باید گفت یکی از بندهای لایحه اصلاحیه بودجه دولت به این موضوع اشاره دارد که پنج هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت شود هدف از آن ادای دیون بیمه خواهد بود. به‌طورقطع هرچند که کمیسیون بودجه این موضوع را رد کرده است اما نمایندگان همه تلاش خود را برای طرح دوباره آن خواهند کرد.

بیمه درمان چه سهمی را در برنامه ششم دارد؟

سلامت نیوز-*سیدمرتضی خاتمی:  باید گفت یکی از بندهای لایحه اصلاحیه بودجه دولت به این موضوع اشاره دارد که پنج هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت شود هدف از آن ادای دیون بیمه خواهد بود. به‌طورقطع هرچند که کمیسیون بودجه این موضوع را رد کرده است اما نمایندگان همه تلاش خود را برای طرح دوباره آن خواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه نماینده، با توجه به اینکه موضوع بیمه درمان از جمله مواردی است که می‌تواند در موفقیت طرح تحول سلامت نقش مهمی داشته باشد و طرح تحول سلامت نیز در حوزه بهداشت یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت به شمار می‌رود، شاید این پرسش مطرح شود که موضوع مذکور همچنان به‌عنوان موضوعی قابل‌بحث بین دو وزارتخانه باقی می‌ماند یا اینکه نماینده‌های مردم در خانه ملت در یک سال باقیمانده عمر دولت تلاش می‌کنند تا تکلیف‌ مردم در این حوزه مشخص شود؟

در این زمینه باید گفت؛ بحث تجمیع بیمه‌ها موضوعی قانونی بوده که شرایط و ضوابط آن مشخص است. حال مسائلی که بیشتر در وزارت رفاه وجود داشته مانع این تجمیع شده است. مستحضر هستید که طبق قانون در بیمه پایه سلامت باید بیمه‌های درمانی تجمیع شوند.

بااین‌وجود گویا مسائل داخلی در این وزارتخانه مانع اجرایی شدن قانون مذکور شده است، ولی به‌طورقطع از جهت صرفه‌جویی در منابع سلامت باید این اتفاق بیافتد؛ زیرا وحدت رویه‌ای که ازاین‌جهت حاصل می‌شود بسیار برای مردم ارزشمند خواهد بود.

بنابراین نماینده‌ها نیز عملیاتی شدن موضوع مذکور را دنبال می‌کنند و امیدوار هستند تا شکل اجرایی به خود گرفته و محقق شود.

با توجه به اینکه گفته می‌شود قانون فصل‌الخطاب است حال به هر میزان که وزارت رفاه موارد قانونی را مطرح کند به‌طور حتم قانون می‌تواند اصلاح شده یا با آمدن قانون جدید ابطال شود.

باید گفت به‌طورقطع نمایندگان مردم در خانه ملت موضوع تجمیع را پیگیری و در جهت تحقق آن تلاش خواهند کرد.

در این میان بدهی بیمه‌ها در حوزه بهداشت بحث دیگری است، با توجه به اینکه چندی پیش وزیر بهداشت مطرح کرد که برای کمک به بیمه‌ها در قالب قانون بودجه امسال پنج هزار میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است. باید گفت یکی از بندهای لایحه اصلاحیه بودجه دولت به این موضوع اشاره دارد که پنج هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت پرداخت شود هدف از آن ادای دیون بیمه خواهد بود.

به‌طورقطع هرچند که کمیسیون بودجه این موضوع را رد کرده است اما نمایندگان همه تلاش خود را برای طرح دوباره آن خواهند کرد.

بیمه درمانی برای عموم مردم با توجه به اینکه در بسیاری از مواردی ضروری است، در نظر گرفته نشده است؛ اما درباره که بیمه درمان چه سهمی را در برنامه ششم دارد تا بخش زیادی از این مشکلات را در زمینه بیمه درمان مرتفع کند؟ باید گفت؛ به‌طور عمده بر این موضوع تأکید شده است که شالوده برنامه پنجم را در بخش سلامت بتوانیم در برنامه ششم نیز داشته باشیم زیرا که ما بخش زیادی از مواد برنامه پنجم در این حوزه بر زمین مانده است؛ بنابراین امیدواریم این موارد در برنامه ششم محقق شود.

بر این اساس باید گفت تجمیع بیمه‌ها بحث پیچیده‌ای نیست و با توجه به اراده وزارت رفاه و به‌طورقطع اجرای آن اثرات بزرگ و مثبت زیادی را می‌تواند برجای بگذارد.

این در حالی است که سازوکار آن مشخص بوده و موضوع پیچیده‌ای نیست؛ بنابراین امیدواریم که با تأکید نمایندگان مردم در مجلس و عزم وزارت رفاه به‌زودی محقق شود.

*نایب‌رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha