردان قابل درمان است.

سود فروش داروهای تقلبی درمان ناتوانی‌های جنسی آنقدر زیاد است که بازاریابی برای فروش این داروها از برخی شبکه‌های ماهواره‌ای، عطاری‌ها و وبسایت‌ها فراتر رفته و پای تبلیغات در این زمینه به پیامک‌های شبکه‌های تلفن همراه نیز باز شده؛ به طوری که به گفته کارشناسان از سیل این تبلیغات می‌توان نتیجه گرفت که سودجویان درآمد هنگفتی از این طریق کسب می‌کنند؛ درآمدی که حاصل نمی‌شود مگر با فروپاشی خانواده‌ها.

آتش طلاق و اعتیاد

مواد مخدر و محرک بیشترین مواد تشکیل‌دهنده داروهای ناتوانی جنسی است که در شبکه‌های ماهواره‌ای و عطاری‌ها به فروش می‌رسد. به همین خاطر مصرف‌کنندگان آن شاید برای مدت کوتاهی مشکل‌شان را برطرف شده ببینند، اما خیلی زود مشکل بزرگ‌تری مانند اعتیاد گریبان آنها را خواهد گرفت.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نیز این مساله را تائید می‌کند.

آن طور که او تصریح می‌کند، تاکنون پژوهش دقیقی درباره این که چه میزان از طلاق‌ها و اعتیاد‌ها ناشی از بیماری‌های جنسی است، صورت نگرفته اما مشاهدات کارشناسان و بررسی مسائل افرادی که به مراکز بهزیستی مراجعه می‌کنند گواهی است بر این که علت بیش از 50 درصد اعتیادها و طلاق‌ها درجامعه ناتوانی یا بیماری جنسی است. این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند که 90درصد اختلالات و بیماری‌های جنسی با مشاوره برطرف می‌شود و فرد نیازی به مصرف دارو پیدا نمی‌کند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی می‌افزاید: برای کاهش چنین آسیب‌هایی باید آموزش‌های پیش از ازدواج جدی‌تر دنبال شود و این آموزش‌ها با توجه به سن و جنس افراد در سنین مختلف به آنها ارائه شود.

به نظر کارشناسان اگر این آموزش‌ها بدرستی دراختیار افراد قرار گیرد، آنها هیچ وقت برای کسب اطلاعات به سراغ منابع نامعتبر نمی‌روند؛ چراکه امروزه بیشتر افراد از طریق کانال‌های غیررسمی که اغلب در اختیار افراد فرصت طلب است، درباره چگونگی درمان اختلالات جنسی خود اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند؛ اطلاعاتی که در بیشتر مواقع اشتباه بوده و بر مشکلات آنها اضافه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha