تاثیر بالا بودن شاخص توده بدنی با طیفی از مسایل مرتبط با سلامتی مشخص شده است، اما نتیجه یک مطالعه جدید ارتباط میان چاقی و خطر ابتلا به حمله قلبی یا مرگ را تایید نمی کند.

بالا بودن شاخص توده بدنی بر احتمال حمله قلبی تاثیر ندارد

سلامت نیوز:  تاثیر بالا بودن شاخص توده بدنی با طیفی از مسایل مرتبط با سلامتی مشخص شده است، اما نتیجه یک مطالعه جدید ارتباط میان چاقی و خطر ابتلا به حمله قلبی یا مرگ را تایید نمی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا از یونایتدپرس، محققان دانشگاه امئو در سوئد پس از مطالعه روی دوقلوهای همسان متوجه شدند که شاخص بالای توده بدنی خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد اما مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد خطر ابتلا به حمله قلبی یا مرگ نیز افزایش می یابد.


شاخص توده بدنی با قد و وزن فرد محاسبه می شود و مشخص شده است که شاخص خوبی برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی، پرفشاری خون، سنگ کیسه صفرا و برخی سرطان ها است.


محققان سوئدی در مطالعه ای که در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شد، داده های چهار هزار و 46 جفت دوقلوی همسان را با شاخص های متفاوت توده بدنی که در فاصله زمانی میان سال های 1998 و 2003 در سوئد جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.


در میان دوقلوهای سنگین تر با متوسط شاخص توده بدنی 25.9، خطر حمله قلبی 5 درصد و خطر مرگ 13.6 درصد بود.
این ارقام در میان دوقلوهای لاغرتر با متوسط شاخص توده بدنی 23.9 نیز مشابه بود به طوری که در پیگیری های بعدی، مشخص شد 5.2 درصد آنها دچار حمله قلبی شدند و 15.6 درصد آنها فوت کردند.


محققان همچنین گزارش دادند که حتی در میان دوقلوهایی با شاخص توده بدنی بالای 30 نیز شیوع حمله قلبی و مرگ ثابت بود.
این در حالی است که احتمال خطر بروز دیابت برای دوقلوهای سنگین تر تقریبا دو برابر بود و احتمال ابتلای یک دوقلوی سنگین تر به این بیماری نیز بسته به تقاوت در توده جرم بدنی میان خواهر یا برادر افزایش می یافت.
محققان در این مطالعه نوشتند که شاخص بالاتر توده بدنی با افزایش خطر ابتلا به انفارکتوس میوکارد و یا مرگ ارتباط نداشت اما با شیوع دیابت مرتبط بود.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha