پژوهشگران ایرانی با كمك نانو ذرات، نمونه‌ای از نانوسیستم‌های دارورسانی را سنتز كرده‌اند كه نتایج مطلوبی در كاهش عوارض و درمان موثرتر بیماری سرطان داشته است.

‌دکتر رسول دیناروند، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مجری طرح که در زمینه تهیه و ارزیابی نانوذرات حاوی داروی ضدسرطان با هدف ورود ترجیحی دارو به سلول‌های سرطانی و كم كردن عوارض آنها فعالیت می‌کند، اظهار كرد: داروهای ضدسرطان به توقف فعالیت سلول‌های سرطانی و در نهایت نابودی آنها منجر می‌شود، ولی متاسفانه روی سلول‌های طبیعی بدن نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل همه بیماران تحت شیمی درمانی دچار عوارض جانبی شدیدی می‌شوند. از این رو دانشمندان در تلاشند تا با استفاده از فن‌آوری نانو، سیستم‌های دارورسانی را به گونه‌ای طراحی كردند که ضمن جلوگیری از آسیب به سلول‌های طبیعی، بتوانند به سلول‌های هدف حمله كرده و آنها را از بین ببرند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان كرد: نانوذرات حاوی داروی ضدسرطان، با استفاده از پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر مانند PLGA، تهیه شده است. برای اینکه نانوذرات، مدت بیشتری در جریان خون باقی مانده و به وسیله سیستم رتیکولواندوتلیال و سلول‌های فاگوسیت حذف نشوند، از pegylation استفاده شده است. اتصال مولکوهای پلی‌اتیلن گلیکول روی سطح نانوذرات، باعث عدم شناسایی آنها به وسیله سلول‌های فاگوسیت شده و مدت بیشتری در سیستم گردش خون باقی و شانس ورود به سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد.

وی تصریح كرد: برای هدفمندسازی نانوذرات نیز از مولکول folate که سلول‌های سرطانی گیرنده بسیار بیشتری از سلول‌های طبیعی دارند، استفاده شده است. همچنین مطالعات کشت سلولی با استفاده از رده‌های سلولی سرطانی برای نشان دادن کارایی این نانوذرات انجام شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات نانوفن‌آوری دانشگاه علوم پرشکی تهران در پایان خاطر نشان کرد: این پژوهش بخشی از تلاش‌های بین‌المللی است که برای طراحی و ساخت سیستم‌های موثرتر و کم‌خطرتر ضدسرطان برنامه‌ریزی شده است.

بنابر اعلام ستاد ویژه توسعه فن‌اوری نانو، جزئیات این پژوهش که با همکاری دکتر فاطمه اطیابی، دکتر محمدحسین قهرمانی، دکتر ناصر استاد و دکتر ابوالقاسم سجادی انجام شده، در مجله Journal of Food and Drug Analysis (جلد17، صفحات 256- 246، سال 2009) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha