در حالی‌كه به گفته بیشتر كارشناسان اطلاعات دارویی و پزشكان، بیشتر اوقات آنتی‌بیوتیك‌ها نه تنها بیماری سرما خوردگی را درمان نمی‌كنند بلكه عوارض آن را نیز تشدید می‌كنند.

اما بازهم برخی افراد در فصل سرما با مشاهده هر گونه علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا به‌طور خودسرانه از آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده می‌كنند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه در برخی از بخش‌های خصوصی و دولتی پزشكان این دارو را به‌صورت بی‌رویه تجویز می‌كنند غافل از آنكه مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیك‌ها، مقاومت میكروب‌ها نسبت به دارو‌ها را بیشتر می‌كند و این مسئله در آینده به‌شدت، سلامت مردم را تهدید خواهد كرد.

دكتر محمد تمیمی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در این‌باره می‌گوید: بررسی نسخه‌های مراكز بهداشتی درمانی و پزشكان در استان نشان می‌دهد كه ما با مشكلی اساسی در بخش‌های دولتی و خصوصی در نیمی از نسخه‌ها در مورد تجویز داروی آنتی‌بیوتیك و مصرف خودسرانه این دارو مواجه شده‌ایم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كردستان نیز در این‌باره می‌گوید: در دانشگاه‌های علوم پزشكی كمیته‌ای به نام كمیته تجویز و مصرف منطقی دارو وجود دارد كه در آن هر 3 ماه یكبار با برگزاری جلسه، تمامی نسخه‌های تجویز شده از سوی پزشكان كنترل و درصورت وجود اشكالات علمی و تداخل دارویی به پزشك مربوطه اعلام می‌شود.

 آمار یاد شده از سوی همین كمیته مشخص شده است.سید محی‌الدین سجادی تاكید می‌كند: با‌توجه به دستور مستقیم وزرات بهداشت به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشكی به‌منظور كنترل و مقابله با این امر ابتدا به پزشكان و واحد‌های مربوط تذكر كتبی می‌دهیم و درصورت تكرار با كمك سازمان‌های بیمه‌گر قراردادشان لغو می‌شود.

آنتی‌بیوتیك درمانی برای همه بیماری‌های عفونی نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی كردستان در ادامه با اشاره به اینكه آنتی‌بیوتیك‌ها در درمان همه بیماری‌های عفونی مؤثر نیستند و نباید بی‌جهت استفاده شوند به‌طوری كه حتی بسیاری از بیماری‌های ویروسی به درمان با آنتی‌بیوتیك نیازی ندارد می‌گوید: مصرف بی‌رویه و غیر‌منطقی داروها، كامل نكردن دوره درمان و مصرف نامنظم دارو باعث مقاومت باكتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیك‌های مختلف می‌شود.

دكتر محمد تمیمی همچنین با اشاره به برگزاری كارگاه آموزشی بازآموزی مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها كه بیش از 50 نفر از كارشناسان واحدهای دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه كاركنان دارویی داروخانه‌های مراكز بیمارستانی و بهداشتی درمانی استان در آن شركت داشتند

 می‌گوید: آشنایی با انواع آنتی‌بیوتیك‌ها، آنتی‌بیوتیك درمانی، پیشگیری و جلوگیری از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها در مراكز درمانی، جلوگیری از بروز مقاومت‌های میكروبی و آشنایی با داروهای جدید مورد مصرف در بیمارستان‌ها از اهداف برگزاری این دوره آموزشی بوده است.

ویروس‌ها قوی می‌شوند

با مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌، تعداد زیادی از باكتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیك‌ها مقاوم می‌شوند و این مقاومت را از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌دهند. لذا دوره درمان طولانی‌تر شده و این مسئله احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها و عفونت‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد كه می‌تواند پیامدهای خطرناكی در آینده به‌دنبال داشته باشد.

كارشناس اطلاعات دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اعلام این مطلب می‌افزاید: مصرف بی‌رویه دارو علاوه بر هزینه‌های بسیار، عوارض جانبی زیادی نیز در پی دارد كه از نظر سلامتی و اقتصادی مشكل آفرین است.

 دكتر ابراهیم ابراهیمی تصریح می‌كند: در حال حاضر مقاومت دارویی به‌دلیل مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها در بیمارستان‌ها افزایش یافته كه این امر موجب بروز عفونت‌های مقاوم بیمارستانی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha