شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 189912

خالکوبی چند اشکال عمده دارد. یکی آنکه با فرهنگ ما سازگار نیست و جایی در ارزش های ملی ما ندارد و دیگر آنکه یادآور فرهنگ منسوخ جاهل بازی است که در قبل از انقلاب در کشور ما وجود داشت و برخی افراد قانون گریز و بی اخلاق برای اعلام وابستگی خود به گروه‌های خلافکار از آن استفاده می کردند.

ایدز با یک مرتبه خالکوبی!

سلامت نیوز:خالکوبی چند اشکال عمده دارد. یکی آنکه با فرهنگ ما سازگار نیست و جایی در ارزش های ملی ما ندارد و دیگر آنکه یادآور فرهنگ منسوخ جاهل بازی است که در قبل از انقلاب در کشور ما وجود داشت و برخی افراد قانون گریز و بی اخلاق برای اعلام وابستگی خود به گروه‌های خلافکار از آن استفاده می کردند.

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، از سوی دیگر، این مساله یادآور فرهنگ شرک پرستی است که در غرب وجود دارد. در واقع خالکوبی وابستگی به گروه‌های غیر اخلاقی را نشان می دهد. متاسفانه گروهی از جوانان ما هم به صورت ناآگاهانه فقط برای متفاوت بودن با دیگران یا همراه بودن با مد اقدام به خالکوبی می کنند، در حالی که در بسیاری موارد، مفهوم آنچه را که روی بدن خود خالکوبی کرده و قرار است یک عمر با آن زندگی کنند نمی دانند.


آشنایی جوانان با پیامدهای خالکوبی
اگر فرهنگ غرب را هم کنار بگذاریم، از آنجا که شیوه های مورد استفاده در خالکوبی در تمامی مواقع غیر بهداشتی است، تمام بیماری های خونی مانند هپاتیت B، هپاتیت C و از مهم‌تر ایدز از طریق خالکوبی منتقل می‌شوند.

بنابراین برای برخورد با این پدیده زیر زمینی دو راهکار وجود دارد که یکی راه سخت افزاری است که باید نیروی انتظامی و قوه قضائیه با آن برخورد کنند، چون رفتاری که مراکز زیرزمینی انجام می دهند، رفتاری خارج از عرف و فرهنگ بهداشتی جامعه است که در رابطه با مسائل بیماری زایی خیلی خطرناک است. همچنین وقتی فرهنگی زیر زمینی می شود فقط برخورد سخت افزاری مناسب نیست.

راه دوم هم این است که کاری کنیم مردم ما به‌ویژه جوانان با خطرات این کار آشنا شوند تا برای اینکه چند نفرسودجو به ارقام نجومی دسترسی پیدا کنند، تن به خالکوبی ندهند و سلامتی‌شان به مخاطره نیفتد.


بازگرداندن دستگاه‌های مصرف‌شده به چرخه فروش
باید از صدا و سیما تشکر کرد، چرا که اخیرا برنامه‌هایی پخش می شود که به مساله احتمال درگیری به ایدز از طریق خالکوبی اشاره می کند. متاسفانه فرهنگی در جامعه ما وجود دارد که مردم فکر می کنند باید یک رفتار پر خطر ادامه دار باشد تا فردی مبتلا به ایدز شود، در حالی که اصلا این گونه نیست.

کافی است یک مرتبه اقدام به استفاده از مواد مخدر به صورت تزریقی با سرنگ مشترک شود یا فقط یک مرتبه ارتباط محافظت نشده خارج از چارچوب های اخلاقی در زمینه جنسی شکل بگیرد تا ویروس ایدز به بدن انتقال یابد. بنابراین جوانان ما نباید پیش خود بگویند که یک بار خالکوبی برای آنها مشکلی ایجاد نمی کند. حتی یک عدد سوزن خالکوبی هم می تواند عامل انتقال ایدز شود، چون به هیچ وجه روی دستگاه های خالکوبی نظارتی نمی شود، حتی اگر صاحبان این اماکن غیرقانونی ادعا کنند که دستگاه هایشان یک بار مصرف است، دروغ می گویند.

آنها دستگاه را برای مراجعه کننده استفاده می کنند و سپس زیر آب می شویند و به عنوان دستگاه استفاده نشده به یک نفر دیگر واگذار می کنند. علت آن هم این است که علاوه بر عدم نظارت، دستگاه یک بار مصرف گران است و مراکز زیرزمینی هم برای سودجویی بیشتر دستگاه های یک بار مصرف را حتی تا ۵۰ مرتبه استفاده می کنند. حتی در مواردی اگر بخواهند این دستگاه ها را ارجاع بدهند، ارتباط ناسالمی بین مراکز زیرزمینی و فروشندگان دستگاه‌های خالکوبی که آنها هم زیر زمینی کار می کنند، وجود دارد، چرا که دستگاه های مصرف شده را به چرخه فروش بر می گردانند. بنابراین به هیچ وجه نمی توان به این مراکز غیرقانونی اطمینان داشت که کار بهداشتی انجام می دهند. از جوانان خواهش می‌کنم به مراکز زیرزمینی به هیچ وجه اعتماد نکنند و برای رسیدن به چیزی که هیچ ارزشی ندارد، سلامتشان را به خطر نیندازند.


کاهش خالکوبی با آگاهی مردم
امروزه خالکوبی در آرایشگاه ها به ویژه آرایشگاه‌های زنانه وجود دارد و از آنجا که ساختار سالن های زنانه به گونه ای است که فرهنگ ما سر زدن ناگهانی به این اماکن را دچار مشکل می داند، بنابراین لازم است که خود مراجعه کنندگان در صورت دیدن خالکوبی گزارش آن را به پلیس بدهند. به نظر من نیروی انتظامی هم باید با به کاری گیری بیشتر کارکنان خانم شرایطی را ایجاد کند که دقت و نظارت بیشتری بر این اماکن صورت گیرد. منتها مشکل اینجاست که در بسیاری موارد نه اداره بهداشت و نه نیروی انتظامی از مراکز زیرزمینی اطلاعی ندارند و فقط کافی است که یک روز این مراکز غیرقانونی برای دو نفر مراجعه کننده با یک دستگاه مشترک خالکوبی کنند و هر دو به ویروس ایدز مبتلا شوند.

بنابراین فرهنگ خود مردم و عدم مراجعه به این اماکن به مراتب موثرتر از جنبه سخت افزاری است، چون همواره در طول تاریخ تخلف وجود داشته است و هرقدر هم برخوردهای پلیسی و بازرسی شدید شود، نمی توان خلاف را ریشه کن کرد. تنها چیزی که حمایت ۱۰۰ درصد در برابر مخاطرات ایجاد می کند، آگاهی خود جامعه است. متاسفانه مراکز زیر زمینی رو به افزایش است، حتی از طریق شبکه های اجتماعی مانند کانال تلگرام تبلیغات گسترده خالکوبی صورت می گیرد که من از پلیس فتا خواهش می کنم حتما با این قضیه برخورد کند تا فضای مجازی تبدیل به محلی برای ترویج خلافکاری نشود.


کاهش خالکوبی با پر کردن خلأ جوانان
برای آنکه گرایش جوانان برای خالکوبی به حداقل برسد، باید گروه های مرجع در این زمینه اقدام کنند. برای مثال آموزش و پرورش، صدا و سیما و روحانیون در این مورد نقش عمده ای بازی می کنند، تا جایی که آگاهی‌بخشی از طریق رسانه های عمومی مانند روزنامه‌ها بسیار اثرگذار است. البته ما باید به فکر هیجانات سالم و سرگرمی های مناسب برای جوانان خود باشیم.

طبیعی است اگر نتوانیم با سرگرمی‌ها، هیجانات و اوقات فراغت جوانان را پر کنیم، خواه ناخواه فضا را برای خلاف کردن آماده کرده ایم. بنابراین طبیعت جوان به شور و شوق نیاز دارد و هیچ کس هم نمی تواند این موضوع را انکار کند. ترویج فعالیت‌های سالم مانند ورزش های همگانی، فعالیت‌های هنری همچون تئاتر، موسیقی و نقاشی بهترین راهکاری است که می تواند هیجانات جوانان را به کار بگیرد و منجر به خلاقیت و شخصیت سازی مثبت در آنها شود.

ترویج مطالعه نیز بسیار مهم است، به طوری که مقام معظم رهبری هم بارها به گسترش کتابخوانی در جوانان تاکید کرده اند. باید کتابخانه‌ها و فرهنگسراها را بیشتر کنیم و علاقه به فعالیت‌های اجتماعی را در جوانان افزایش بدهیم تا فضا برای پر کردن اوقات فراغت فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha