پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
کد خبر: 189840

سفر به دل طبیعت لطف ویژه‌ای دارد، مسئله‌ای که به‌نوعی بازگشت به زادگاه مادری به حساب می‌آید. در ایران روستاهای بسیاری وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. در میان آنها روستاهایی با قدمتی بسیار دیرین وجود دارند که باعث می‌شود منطقه‌ای تاریخی-توریستی به حساب بیایند.

روستاهای حیرت‌آور ایران

سلامت نیوز: سفر به دل طبیعت لطف ویژه‌ای دارد، مسئله‌ای که به‌نوعی بازگشت به زادگاه مادری به حساب می‌آید. در ایران روستاهای بسیاری وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. در میان آنها روستاهایی با قدمتی بسیار دیرین وجود دارند که باعث می‌شود منطقه‌ای تاریخی-توریستی به حساب بیایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه، هرچند آنچه در این گزارش به آن اشاره کرده‌ایم، ساختار حیرت‌آور و منحصربه‌فرد این روستاهاست. روستاهایی که به‌نوعی در جهان یگانه هستند و سالانه گردشگران خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشند. می‌توانید از این فهرست مقصدهایی را برای سفر انتخاب کرده و جاذبه‌های حیرت‌آور را در دورترین نقاط ایران کشف کنید.


تخت اورامانات
کجا هست؟ مریوان در استان کردستان
این روستا در شمال کوهستان تخت در ٦٣ کیلومتری جنوب مریوان واقع شده است. عمده خانه‌های روستا از سنگ ساخته شده‌اند و حالتی پلکانی و جذاب دارند؛ طوری‌که سقف‌ها به حالتی دیدنی روی تیرهای عمودی ستون مانند استوار شده‌اند. ساختار خانه‌ها به شکلی‌ست که سقف‌ خانه‌های پایین، حیاط خانه‌های بالاست و به همین علت شبیه ماسوله است. آب و هوای این منطقه در بهار و تابستان بسیار لذت‌بخش است؛ اما زمستان‌هایی فوق‌العاده سرد دارد. این روستا یکی از جذاب‌ترین مناطق کردستان با چشم‌اندازی پانورامیک است که هر ساله به علت اجرای مراسم سنتی پیر شهریار توریست‌های فراوانی را جذب می‌کند.


آشورا ده
کجا هست؟ بندر ترکمن در استان گلستان
بعضی‌ها به این روستا جزیره آشورا هم می‌گویند که قسمتی از بندر ترکمن بوده و یکی از زیباترین مناطق گلستان به حساب می‌آید و برای رفتن به این روستا باید به ٢٥ کیلومتری گرگان بروید. این روستا در حقیقت جزیره‌ای با آب و هوای ملایم و لطیف است که حیات‌وحش حیرت‌آوری هم دارد. نکته‌ی جالب در این روستا آن است که با حالت جزر دریای خزر تبدیل به یک شبه‌جزیره می‌شود. آشورا ده به عنوان منطقه کلیدی در صید و صادرات خاویار به شهرت جهانی هم رسیده است.


کندوان
کجا هست؟ تبریز در استان آذربایجان‌شرقی
روستای افسانه‌ای کندوان در ٦٢ کیلومتری جنوب غرب تبریز و ٢٢ کیلومتری جنوب اسکو واقع شده است. از نقطه‌نظر معماری چشم‌انداز روستا بسیار جذاب و خیره‌کننده است و ساکنان این منطقه که شبیه یک رشته غار داخل کوه صخره‌ای است به قرن ٧ هجری برمی‌گردد. در واقع قدمت این روستا متعلق به دوره پیش از اسلام در ایران است. شهرت جهانی این روستا باعث شده هر ساله هزاران بازدیدکننده خارجی در این روستا رفت و آمد کنند. آب معدنی کندوان هم به عنوان یکی از روش‌های درمانی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 اِهرام
کجا هست؟ تنگستان در استان بوشهر
اهرام در واقع شکل تغییریافته واژه ارم به معنای باغ و پردیس است. وجود درخت‌های پرشمار مرکبات، باغ‌های میوه و چشمه‌های آب معدنی طبیعی در اطراف این محدوده به جذابیت آن افزوده است. در این روستا دو منطقه جنگی هم وجود دارد که یکی متعلق به خان‌های تنگستان و قلعه دیگر مربوط به زارخزر خان است. وجود مکان‌های زیارتی مانند امامزاده جعفر، زینب‌الشهدا و امامزاده آقامیراحمد هم در نزدیکی این روستا باعث تردد آدم‌های بیشتری به این روستا شده است.


خیرآباد
کجا هست؟ گچساران در استان کهکیلویه و بویراحمد
مجموعه خیرآباد یکی از مهم‌ترین مراکز تاریخی گچساران است که شامل مدرسه، معبد آتش، قلعه‌ها و آب‌انبارها می‌شود. جدای از اینها، قلعه‌ای کوچک هم از سنگ در منطقه کوهستانی آنجا وجود دارد که نزدیک به معبد باستانی آناهیتا است. می‌گویند قدمت روستای خیرآباد به دوران ساسانی برمی‌گردد و نشانه‌ای از وجود تمدن در سال‌های دور در این منطقه است. در نزدیکی این روستا رودخانه شیرین وجود دارد که در دو سمت آن هم چند بنای به جا مانده از دوران ساسانی دیده می‌شود.


ماسوله
کجا هست؟ فومن در استان گیلان
نام ماسوله برای حتی آنهایی که اهل گردشگری هم نیستند، آشناست. این روستای اعجاب‌انگیز در قسمت جنوب غربی فومن و در ٦٣ کیلومتری رشت واقع شده است. آب و هوای ماسوله بسیار دلپذیر و خاص است. معماری محلی و متفاوت آنجا در کنار، چشمه‌ها، آبشارها و قلعه دیدنی رودخان باعث شده یکی از جاذبه‌های توریستی شمال کشور باشد. ساختمان‌های این روستا عموماً دو طبقه هستند که سقف هر خانه، کف جاده عمومی‌یا حیاط خانه بالادستی است. ساختار روستا به حالت طبقاتی است. مقبره‌های ابن‌علی و ابن‌محمد در ماسوله هم از دیدنی‌های زیارتی آنجا هستند. 


آنجدان
کجا هست؟ اراک در استان مرکزی
این روستا در حومه‌ی اراک و در ٤٠ کیلومتری شرق این شهر واقع شده است. جاذبه توریستی این روستا متعلق به زیبایی‌های طبیعی، غارهای خیره‌کننده، شکارگاه‌ها و ساختمان‌های تاریخی‌اش است. این روستا پس از حمله مغول تبدیل به محل استقرار فرقه اسماعیلی شد و مقبره‌های چند تن از سران این جنبش همچنان در این روستا وجود دارد. البته مقبره‌های شاه‌قریب و شاه قلند متعلق به دوران صفوی هم در آنجا است.


ابیانه
کجا هست؟ کاشان در استان اصفهان
معروف‌ترین روستای اصفهان که به علت آب و هوای خیره‌کننده‌اش بسیار معروف است. برای رفتن به این روستا باید به شمال‌غرب کوهستان کرکس رفت و ٢٨ کیلومتر از شهر نطنز دور شد. این روستای تاریخی که بافت سنتی و آدم‌های سالمندش چشم هر گردشگری را جذب می‌کند به علت معماری خاص خود شهرت جهانی پیدا کرده است. مسجد جامع روستا که سراسر از چوب ساخته شده متعلق به سال ٧٧٦ پس از هجرت است. وجود نگاره‌هایی به خط کوفی در این مسجد هم به تاریخی بودن بنا صحه گذاشته است.


نامق
کجا هست؟ کاشمر در استان خراسان رضوی
نامق منطقه‌ای احاطه‌شده در میان کوه‌ها و تپه‌های متعدد است که ویژگی‌های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری هم دارد. معبد شیخ‌ابوالحسن پدر شیخ احمد جام نامقی در ٥٠٠ متری این روستا در محوطه‌ای سرسبز یکی از دیدنی‌های این روستاست. البته بناهای به جا مانده از قلعه‌ای تاریخی متعلق به دوران پیش و پس از اسلام، گورستان‌های باستانی، دژ، مسجد و... باعث دیدنی‌تر شدن روستا شده است.


*انتخاب‌های ویژه در تهران
اگر دوست دارید در اطراف تهران بچرخید و دور از فضای شلوغ شهری، کمی‌ هم آرامش دلچسب و زیبای روستایی را تجربه کنید، نگران نباشید، در اطراف تهران هم کلی روستای دیدنی و جذاب وجود دارد. به‌خصوص در دامنه البرز می‌توانید استراحت‌گاهی روستایی متعددی را پیدا کنید. در این مناطق، مناظر طبیعی، کوه‌های بزرگ و کوچک، رودخانه، غار، دریاچه و... هم وجود دارند. رینه، گزنک، وانا، آبعلی، اهر، میگون، شمشک، اوشون، فشم، دیزین، گچسر، چل‌دختر و... از جمله این روستاها هستند. البته دسته دوم این روستاها در قسمت جنوبی تهران واقع شده‌اند که توچال در پاکدشت ورامین، فشاپویه، مهران‌آباد، نیازآباد، رباط‌کریم و شهریار از دیدنی‌ترین‌های‌شان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha