وزیر بهداشت با اعلام خودكفایی ایران در تولید داروی «اسل تامی ویر» برای درمان آنفلوآنزای نوع «آ»، گفت: ایران با كمترین میزان عوارض از ورطه آنفلوآنزای نوع «آ» خلاص شد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم تقدیر از فعالان آنفلوآنزای نوع «آ» در حج 88، گفت: با رسیدن موج آنفلوآنزای «آ» به ایران، طی یك هفته میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به 40 نفر و ظرف دو هفته مرگ و میر آن به 80 نفر افزایش یافت. هرچند از نظر ما حتی یك مورد مرگ هم زیاد است؛ اما مقایسه وضعیت آنفلوآنزای نوع آ در ایران با بسیاری از كشورهای پیشرفته، نشان می‌دهد كه بهترین مراقبت‌ها در ایران انجام شده است.

وزیر بهداشت، بدترین و بهترین حالت میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای نوع «آ» در دنیا را 2 تا 5/14 نفر به ازای هر یك میلیون جمعیت عنوان كرد و گفت: 140 مورد مرگ ثبت شده در ایران به دلیل آنفلوانزای «آ» نشان می‌دهد كه میزان مرگ و میر این بیماری در كشور 2 در یك میلیون نفر بوده است؛ یعنی حداقل آنچه كه سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است. این امر تا حدی به همكاری‌های مناسب بین بخشی و همچنین توجه جدی مردم به رعایت نكات بهداشتی مربوط می‌شود.

دكتر دستجردی با بیان اینكه در بحث آنفلوآنزا همه دستگاه‌ها با نیت خالص و برای مردم خدمت كردند، ادامه داد: این همكاری‌ها منجر به آن شد از میدان مبارزه با آنفلوانزا پیروز خارج شویم. بنابراین با مشاركت مردم و همكاری‌های بین بخشی می‌توان شاهد موفقیت را در آغوش گرفت. همكاری‌های صورت گرفته در مورد آنفلوآنزا «آ» نمونه خوبی برای فعالیت‌هایی است كه باید در آینده برای نظام سلامت در نظر گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مبارزه با آنفلوآنزای نوع «آ» در كشور، گفت: از ابتدای مطرح شدن این بحث، ستادها و كمیته‌های مختلف تشكیل شد و با سیاست‌ گذاری‌های انجام شده بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری كنترل شدند. با اتخاذ این سیاست‌ها از تعطیلی بسیاری از مدارس جلوگیری شد. حتی آنفلوآنزای نوع «آ» می‌توانست اقتصاد كشور را تحت تاثیر قرار دهد. اما با تلاش گروه‌های پزشكی در دانشگاه‌های علوم پزشكی و سیاست‌ گذاری‌های انجام شده در ستاد كشوری و كمیته آنفلوانزا از بسیاری از عوارض ناشی از این بیماری جلوگیری شد.

دكتر دستجردی گفت: از ابتدای مطرح شدن بحث آنفلوآنزا سیاست بر آن بود كه در جهت خودكفایی حركت كنیم. بر این اساس فعالیت‌هایی برای تولید واكسن آنفلوآنزای نوع «آ» در كشور آغاز شده و دنبال می‌شود. همچنین در ابتدا داروی «اسل تامی ویر» به مقدار مناسب خریداری شد و پس از آن در داخل كشور تولید و در این زمینه به خودكفایی رسیدیم.

وزیر بهداشت در پایان به زلزله اخیر فیروزكوه اشاره كرد و گفت: زلزله اخیر فیروزكوه و همچنین زلزله دو ماه گذشته تهران، حكایت از آن دارد كه باید از آمادگی‌های لازم برای آینده برخوردار باشیم. بنابراین تمام دستگاه‌های كشور به ویژه وزارت بهداشت باید در این زمینه آماده باشند و برای رساندن آگاهی‌های لازم به مردم تلاش شود. آمادگی برای چنین بحران‌هایی از پیش، دلیل عقل و تدبیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha