رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: بستری بیماران مبتلا به آنفلوانزای نوع A در کشور سه نفر به ازای هر 100 هزار نفر بود.

دکتر محمدمهدی گویا روز دوشنبه در مراسم تقدیر از فعالان پیشگیری از آنفلوانزای نوع A در حج امسال که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: هماهنگیهای انجام شده در پاندمی آنفلوانزای نوع A باعث شد که کنترل این بیماری با کمترین میزان خسارت و مرگ و میر همراه شود.

وی با اشاره به گذشت 10 ماه از آغاز همه گیری جهانی آنفلوانزای نوع A گفت: برخی کشورها موجهای سنگینی از این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند. ایران نیز موج سنگینی از بیماری آنفلوانزای نوع A را در اواخر مهر تا اواسط آذر تجربه کرد.

گویا با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت، دو شاخص میزان مرگ و میر و میزان بستری به دلیل آنفلوانزای نوع A را در موفقیت کشورها برای کنترل این بیماری در نظر گرفته است، افزود: بر این اساس میزان بستری به دلیل آنفلوانزای نوع A در جهان در بدترین حالت مربوط به کشور آرژانتین با 5/24 در هر صد هزار نفر و در بهترین حالت مربوط به ژاپن با حداقل 8/1 بستری در هر صد هزار نفر است. بستری به دلیل آنفلوانزای نوع A در ایران سه نفر به ازای هر صد هزار جمعیت بود.

وی با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای نوع A در جهان و ایران گفت:‌ مرگ و میر ناشی از آنفلوانزای نوع A در دنیا در بهترین حالت 9/1 نفر و در بدترین حالت 5/14 نفر به ازای هر یک میلیون نفر بوده است که شاخص ایران در این زمینه دو نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت بود.

گویا با بیان اینکه آمادگی استانها در زمینه کنترل بیماری بسیار عالی بود، گفت: برخی استانها موج سنگین آنفلوانزا را با کمترین خسارت پشت سر گذاشتند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آنکه واکنشها در مورد آنفلوانزای نوع A بیش از حد نباشد، گفت: واکنش بیش از حد می‌توانست میلیاردها خسارت را سبب شود بنابراین در این زمینه تلاش شد که ترس بیش از حد در مردم ایجاد نشود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تهدید آنفلوانزا به تقویت بخشهای ویژه و همچنین آمادگیهای سطح عالی بیمارستانی منجر شد، گفت: با آمادگیهای ایجاد شده با آگاهی بیشتر و به بهترین شکل می‌توان با موج بعدی آنفلوانزا مقابله کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha