بی‌ادعا قدم برمی‌دارند؛ برای چه؟ برای این‌که بتوانند خطر را از رو ببرند و پنجه در پنجه مرگ به زندگی سلام کنند. بی‌تردید تأمل در چرایی خستگی‌ناپذیری انسان‌های وارسته‌ای كه در زیر پرچمی سفید به شوق زدودن آلام بشری و تمهید شرایطی مطلوب برای زندگی همنوعان و صیانت از كرامت الهی آنان، شب و روز نمی‌شناسند، می‌تواند افق جدیدی را فراروی انسان‌ها بگشاید.

جدال بی‌امان با پنجه‌های مرگ

سلامت نیوز: بی‌ادعا قدم برمی‌دارند؛ برای چه؟ برای این‌که بتوانند خطر را از رو ببرند و پنجه در پنجه مرگ به زندگی سلام کنند. بی‌تردید تأمل در چرایی خستگی‌ناپذیری انسان‌های وارسته‌ای كه در زیر پرچمی سفید به شوق زدودن آلام بشری و تمهید شرایطی مطلوب برای زندگی همنوعان و صیانت از كرامت الهی آنان، شب و روز نمی‌شناسند، می‌تواند افق جدیدی را فراروی انسان‌ها بگشاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، واقعیت این است كه آنچه امروزه در قالب فعالیت‌ها و خدمات بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ارایه می شود، محصول مجاهدت، ایثار و تلاش صادقانه مجموعه‌ای از انسان‌های پاك‌سرشت و بلندهمتی است كه وجودشان كانون تبلور عشق و احساس مقدس بشردوستی است. این یك واقعیت غیرقابل انكار است كه «هلال‌احمری‌ها عاشق‌اند». عاشق خدا و عاشق اشرف مخلوقاتش. آنها نمی‌توانند نابسامانی و سردرگمی عزیزترین آفریده‌های خدا را ببینند و بی‌تفاوت بنشینند. تردیدی وجود ندارد فعالان این تشكیلات مردم‌نهاد به مهربانی می‌اندیشند و آرمان بزرگ آنها صلح و عدالت است. آنان فرشته‌های نجات در هنگامه نیاز همنوعان هستند و در این راه متعالی حضوری عاشقانه دارند.


سنگین‌ترین عملیات امدادونجات ساحلی درکشور
تعطیلات تابستانی از آن روزهای ویژه‌ سال است که تمامی دستگاه‌های اجرایی دست به ‌دست هم می‌دهند تا از جهات مختلف میهمانان استان با آرامش خاطر و آسایشی دل‌انگیز سفرهای تابستانی خود را به پایان برساند و با خاطره‌ای خوش از میزبانی ساکنان مهربان دیار علویان به خانه و کاشانه خود بازگردند. آرامش و آسایشی که در گرو مسئولیت‌پذیری و تعامل بین بخشی دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط است که هرچه بیشتر باشد، خدمات‌دهی به مسافران بیشتر و حوادث ناگوار کمتر خواهد بود. یکی از سازمان‌هایی که همواره در خط مقدم خدمت‌رسانی به‌ویژه در مواقع حوادث فعالانه حضور دارد، جمعیت هلال‌احمر است که به خاطر داوطلبانه‌ بودن خدماتش، محبوبیت دوچندانی در نگاه مردم دارد. از این‌رو یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های هلال‌احمر مازندران، در روزهای تعطیل تابستان که امسال به صورت ویژه پیگیری شده، «مدیریت کمیته کاهش غریق در ساحل استان» است. مقوله بسیار مهمی که اهمیت آن را زمانی درمی‌یابیم که بدانیم هدف نهایی بیش از ٨٠‌درصد از ١٠‌میلیون میهمان و گردشگر تابستانی استان مازندران، حضور در ساحل و استفاده از دریا به‌عنوان موهبتی الهی و مفرح است. با این وجود سال‌هاست که موهبت دریا به دلایل بسیاری از کاستی‌ها و ناهماهنگی‌ها، برای گروهی از مسافران و خانواده‌های آنان به خاطره‌ای سیاه تبدیل شده است. نگاهی به آمار افراد غرق‌شده در ساحل خزر به‌ویژه ساحل مازندران ابعاد تأسف‌انگیز و نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد که واکاوی آن را به مجالی دیگر می‌سپاریم، اما آنچه امسال و به‌ویژه در این روزهای اوج گرما در ساحل مازندران درجریان است، سنگین‌ترین عملیات امدادونجات ساحلی درکشور است که درطول چند سال گذشته سابقه نداشته است؛ عملیاتی که مدیریت آن درقالب کمیته پیشگیری از مغروقین به جمعیت هلال‌احمر استان واگذار شده است. این عملیات، به گفته آیت‌اله طبرسی، نماینده ولی‌فقیه در استان و همچنین به اذعان دکتر ربیع فلاح، استاندار مازندران، یکی از بغرنج‌ترین مسائل استان است. بی‌تردید مسئولیت‌پذیری و مهم‌تر از آن ریسک‌پذیری جمعیت هلال‌احمر استان در پذیرش «مدیریت کمیته کاهش غریق» درشرایطی که جمعیت هلال‌احمر متولی نجات غریق درکشور نیست، به‌عنوان مسأله‌ای حیاتی و حیثیتی برای استان مازندران قابل توجه است.


سیاه‌پوش راهی دیار خود می‌شوند
صدای ضجه و شیون مسافرانی که برای بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا به مازندران سفر می‌کنند، درمیان امواج گم می‌شود و در سوگ عزیزانشان که در امواج سهمگین دریا گرفتار شده‌اند، سیاه‌پوش راهی دیار خود می‌شوند. این تراژدی دردناک، قلب میزبانان مهربان مازندرانی را به‌ شدت می‌آزارد. هرساله دریای مازندران به‌طور میانگین با بلعیدن ۱۵۰نفر خسارت‌های کلانی به کشور می‌زند و سرمایه‌های انسانی ارزشمندی را در کام خود فرو می‌برد. بررسی آمارهای غریق دریای مازندران نشان می‌دهد که بیشترین شمار غریق در‌سال ۹۲ به تعداد ۲۲۴نفر در دریای مازندران بوده است. در‌سال ۸۸ حدود ۱۸۷نفر در دریای استان غرق شدند که بیشتر آن به تعداد ۳۸نفر در بابلسر، ۳۰نفر در نوشهر، ۲۱نفر ساری، ۲۴نفر محمودآباد و کمترین نیز به تعداد ٢نفر در نکا و بهشهر و یک نفر در آمل بوده است. شمار غریق در‌سال ۸۹، یک نفر نسبت به ‌سال قبل از آن افزایش یافت و بیشترین تعداد به میزان ۳۱نفر در نوشهر و محمودآباد، ۲۶نفر در بابلسر و ٢٠نفر در نور بوده است. روند غریق در‌سال ۹۰ در دریای مازندران کاهش یافت و به ۱۴۶نفر رسید و در این‌ بین بیشترین قربانیان مربوط به ساحل نوشهر با ۳۳نفر، محمودآباد با ٢٧نفر، بابلسر با ١٩نفر و نور با ١٦نفر بوده است. در‌سال ۹۱ متأسفانه شمار غریق رشد یافت و به ۲۱۴نفر رسید که شهرستان محمودآباد با ۴۹نفر رکورددار شد و بابلسر با ۳۳نفر، نوشهر با ۲۷نفر، نور با ۲۵نفر و ساری نیز با ۳۰نفر از دیگر مناطق با بیشترین شمار غریق بوده است. در‌سال ۹۳، ۲۲۴ غریق در دریای مازندران ثبت شد که این‌بار هم محمودآباد با ۵۹ غریق در صدر قرار گرفت و ۲۹ غریق در نوشهر، ۲۴ غریق در نور، ۳۱ غریق در بابلسر ثبت شد. روند کاهش غریق در‌سال ۹۳، با افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا و افزایش شمار ناجیان غریق و فعالیت در برخی مناطق پرخطر و ممنوعه، کلید خورد و کمترین میزان غریق در ٦‌سال گذشته به تعداد حدود ۱۰۰نفر و با کاهش ۵۲‌درصدی در دریای مازندران ثبت شد. سال ۹۴ نیز، ۹۴نفر در دریای مازندران غرق شدند که کاهش ۶۳‌درصدی را ثبت کرده و در سال‌جاری نیز با گذشت دوماه از اجرای طرح مدیریت کاهش غریق، این روند نزولی به مدد تلاش مجاهدانه نجاتگران هلال‌احمر و ناجیان غریق تداوم یافته است، اما با این وجود باز هم شماری از هم‌وطنان از فرط استرس و هیجان و ناآگاه از وضع ساحل مازندران در امواج مرگ‌آفرین خزر جان می‌بازند.


نجات یک‌هزار و ٢٠٠نفردر دوماه گذشته
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران از نجات یک‌هزار و ٢٠٠نفر در ساحل مازندران در دو ماه گذشته (خرداد و تیر٩٥) خبر داد. دکتر مجتبی اکبری در این مورد گفت: «با استعانت از خداوند سبحان و با تلاش وصف‌ناپذیر نجاتگران و ناجیان غریق مستقر در ساحل استان، موهبت زندگی به‌عنوان بزرگترین هدیه الهی بار دیگر به یک‌هزار و ٢٠٠ نفر از نجات‌یافتگان امواج سهمگین خزر اهدا شد که اشک شوق و لبخند رضایت خانواده‌های این هموطنان، ثمره ارزشمند تلاش خستگی‌ناپذیر نجاتگران  هلال‌احمر بوده است.» او با اشاره به این‌که اجرای طرح کاهش غریق در ساحل مازندران مهم‌ترین برنامه عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان در تابستان ٩٥ است، افزود: «با توجه به گستردگی منطقه عملیاتی در سواحل مازندران و پوشش ۳۵۱ نقطه حادثه‌خیز (ممنوعه) در طول ٣٣٨کیلومتر ساحل استان تیم‌های نجات غریق و امداد سیار موتوری برای امدادونجات و هشدار و پیشگیری در نقاط پرخطر ساحل مازندران مستقر شده‌اند که نجات یك‌هزار و ٢٠٠ نفر در دو ماه گذشته نشان‌دهنده کار بزرگی است که در مجموعه جمعیت هلال‌احمر استان، مدیریت برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است.» او با تبریک این دستاورد ارزشمند به همه نجاتگران و ناجیان غریق مستقر در ساحل و همکاران حوزه‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر استان، همچنین تقدیر از همکاری اعضای کمیته پیشگیری و کاهش غریق که با مدیریت جمعیت هلال‌احمر مازندران فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: «تحقق این مهم نشان‌دهنده ظرفیت عظیم و راهبردی جمعیت هلال‌احمر استان در پیشگیری و مدیریت حوادث است.» او با تأکید بر این‌که هیچ وظیفه رسمی برای نجات غریق در دریا بر‌عهده هلال‌احمر نیست، گفت: «جمعیت هلال‌احمر برای کمک به مردم با تکیه بر ظرفیت‌های داوطلبی در طرح کاهش غریق مشارکت کرده که به مدد لطف خدای متعال تا کنون کارنامه قابل قبول و خدمتی ارزشمند را ارایه کرده است.»


فرصت دوباره زندگی
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران در ادامه با اشاره به این‌که عدم آگاهی افراد نسبت به وضع توپوگرافی و تغییرات بستر دریا در نوار ساحلی و نیز عدم آشنایی به قواعد شنا و وجود جریان شکافنده از عمده‌ترین دلایل غرق شدن مردم قلمداد می‌شود، گفت: «متأسفانه افراد زیادی توصیه‌های نجاتگران و امدادگران هلال‌احمر را در نظر نمی‌گیرند و با شنا در مناطق حادثه‌خیز جان خود را به خطر می‌اندازند.» او با اشاره به خدمات ارایه شده جمعیت هلال‌احمر مازندران افزود: «ارایه خدمات امدادی مورد نیاز سرپایی به سه‌هزار و ٦٤ نفر از مراجعان به پایگاه‌ها و پست‌های ساحلی و انتقال ٥٢ مصدوم و غریق به مراکز درمانی از دیگر خدمات ارایه شده هلال‌احمر استان در سواحل  بوده است.» اکبری ادامه داد: «به منظور اجرای عملیات کاهش غریق در سواحل استان از اول خرداد تا کنون بیش از  یک‌هزار نفر نجاتگر، امدادگر و ناجی غریق با بکارگیری انواع تجهیزات پیشرفته اعم از آمبولانس، موتورسیکلت، قایق نجات، جت‌اسکی، خودروهای نجات و خودروی پشتیبانی مشارکت فعال دارند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با بیان این‌که فرصت دوباره زندگی به نجات‌یافتگان حوادث و سوانح مختلف به‌ویژه مغروقین در ساحل مازندران باعث شعف و خوشحالی همه اعضای جمعیت هلال‌احمر می‌شود، افزود: «در حال حاضر تمامی توان عملیاتی جمعیت هلال‌احمر استان مازندران بر محور کاهش غریق در ساحل متمرکز شده است.» اکبری تصریح کرد: «امسال با تدابیر اتخاذ شده از سوی استانداری مازندران ٣٥١ نقطه حادثه‌خیز که در سال‌های گذشته بیشترین غریق در این مناطق به وقوع پیوسته شناسایی شده و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر با مشارکت ناجیان غریق در این مناطق مستقر شدند تا مانع از تکرار هرگونه حادثه ناگوار شوند که آثار زیانبار روانی، اجتماعی و اقتصادی آن کاملا مشهود است.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران با اشاره به این‌که همه این ٣٥١ نقطه در خارج از مناطق اجرای طرح‌های  دریا قرار دارند، تصریح کرد: «در مناطق اجرای طرح‌ها نیز برابر قانون مدیریت طرح ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و خدمات رفاهی و امدادی است که به موجب هماهنگی‌های انجام شده عوامل امدادی جمعیت هلال‌احمر و ناجیان غریق در آن مناطق نیز حضور دارند.» اکبری در پایان گفت:  «درخواست ما از همه هموطنان این است که برای حفظ جان خود به توصیه‌های امدادی توجه جدی داشته باشند و از حضور و شنا در مناطق حادثه‌خیز خودداری کنند.» به هر تقدیر تلاش خستگی‌ناپذیر مجموعه‌ای از انسان‌های نیک‌اندیش اعم از نجاتگران بی‌ادعای جمعیت هلال‌احمر و ناجیان صبور و دریادل  که از بام تا شام بر روی ماسه‌های داغ ساحل و در هوای شرجی و سوزان حضوری متعهدانه دارند، مصداق بارز عزمی است که خاستگاه آن را باید فراتر از آیین‌نامه و دستورالعمل و حق‌الزحمه‌های ناچیز، بلکه در تعالیم ناب دین مبین اسلام و اعتقادات قلبی و معنوی این فرشته‌های نجات جست‌وجو کرد؛ اعتقاداتی که نجات یک انسان را نجات یک جامعه می‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha