پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

پس از جنجال فوت چهار بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای اهواز به دلایل نامشخص ظرف چند روز گذشته سرانجام روز دوشنبه علت آن اعلام شد. سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد که این نوع مرگ‌ها در بیماران دیالیزی چندان غیرعادی نیست و علاوه بر بیماری پیش‌زمینه‌ای که داشتند، عفونت روده‌ای باعث شده آنها فوت کنند. این اظهارنظر جنجال‌برانگیز در حالی اعلام می‌شود که یکی از پزشکان کلیوی در اهواز عنوان می‌کند: «بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و مسمومیت‌ها همیشه وجود دارند و عامل جدیدی برای مرگ محسوب نمی‌شوند اما اینکه هشت نفر بیمار دیالیزی از یک شیفت آلوده شده و چهار نفرشان همزمان با یک عامل مشترک فوت کنند یا مشکوک است یا یک واقعه نادری اتفاق افتاده است که با احتمال ‌خیلی کم رخ می‌دهد.»

ابهام در علت مرگ بیماران دیالیزی اهواز

سلامت نیوز: پس از جنجال فوت چهار بیمار دیالیزی در بیمارستان سینای اهواز به دلایل نامشخص ظرف چند روز گذشته سرانجام روز دوشنبه علت آن اعلام شد. سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد که این نوع مرگ‌ها در بیماران دیالیزی چندان غیرعادی نیست و علاوه بر بیماری پیش‌زمینه‌ای که داشتند، عفونت روده‌ای باعث شده آنها فوت کنند. این اظهارنظر جنجال‌برانگیز در حالی اعلام می‌شود که یکی از پزشکان کلیوی در اهواز عنوان می‌کند: «بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و مسمومیت‌ها همیشه وجود دارند و عامل جدیدی برای مرگ محسوب نمی‌شوند اما اینکه هشت نفر بیمار دیالیزی از یک شیفت آلوده شده و چهار نفرشان همزمان با یک عامل مشترک فوت کنند یا مشکوک است یا یک واقعه نادری اتفاق افتاده است که با احتمال ‌خیلی کم رخ می‌دهد.»
به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جهان صنعت در ادامه می نویسد: ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره علت قطعی فوت این چهار بیمارعنوان کرده بود: معمولا بیمارانی که دیالیز می‌شوند یک بیماری زمینه‌ای نیز دارند، حال باید توجه کرد که یک ویروس یا عامل بیماری در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی باشند نسبت به افراد سالم به صورت شدیدتری ظهور می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. یعنی بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا ناشی از کنش و واکنش عامل بیماری‌زا و سیستم ایمنی بدن است.
این بیماران در یک بیمارستان دیالیز شدند و در آنجا تعداد زیادی از بیماران دیالیز می‌شدند. بیماران دیگری هم که بیماری زمینه‌ای داشته باشند در آن بیمارستان حضور داشتند. حریرچی معتقد است: اگر علل این موضوع عاملی سیستماتیک و مسموم‌کننده بوده باشد همه افراد باید علائم خاصی را نشان می‌دادند و نمی‌شود که فقط چهار نفر این عامل را بگیرند.
نتایج بررسی‌های تیم تشکیل شده به این صورت اعلام شد که نه از نظر سیستماتیک و نه از نظر غذای بیماران مشکلی وجود نداشته بلکه یک عامل دهانی روده‌ای در آنجا موجود بوده که یا ناشی از غذای مشترک یا ناشی از عامل دیگری بوده است که فقط برای این افراد تاثیر گذاشته است.


بیماران فوت‌شده همه از قبل بیماری‌هایی با ریسک مرگ بالا داشتند
سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرده بود: دو نفر از چهار نفر فوت شده مبتلا به نارسایی قلبی، یک نفر مبتلا به سیروز کبدی و یک نفر هم مبتلا به سرطان بوده است و چهار بیمار دیگر وضعیتشان پایدار است. این پزشک اهوازی در گفت‌وگو با ما نیز تایید کرد که بیماری زمینه‌ای اصولا در اکثر بیماران دیالیزی وجود دارد. به گفته وی، «به بیمار دیالیزی به اصطلاح ESRD یعنی بیماری مرحله آخر گفته می‌شود. به این معنا که پزشکان توجه داشته باشند، بیماران دیالیزی به ده‌ها دلیل به مرگ نزدیکند وعموما مشکلات کلیه و دیابت و قلبی را دارند و در واقع ریسک خطر بالاست.»
از سویی دیگر به دلیل کم‌توانی بدن بیماران دیالیزی، عفونت به سرعت در بدن آنها پخش شده و میزان خطر مرگ را بسیار افزایش می‌دهد اما نکته قابل توجه در صحبت‌های این پزشک و سخنگوی وزارت بهداشت اینجاست که آیا صرف بیماری زمینه‌ای می‌تواند باعث مرگ یک‌باره شود؟
این در حالی است که از ابتدای سال 95 تاکنون ظرف این پنج ماه، 19 بیمار دیالیزی در اهواز فوت شده‌اند و رییس بیمارستان سینای اهواز این مساله را غیرعادی نمی‌داند و در اظهارنظری جالب معتقد است: بیماران دیالیزی سیستم ایمنی ضعیفی دارند و مرگ ماهانه یک، دو یا حتی سه نفر بیمار دیالیز عادی است زیرا آنها از نارسایی مزمن کلیه رنج می‌برند و در معرض انواع بیماری‌های عفونی، تنفسی و... هستند و با ابتلای به این بیماری‌ها جانشان را از دست می‌دهند.
وزارت بهداشت با رد احتمال خطای پزشکی در مرگ این بیماران، اعلام کرده از همه پرسنل بیمارستان سینا نمونه کشت گرفته شده و مشخصا مسمومیت خوراکی رخ داده است. در واقع مسمومیت‌هایی که در چند ساعت عفونت کلیه را برای بیمارانی که دقیقا دچار نارسایی شدید کلیه هستند، ایجاد می‌کند.
همچنین انجمن حمایت از بیماران کلیوی درخصوص «افزایش فوت بیماران دیالیزی در اهواز» اعلام کرده: «علت عفونت روده‌ای برای ما قابل قبول نیست». وزارت بهداشت نیز در واکنش به این اظهارنظر عنوان کرده: اظهارنظرها باید در جهت هم‌افزایی باشند. اینکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی که یک تشکیلات کارشناسی نیست، چنین ادعایی را مطرح کند، درست نیست.
حریرچی در پاسخ به اینکه آیا پزشکی‌قانونی نباید علت قطعی را اعلام کند، گفت: ما نظر کمیسیونی را که درباره این موضوع تشکیل شده بود، اعلام کردیم و پزشکی‌قانونی هم می‌تواند نظرش را در این‌باره اعلام کند.
رییس بیمارستان سینای اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، علت مرگ را عفونت روده‌ای عنوان کرد.
حسینی‌نژاد تاکید کرده بود: با توجه به هوای بسیار گرم اهواز بیماری‌های عفونت روده‌ای و گوارشی در این منطقه شیوع زیادی دارد و این عامل باعث شده این بیماران جان‌شان را از دست دهند.


پزشک لبافی‌نژاد: مرگ 4 بیمار دیالیزی همزمان در اثر عفونت غیرعادی است
در همین زمینه برخلاف اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت، یکی از کارشناسان متخصص دیالیز در بیمارستان شهید لبافی‌نژاد تهران که بیمارستان تخصصی درمان بیماری‌های کلیوی است در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «این بسیار غیرعادی و عجیب است که چهار بیمار دیالیزی همزمان با هم در اثر عفونت فوت کنند.» وی با بیان اینکه بیماری از اهواز دارد که فوت‌شدگان را می‌شناخته، تاکید کرده: «به دلیل هوای بسیار گرم اهواز، تهویه بیمارستان سینا هم سطح کیفی بسیار نامناسبی دارد و همین عامل می‌تواند عامل پخش گسترده ویروسی شده باشد که وارد بدن بیماران دیالیزی شده. در اینجا تاکنون چنین موردی وجود نداشته و اصولا بیماران دیالیزی یا ایست قلبی کرده یا به دلیل تجمع آب میان‌بافتی در ریه فوت می‌کنند.»


کاهش مراجعان به بیمارستان سینا پس از مرگ بیماران دیالیزی
حسینی‌نژاد، رییس بیمارستان سینا در رابطه با خدمت‌دهی بخش دیالیز بیمارستان و کاهش مراجعان نیز عنوان کرده است: با تبلیغات منفی که درخصوص بیمارستان‌ها و دستگاه‌های دیالیز انجام شد، با کاهش مراجعان روبه‌رو شدیم اما با توجه به اینکه هیچ مشکلی مرتبط با دستگاه‌های دیالیز نبوده، با اطلاع‌رسانی کافی امیدوار هستیم بیمارستان به وضعیت سابق بازگردد.
تلاش «جهان‌صنعت» برای برقراری ارتباط با مسوولان پزشکی بیمارستان سینا به ثمر نرسید تا ابهاماتی که در خصوص مرگ این چهار بیمار دیالیزی در اهواز از سوی برخی پزشکان تهرانی و افکار عمومی کشور ایجاد شده، شفاف شود. به نظر می‌رسد دلایل اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت و عادی دانسته شدن چنین مرگ‌هایی آن هم به صورت همزمان و چندنفره، حداقل برای بسیاری از مردم خوزستان قابل قبول نبوده و حتی بسیاری از این نوع اظهارات ناراحت شده‌اند و آنها را قابل پذیرش نمی‌دانند. ضرورت دارد توضیحات و بررسی بیشتری در زمینه علل فوت انجام شده و به اطلاع مردم برسد آن هم در میان این همه حاشیه وزارت بهداشت و در بحبوحه جنجال خطای پزشکی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha