چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 189748

بعضی از مواد غذایی آلرژی زا هستند و باعث ایجاد حساسیت در افراد می‌شوند اما در مقابل، برخی از مواد غذایی ضد آلرژی هستند و از التهاب و حساسیت جلوگیری می‌کنند.

خوراکی های ضد آلرژی را بهتر بشناسیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اوری دی هلث، بهترین راه برای جلوگیری از علائم آلرژی این است که از خود آلرژن ها دوری کنید؛ اما شما همچنین می توانید از انتخاب های غذایی به نفع خود استفاده کنید، زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک رژیم غذایی سالم پر از میوه ها و سبزیجات می تواند به کنترل و درمان آلرژی نیز کمک کند.

 در حالی که بیشتر آلرژی های غذایی توسط تعداد انگشت شماری از مواد غذایی رایج مانند شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، آجیل درختی، سویا، گندم و ماهی و صدف ایجاد می شود، اکثر افراد مبتلا به آلرژی متوجه نیستند که خوردن یک رژیم غذایی سالم، از جمله غذاهای خاص، می تواند به آنها کمک کند تا علائم خود را نیز مدیریت کنند.

بیشتر بدانید: چه عواملی باعث ایجاد آلرژی در کودکان می‌شوند؟دکتر لئونارد بیلوری، رئیس کمیته پزشکی کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) و استاد گروه پزشکی در دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی در نیوآرک، می‌گوید: «یک رژیم غذایی سالم به طور کلی برای کنترل همه شرایط، از جمله آلرژی‌ها مفید است». 

اخیراً، تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاها می توانند با کنترل التهاب زمینه ای، گشاد کردن مجاری هوا و سایر اثرات تسکین دهنده به مبارزه با آلرژی کمک کنند. غذاهای ضد التهابی شامل:

  • غذاهای حاوی چربی های سالم مانند روغن زیتون 
  • ماهی هایی مانند ماهی تن و ماهی خال مخالی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند
  •  میوه ها و سبزیجات نیز منابع خوبی از مواد مغذی ضد التهاب هستند.

یک مطالعه نشان داد که عناصر اصلی یک رژیم غذایی مدیترانه ای سالم برای قلب، به ویژه آجیل، انگور ، پرتقال، سیب و گوجه فرنگی تازه، می توانند آلرژی را تسکین دهند. محققان بر روی کودکان یونانی تمرکز کردند که از این رژیم غذایی خاص پیروی می کردند و کمتر احتمال داشت علائم آلرژیک بینی یا آسم را نشان دهند.

پروبیوتیک ها

دکتر ویلیام سیلورز، متخصص آلرژی در انگلوود و رئیس کمیته پزشکی ورزشی ACAAI می‌گوید: «ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها هم اثرات ضدالتهابی و هم اثرات ضد آلرژیک دارند، به ویژه زمانی که در دوران بارداری و شیردهی تجویز شوند. 

در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله پوست بریتانیا منتشر شده است، مادرانی که شیر حاوی مکمل‌های پروبیوتیک را در دوران بارداری و پس از آن میل می کردند، می‌توانستند احتمال ابتلای نوزادانشان به اگزما را تقریباً به نصف کاهش دهند. 

علاوه بر این، یک مطالعه ایتالیایی نشان داد که کودکان خردسال (2 تا 5 ساله) مبتلا به رینیت آلرژیک که شیر تخمیر شده حاوی پروبیوتیک لاکتوباسیلوس کازئی می‌نوشیدند، به نسبت به کودکانی که دارونما مصرف کرده بودند، دوره های آلرژیک کمتری را تجربه کردند.

بیشتر بدانید: 8 راهکارِ فوری برای درمان آلرژی بهاری

ادویه های پاک کننده سینوس ها 

غذاهای تند می توانند به رفع علائم آلرژی کمک کنند. جانت ماکارو، مشاور تغذیه بالینی در اسکاتسدیل، می گوید: «انیسون، رازیانه، ترب کوهی و خردل داغ همگی می توانند به عنوان ضداحتقان طبیعی عمل کنند؛ آنها با تحریک مژک های مخاطی برای کمک به از بین بردن احتقان، آلرژی را تسکین می دهند.»

غذاهای سرشار از ویتامین C

خارش، کهیر و سایر ناراحتی هایی را که در طی واکنش آلرژیک احساس می کنید، می توانند بسیار ناراحت کننده باشند. ویتامین C می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 کارولین دین، MD، ND، مدیر پزشکی انجمن منیزیم تغذیه می گوید: «ویتامین C به طور غیرمستقیم سلول های التهابی را از ترشح هیستامین باز می دارد.» مطالعات نشان داده‌اند که سطوح بالای ویتامین C باعث کاهش هیستامین شده و به تجزیه سریع‌تر آن، پس از آزاد شدن، کمک می‌کند و علائم آلرژی را تسکین می‌دهد.

علاوه بر قدرت مبارزه با هیستامین، غذاهای ویتامین C همچنین با کاهش التهاب، آلرژی را تسکین می دهند. دکتر بیلوری می گوید: «ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، به این معنی که با اثرات التهابی رادیکال های آزاد مقابله می کند.»

 به زبان ساده، غذاهای حاوی ویتامین C مانند پرتقال، توت فرنگی، سیب و هندوانه با واکنش آلرژیک التهابی مقابله می کنند.

بیوفلاونوئیدها

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که بیوفلاونوئیدها می‌توانند با عمل به عنوان تثبیت‌کننده‌های ماست‌سل، آلرژی را تسکین دهند، بنابراین تعداد سلول‌هایی که به یک آلرژن واکنش نشان می‌دهند را کاهش می‌دهند.

 ماست سل ها مسئول ترشح هیستامین هستند. دکتر سیلورز می افزاید: «یک بیوفلاونوئید خاص به نام کورستین به نظر می رسد در مبارزه با التهاب و تسکین آلرژی  قدرتمند باشد. منابع خوب کورستین برای تسکین آلرژی عبارتند از سیب، پیاز، چای و غیره.»

غذاهای غنی از منیزیم

دکتر دین می گوید: «غذاهای غنی از منیزیم، مانند بادام ، بادام هندی، سبوس گندم و کلپ، غذاهای عالی برای تسکین علائم آلرژی هستند، زیرا منیزیم یک گشادکننده برونش و یک آنتی هیستامین است. »

دین می افزاید: «منیزیم همچنین اثر آرام بخش بر عضلات لوله های برونش و کل بدن دارد که می تواند آلرژی را نیز تسکین دهد.»

یک مطالعه در دانشگاه بریگهام یانگ نشان داد که حیواناتی که دارای کمبود منیزیم بودند، نسبت به حیواناتی که سطح منیزیم کافی داشتند، در معرض آلرژن‌ها سطوح هیستامین بیشتری در خون خود داشتند.

بیشتر بدانید: میوه‌های آلرژی‌زا را بشناسید

غذاهای غنی از ویتامین E

به نظر می‌رسد فرم گاما توکوفرول ویتامین E التهاب مرتبط با آلرژی را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای از دانشگاه ایالتی میشیگان، حیواناتی که قبل از تنفس در هوای بسیار آلوده دوز بالایی از گاما توکوفرول دریافت کردند، نسبت به حیواناتی که ویتامین گاما توکو به آن‌ها  داده نمی‌شد، التهاب کمتری در مجرای بینی خود داشتند. 

ماهی آب سرد

سیلورز می‌گوید : «ماهی‌های آب سرد مانند سالمون که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، اثرات ضدالتهابی دارند که ممکن است به تسکین آلرژی کمک کند.» سایر غذاهای غنی از امگا 3 های مبارزه کننده با التهاب عبارتند از:

  • گردو و دانه کتان که هر دوی آنها می توانند به هر غذایی ترد آجیل اضافه کنند.

میوه ها و سبزیجات تازه

یکی از راه‌های مطمئن برای بهبود رژیم غذایی، افزایش میزان میوه‌ها و سبزیجاتی است که می‌خورید و اثرات ضد التهابی طبیعی آنها می تواند به تسکین آلرژی کمک کند. 

محققان رژیم غذایی بیش از 4000 کودک را در طول 12 ماه بررسی کردند و دریافتند کودکانی که مقدار زیادی سبزیجات پخته، گوجه فرنگی و مرکبات می خورند کمتر دچار خس خس سینه، تنگی نفس و سایر علائم رینیت آلرژیک می شوند .

 از سوی دیگر، کودکانی که نان و مارگارین بیشتری می‌خوردند، بیشتر دچار خس‌خس سینه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرخ US ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    هنوز این علم پزشکی موجود، از علتهایی که موجب بروز بیماری ها میشوند، هیچ خبری ندارد و همیشه به دنبال سرپوش گذاشتن به روی علایم بیماریهاست، که این کار اصلا" درمان به حساب نمی آید.